Regia: Mihai Lukács
Scenografia: Oana Micu
Univers sonor: Andrei Dinescu
Light design: Radu Spiridon
Coregrafia: Michaela Zibileanu
Mișcarea scenică: Cabiria Morgenstern
Conducerea muzicală și orchestrația: Bogdan Lifșin
Distribuție:
Performer 1: Marius Călugărița
Performer 2: Darius Daradici
Performer 3: Maia Morgenstern
Performer 4: Lorena Luchian
Performer 5: Andrei Miercure
Performer 6: Anka Levana
Cu participarea TES ORCHESTRA:
Acordeon: Bogdan Lifșin
Vioară: Rodica Gancea, Feras Sarmini
Pian: Mihai Murariu
Violoncel: Sergiu Marin
Clarinet: Mihai Pintenaru
MANSDORF este un proiect artistic personal al regizorului și cercetătorului Mihai Lukács, coprodus de Teatrul Evreiesc de Stat și Centrul Dialectic. Bazat pe o cercetare extinsă, desfășurată în ultimii 4 ani, spectacolul va spune povestea uitată a companiilor bucureștene de limbă idiș, așa cum funcționau în perioada 1944-1948, când se înființa Teatrul Evreiesc de Stat din București, care a absorbit aceste trupe. În 2018, Lukács a scris și regizat Kali Tras / Frica neagră, coprodus de Teatrul Evreiesc de Stat, bazat pe singurul roman autobiografic al unui supraviețuitor rom al Holocaustului din Transnistria, „Cu moartea în ochii” de Valerică Stănescu. Cercetarea privind genocidul romilor a început în 2016, când Lukács a lucrat alături tineri romi în Cracovia și Auschwitz pentru Dikh He Na Bister - Inițiativa de comemorare a genocidului romilor, oferind o perspectivă istorică și de memorie a Holocaustului și lucrând cu supraviețuitorii Holocaustului rom. În 2019, Lukács a obținut grantul Holocaustul în România al Institutului Național pentru Studierea Holocaustului din România Elie Wiesel și a realizat o cercetare asupra teatrului post-Holocaust din România în perioada 1944-1956. În 2022, a continuat această cercetare alături de Institutul Wiesel iar proiectul propus urmărește principalele argumente ale acestei cercetări extinse și explorează în continuare și mai detaliat sursele arhivistice privind istoriile teatrului evreiesc din România între septembrie 1944 și 1948.
Memoria Holocaustului și păstrarea ei a fost analizată și folosită imediat după 1944, iar creatorii de teatru care se aflau în România erau interesați să arate pe scenă ororile lagărelor de exterminare, în special acei supraviețuitori evrei ai Holocaustului care doreau să-și spună povestea. audiente mai mari. Unele piese de teatru scrise de supraviețuitorii Holocaustului nu au fost niciodată dezvoltate pe scenă sau nu au putut trece dincolo de comitetele de cenzură (cum ar fi „Raisko, lagăr model: un reportaj dramatic în șapte tablouri”, scrisă în 1945 de dramaturgul evreu Isaiia Răcăciuni și Maria Davidescu, supraviețuitoare la Auschwitz, piesă descoperită la Arhivele Naționale din București, o piesă respinsă de comisia Ministerului Artelor în 1955 precum și „Arestata nr. 976: O piesă în trei părți” de un autor anonim, scrisă în limba idiș pentru Trupa de Operetă „Idiș”, sub conducerea lui M. Siegler, și respinsă la 23 iunie 1947).
Intenția acestui proiect este de a continua această cercetare într-o echipă mai amplă (o cercetare istorică și artistică) și de a compara materiale de arhivă pentru a construi și a reduce în actualitate o imagine mai amplă a teatrului evreiesc de după Holocaust și a reflectării contemporane asupra acestuia, precum și pentru a argumenta necesitatea memoriei Holocaustului pentru noile generații din zilele noastre.
1945. Teatrul Barașeum. Un ansamblu de teatru idiș condus de actorul, regizorul și directorul Iacob Mansdorf se reunește pentru a descoperi spectacolul de refacere, resuscitând astfel, prin filtrul iubirii de teatru, o perioadă nevralgică, ce va să devină curând istorie. O doamnă misterioasă își face apariția și propune o piesă scrisă chiar de ea. Spectacolul se bazează pe fapte și personaje reale.
*Centrul Dialectic este un grup artistic și de analiză nou înființat (noiembrie 2020). Activitățile sale se concentrează pe cercetare artistică, producție performativă, vizuală și sonoră, precum și pe publicații. Demersul artistic al Centrului Dialectic se bazează pe dialog, pe analiza și discutarea argumentelor în mod rațional, în scopul unei participări active în societatea din care suntem parte. Centrul Dialectic reunește o serie de artiști (actori, regizori, muzicieni, artiști vizuali), manageri culturali, filosofi, cercetători și profesioniști din mediul cultural. Ei și-au propus să contribuie la dezvoltarea artelor spectacolului, prin susținerea activității de producție performativă și cercetare inovatoare abordând de la temele stringente ale momentului până la istorii recente, de la la ecologie și societate la educație și cultură.
Spectacolul este programat în cea de-a doua zi a Festivalului Internațional de Teatru Idiș TES FEST, ediția a VIII-a.