Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Marina militară luptă să-l îmbogăţească pe ex-ministrul Stroe

Marina militară luptă să-l îmbogăţească pe ex-ministrul Stroe

de Cristian Anton    |   

Forţele Navale plătesc două milioane de euro Şantierului Naval Midia SA pentru reparaţii la un dragor maritim, în urma unor negocieri câştigate de compania fostului ministru al Transporturilor, Felix Stroe. Armata perpetuează astfel o înţelegere care durează de circa 20 de ani, şantierul deţinut de cel mai puternic om din Constanţa instaurând practic un monopol al acestor servicii. Managementul firmei este însă unul deficitar, în ciuda banilor care vin cu  regularitate de la Forţele Navale, din moment ce şantierul merge în pierdere de 11 ani consecutivi.

Ministerul Apărării Naţionale, prin UM 02022 Constanţa, a atribuit pe 30  aprilie 2019 un contract pentru „reparaţii şi andocare la nava tip dragor maritim proiect 1073/3 şi proiect”, locul de bazare al navelor fiind Portul Militar Constanţa. Înţelegerea are o durată de 24 de luni şi a fost semnată cu Şantierul Naval Midia SA din Năvodari în urma unei negocieri, MApN urmând să plătească 8.142.195 lei, fără TVA. Contractul este doar o continuare a colaborării dintre Şantierul Naval Midia SA şi Forţele Navale Române, care îşi repară aici toate navale în ultimii 20 de ani. Şantierul a fost privatizat  în 1999, când a fost cumpărat de oamenii de afaceri Felix Stroe şi Ion Dumitrache cu patru milioane de dolari, o sumă uriaşă la acea vreme, mai ales pentru doi prieteni care şi-au pornit business-urile imediat după 1989 cu o moară şi câteva cuptoare de pâine.

 

De 11 ani pe minus

Şantierul Naval Midia SA primeşte cu regularitate sume importante de bani de la MApN, dar asta nu îl ajută cu nimic din punctul de vedere al performanţei economice. Compania a raportat pentru anul 2018 o cifră de afaceri de 27,3 milioane de lei şi pierderi de aproape 2 milioane de lei, cu 165 de angajaţi, dar şi datorii de 8,5 milioane de lei. În mod cu totul de neînţeles, şantierul are pierderi de 11 ani consecutivi, în total peste 23 de milioane de lei, deşi Forţele Navale îi oferă contracte pe bandă rulantă.

În prezent, şantierul din Năvodari este deţinut scriptic de ETT Company SRL cu 72,37% din acţiuni, Eurosantis SRL cu 15,8%, alţi acţionari persoane fizice cu 6,6%, Tekno Plus SRL cu 5% şi persoane juridice, cu mai puţin de 1%.

 

Unul dintre cei mai bogaţi români

Fondatorul şantierului şi co-proprietarul de facto este Felix Stroe, liderul PSD Constanţa şi cel mai puternic personaj de la malul mării. Fost comandant de nave de război, Felix Stroe conduce Constanţa cu mână de fier din 2015, după demisia lui Radu Mazăre. Din 2003, Stroe a preluat şefia RAJA SA, cea mai mare companie regională de apă din România, cu afaceri de sute de milioane de euro. Ministru al Transporturilor în 2017, Felix Stroe s-a dovedit un politician extrem de abil, chiar dacă nu a rezistat mult timp în guvern. Dovadă au stat numeroasele numiri în funcţii de conducere din companii de stat a unor apropiaţi şi angajaţi de-ai săi.

Stroe a devenit multimilionar imediat după 1989, când a pornit la drum în afaceri alături de cel care avea să-i rămână aproape toată viaţa, Ion Dumitrache. De la o moară şi câteva cuptoare de pâine a devenit proprietar de hoteluri, companii de taxi, farmacii, ziare, un şantier naval etc. Devenit stăpânul  absolut al Constanţei după prăbuşirea celor în umbra cărora a stat atâţia ani, Radu Mazăre şi Nicuşor Constantinescu, Felix Stroe este unul dintre puţinii muritori în viaţă care are o stradă ce îi poartă numele, în localitatea Cumpăna.

George Teşeleanu, unul din administratorii şantierului şi ginere al patronului Ion Dumitrache, este de câţiva ani numit şi la conducerea unor companii de stat. În prezent, este administrator la Aeroportul Internaţional „Mihail Kogălniceanu”.

22 de milioane de euro este averea pe care Felix Stroe a adunat-o după Revoluţie, fiind unul dintrecei mai bogaţi români.

TOP articole pe Jurnalul.ro:
Parteneri