Jurnalul.ro Cultură Muzica JAZZ MEETS CLASSIC la Sala Radio: Concert in memoriam Richard Oschanitzky și Nicolae Coman

JAZZ MEETS CLASSIC la Sala Radio: Concert in memoriam Richard Oschanitzky și Nicolae Coman

de Magdalena Popa Buluc    |   

Vineri, 15 noiembrie (19.00), Orchestra Națională Radio și 4 soliști invitați: ANTONIS ANISSEGOS  – pian, NICOLAS SIMION  – saxofon, bas clarinet și flaut, SORIN ROMANESCU – chitară și electronice și IULIAN NICOLAU – baterie propun publicului bucureștean un frumos repertoriu reunit sub titlul JAZZ MEETS CLASSIC.

Evenimentul este închinat memoriei compozitorilor români Richard Oschanitzky și Nicolae Coman. Veți asculta, în programul serii, câte o lucrare a celor omagiați: Richard OschanitzkyAntifonii și Nicolae Coman - Concert pentru pian şi orchestră, alături de Nicolas Simion - Hommage à Richard Oschanitzky și Dan Dediu – Românologie-Cantemir.

Dirijorul german PETER CHRISTIAN FEIGEL, invitat pentru prima oară la Sala Radio, se bucură de o carieră internațională de invidiat: repertoriul său este extrem de vast – de la concerte simfonice și operă, până la musical-uri, jazz, rock și pop – și cuprinde colaborări cu mari artiști ca soprana Anna Netrebko sau dirijorul Valery Gergiev (al cărui asistent a fost).  Cariera sa cuprinde colaborări cu instituții ca Opereta de Stat din Dresda, Opera Comică din Berlin, Orchestra Simfonică Germană din Berlin, Orchestra de Stat Brandenburg – Frankfurt, Orchestra Germană de Film Babelsberg ș.a.

Laureat al competiției de jazz pentru tineret din Germania, PETER CHRISTIAN FEIGEL este invitat special la Sala Radio pentru a dirija un concert inedit, în care muzica clasică se întâlnește cu jazz-ul.

 

Antiphonien (Antifonii) este o lucrare de jazz simfonic în 7 părți, compuse fiind doar părțile I, III, V și VII, în timp ce restul părților urmau să fie cântate/improvizate spontan de muzicienii formației de jazz care interpretează. Titlul însuși provine de la cântatul în dialog (alternanță) a două ansambluri (orchestra și formația de jazz). Lucrarea nu a fost cântată și nici înregistrată de compozitor, dar ea reprezintă suma tuturor experiențelor muzicale pe care Richard Oschanitzky le-a asimilat în cariera sa, folosind toate mijloacele pe care le-a experimentat în calitate de compozitor.

 

Concertul pentru pian şi orchestră a fost compus de Nicolae Coman în 1959 și revizuit în 1984, an în care a avut loc și prima audiție a lucrării. Este singura creație a sa în domeniul concertant. Apreciat compozitor și profesor al Universității Naționale de Muzică București, Nicolae Coman s-a remarcat printr-o vastă creație ce are în prim plan muzica vocală și pe cea camerală, el însuși fiind un inspirat poet. S-a stins din viață în 2016 (la vârsta de 80 de ani).

 

Hommage à Richard Oschanitzky de Nicolas Simion este o lucrare compusă în 2005/2006, iar prima audiție a avut loc în 2006, la Filarmonica Moldova din Iași, sub bagheta dirijorului Sabin Pautza. Este o suită în 7 părți, în care părțile lente (inspirate din baladele și bluesurile de jazz și muzica de film) alternează cu cele rapide (muzica pe ritmuri aksak și africane), peste care se adaugă improvizațiile libere ale soliștilor.

 

Lucrarea Românologie preia câteva motive din muzica otomană a lui Dimitrie Cantemir și o pune într-un cadru orchestral care, pe de o parte, păstrează parfumul oriental, iar pe de alta îi aduce o componentă modernă, la confluența cu improvizația jazzistică.

TOP articole pe Jurnalul.ro:
Parteneri