Jurnalul.ro Ştiri Observator Mingea cu buline, visul familiei comuniste

Mingea cu buline, visul familiei comuniste

de Cristinel C. Popa    |   

Mingea roşie cu buline albe, ursul împăiat şi Donald Duck sunt trei repere pe care mii de familii care au trăit în perioada comunistă din România le au în comun. Un artist ieşean, care a adunat 20.000 de fotografii de familie din “Epoca de Aur”, a întâlnit cele trei elemente în multiple instantanee făcute de români care, altfel, nu aveau legătură unii cu alţii. O expoziţie cu unele fotografii şi-a găsit un amplasament indit – scările de bloc.

 

Trei scări de bloc din cartierul ieşean Nicolina au devenit pentru mai multe săptămâni şi galerii de artă! În faţa uşilor de apartamente găsim fotografii din perioada comunistă care înfăţişează oameni în vacanţă sau aflaţi la drum - sunt puţinele prilejuri în care românii se fotografiau în acea epocă. Erau imortalizaţi doar în clipele frumoase ale vieţii, în special în vacanţe. Nu spontan, pe stradă. Românii se pozau în locurile special amenajate din staţiuni. La ursul împăiat din spatele muntelui, la girafa de plastic din spatele plajei, de mână cu Donald Duck în faţa Consiliului Popular. Pentru expoziţia “Mulţimi, submulţimi, familii”, autorul Andrei Naciu a ales cele trei teme recurente - copii cu mingea, copii cu jucării sau fotografii cu urşi. Naciu a adunat peste 20.000 de fotografii din  acele vremuri. Născut în 1984, artistul trăieşte şi lucrează în Iaşi şi la Londra. El foloseşte fotografia documentară, albumul de familie şi arhiva fotografică pentru a crea proiecte ce analizează intersecţia dintre memoria personală şi istoria socială.

 

20.000 de fotografii din perioada 1950-1989

Pentru proiectul “Mulţimi, submulţimi, familii”, Andrei Naciu a colecţionat fotografii de familie din perioada 1950-1989. “Am digitalizat arhive private cu fotografii de familie ca principală sursă de imagini, iar colecţiile de fotografii cumpărate din anticariate sau târguri de vechituri au constituit o sursă secundară. În prezent, această arhivă conţine peste 20.000 de imagini ce formează un corpus de documente pe care îl utilizez pentru analiza autoreprezentării vizuale a familiei româneşti din perioada comunistă şi relaţia sa cu procesul de reevaluare a trecutului”, spune Andrei. În opinia acestuia, elementele atât de des întâlnite în fotografiile colectate - mingea, ursul, Donald Duck - reprezintă recuzita menită pentru a lăsa impresia armoniei şi fericirii în familie. “Am regăsit această minge roşie cu buline albe în multe albume de familie. În preajma aparatului de fotografiat se pare că mingea devenea mai mult decât o simplă jucărie, fiind folosită drept recuzită pentru a construi o imagine demnă de a fi imortalizată sau ca element ce are scopul de a anima atmosfera, de a face acea imagine mai specială”, spune Andrei Naciu. “Oamenii, copii şi adulţi deopotrivă, o aveau cu ei la mare, la munte, fie vară sau iarnă, în casă, la iarbă verde sau la studioul foto. De asemenea, data la care au fost făcute pozele se întinde pe parcursul câtorva decenii”, adaugă acesta.

 

Cum vedeau românii viaţa ideală de familie

Naciu spune că prin felul în care românii aranjau scena unei fotografii încercau să creeze o viaţă idilică, alegând să nu proiecteze grijile sau momentele triste. “Albumul cu fotografii de familie tipic este construit pe baza unor reguli clare, unanim acceptate. De obicei, adunând laolaltă fotografii idilice de la evenimente familiale precum zile de naştere, sărbători, nunţi, botezuri, vacanţe; mai puţin viaţa de zi cu zi, şi cu siguranţă nu momentele triste, de conflict sau care să ne prezinte vulnerabilităţile”, spune Naciu.

 

“Suntem încurajaţi să fotografiem doar acele momente care ne unesc ca familie, acest lucru având rolul de a crea o imagine idealizată a familiei ca instituţie”, Andrei Naciu

Andrei Naciu a aboslivt în 2013 un masterat la Universitatea Wales. A expus în numeroase expoziţii, printre care: !Renaissance - Getty Images Gallery – Londra, în 2015.

 

Cum au reacţionat locatarii blocurilor alese pentru expoziţie

 

Am mers alături de artistul Andrei Naciu prin scările de bloc în care au fost expuse fotografiile de familie din perioada comunistă. Reacţia oamenilor din blocuri care vedeau astfel de imagini expuse? Una nostalgică. Se vedeau pe ei acum o sumă de ani, copiii lor, acum crescuţi mari. “Ăsta parcă eşti tu!” “Ăsta parcă e bărbatu-meu!” Unii au căutat cu grijă în albumele cu fotografii oferindu-le cu bonomie pentru scanare. Cine ştie, poate ajung şi ei vedete pentru un sfert de oră într-o altă scară de bloc. Primim o fotografie cu un puştiulică ce se lăfăie pe braţul puternic al unui urs împăiat… Este realizată acum 30 şi ceva de ani... Acum, acel puştiulică va fi mire. Vor petrece la nuntă pe scările pline de fotografii nostalgice. Femeia care a furnizat fotografiile ne-a invitat şi pe noi la nuntă.

Mingea roşie cu buline albe, recuzită pentru mai multe generaţii de copii în pozele de familie

Amplasarea fotografiilor într-o scară de bloc este o invitaţie la nostalgie pentru ieşeni

 

TOP articole pe Jurnalul.ro:
Parteneri