A absolvit Institutul de Teatru cu Hamlet, iar în lunga şi strălucita sa carieră de actor şi-a pus amprenta asupra unor roluri în spectacole intrate în legendă: Romeo din Romeo şi Julieta, în regia lui Vlad Mugur, Octaviu din Iulius Cezar, în regia lui Andrei Şerban, Ferdinand din Furtuna, regia Liviu Ciulei, Feste din A douăsprezecea noapte, în viziunea lui Aureliu Manea, antologicul Hamlet sub bagheta regizorală a lui Alexandru Tocilescu, rol care l-a propulsat în topul celor mai buni 10 interpreţi ai celebrului personaj, de-a lungul timpului, în lume.
Hamlet
Cu Shakespeare, Caramitru s-a întâlnit şi în două propuneri scenice experimentale: premiera mondială cu Eduard al III-lea, regia Alexandru Tocilescu, şi montarea-laborator Macbeth a lui Radu Penciulescu.
Ultimul rol în teatru a fost Shylock din Neguțătorul din Veneția, în regia lui Alexander Morfov, unde creația sa antologică intra în dialog cu arta unor mari interpreți ai celebrului personaj: Laurence Olivier, Peter O`Toole, Al Pacino.
Umbra Marelui Will l-a urmărit şi în calitate de regizor. A montat două producţii remarcabile: Neguţătorul din Veneţia şi Othello cu o prestigioasă companie din Japonia.
În Furtuna de la Teatrul Naţional din Bucureşti, spectacol selecţionat la ediția din 2016 a Festivalului Internaţional Shakespeare Craiova, Ion Caramitru îl întrupează pe Prospero. Un personaj-destin pentru marii actori şi regizori: de la Kean, Michael Redgrave, John Gielgud, Vanessa Redgrave, George Constantin, Peter Brook, Giorgio Strehler, Liviu Ciulei. Un personaj-destin este şi pentru Ion Caramitru. Frapantă este imaginea lui Prospero-Caramitru. O apariţie domestică, în haine ponosite, cu părul vâlvoi şi mustaţă, cu un teanc de cărţi în mână, evocându-l pe Einstein. Recunoaştem cu toţii o imagine de marketing a unui secol scientist, peste care planează spectrul bombei atomice şi al Apocalipsei.
Prospero
Interesantă era evoluţia interpretării lui Ion Caramitru de la premieră, sub presiunea furtunii din lume. Pentru o clipă, insula devine, spre final, o chilie în care Prospero-Einstein se confruntă cu Universul şi Divinitatea. În rostirea lui Caramitru a celebrului monolog, simţim "visarea fermecată şi sfâşietoare" a lui Shakespeare. Prezenţa sa spiritualizează, încarcă montarea cu emoţie sacră. Maestru de ceremonii şi raisonneur al spectacolului, actorul şochează însă la aplauze, când îşi smulge mustaţa. Neliniştea ascunsă, ca un presentiment pentru furtuna care va veni, se topeşte.
În vremuri confuze şi violente, teatrul devine un spaţiu privilegiat de împăcare şi lumină, pentru o lume ameninţată de spectrul Apocalipsei.
Shylock – ultimul rol în teatru
Desemnarea de către AICT - Teatrologie a lui Ion Caramitru pentru Premiul Criticii 2016 a răsplătit arta unui actor shakespearian emblematic, înnobilând în acelaşi timp jubileul celor zece ediţii ale Festivalului Internaţional Shakespeare Craiova şi comemorarea cu acest prilej a patru sute ani de la trecerea în eternitate a lui William Shakespeare.
Ludmila Patlanjoglu