Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Monopolul din Portul Constanţa, o afacere de milioane

Monopolul din Portul Constanţa, o afacere de milioane

de Cristian Anton    |   

Serviciile de pilotaj şi remorcaj din Portul Constanţa reprezintă, de ani de zile, o afacere exclusivistă ce aduce zeci de milioane de euro unor „băieţi deştepţi”, mereu aceiaşi. Ei s-au „încuscrit” în mai multe firme, care au instaurat un monopol de manual, în complicitate cu admi­nistraţia companiei portuare de stat. Ilegalitatea a fost consemnată oficial de Consiliul Concurenţei, care a amen­dat în septembrie portul şi şase societăţi comerciale cu cinci milioane de euro (22,3 milioane lei).

Serviciile de pilotaj şi remorcaj de manevră al navelor maritime în porturile care se află în admi­nistrarea Companiei Naţionale Administraţia Porturilor Mari­time SA Constanţa (CN APMC) reprezintă o mină de aur pentru unii băieţi deştepţi. Câteva cifre oficiale ar trebui să vă ofere o imagine destul de fidelă despre cât de bănoase sunt aceste afaceri. Astfel, numai în perioada ianu­arie - noiembrie 2016, CN APMC a făcut plăţi de 16.670.859,49 euro şi 1.393.845,48 lei către cele patru firme care prestează serviciile de pilotaj, respectiv pentru singurul operator care asigură remorcajul. Contractele se derulează din 2012, interval în care portul a plătit circa 100 de milioane de euro pentru aceste servicii. Tot în 2012 a fost declanşată şi ancheta Consiliului Concurenţei. A durat nu mai puţin de patru ani, dar în septembrie 2016, CC a constatat, oficial, „existenţa mai multor fapte anticoncurenţiale (înţele­geri şi abuz de poziţie dominantă) care au eliminat concurenţa în porturile Constanţa, Midia şi Mangalia, ceea ce a condus la blocarea intrării pe piaţă a altor operatori şi, implicit, la reducerea atractivităţii acestor servicii pentru potenţialii investitori”. Motiv pentru care CN APMC şi firmele Canal Sea Services, Black Sea Pilots SRL, Maritime Pilot SRL, Black Sea Services SRL, Coremar SA şi Logistic Remo Services SRL au fost amendate cu 5 milioane de euro.

 

Asocieri de tip mafiot

Între timp au dispărut din peisaj firmele Black Sea Services şi Coremar SA, apărând în schimb Euroest Pilot SRL, înlocuită apoi cu Black Waters SRL. Aici apar pe scenă şi câteva personaje mai cu notorietate. Astfel, Coremar SA, specializată în remorcaj şi amendată de CC cu 1,3 milioane lei, este deţinută de Iancu Stavrositu, fost consilier judeţean PDL şi soţ al Mariei Stavrositu, fost deputat PSD. La rândul său, Euroest Pilot SRL, care a prestat servicii de pilotaj între 2013 şi 2015, este controlată de un poliţist milionar în euro, comisarul-şef Remus Alfredo Budur. Ulterior, Euroest Pilot SRL a lăsat locul nou-venitei Black Waters SRL, deţinută de un asociat al poliţistului, aface­ristul Daniel Constantin Moraru.

Foarte interesante sunt şi rela­ţiile dintre celelalte firme. Canal Sea Services, Black Sea Pilots şi Maritime Pilot s-au înţeles astfel încât să elimine orice concurenţă, inclusiv între ei, cel care ieşea din asociere urmând să achite celor­lalţi daune de cinci milioane de euro. Astfel, au crescut şi tarifele pe care le-a achitat CN APMC. De asemenea, Canal Sea Services, Black Sea Services şi Coremar au încheiat un contract similar, cu daune de 10 de milioane de euro pe care trebuia să le plătească cel care părăsea asocierea. Asocieri de tip mafiot în toată regula.

 

Încrengături impenetrabile

Şi asta nu e tot. Pe lângă faptul că s-au înţeles între ele şi ajungeau până acolo încât foloseau aceleaşi nave şi aceiaşi piloţi, firmele au aceiaşi patroni şi sunt asociate una la alta. Logistic Remo Services este deţinută de Coremar SA, Black Sea Services SRL şi Canal Sea Services SRL şi administrată de Mihai Dede, Gabriel Ciocan şi Raluca Ştefania Vasilescu. Black Sea Services SRL aparţine lui Gabriel Ciocan, Sorin Sotir Culeţu şi Adrian Iancu, Culeţu fiind şi administrator. În fine, Raluca Ştefania Vasilescu de la Logistic Remo Services este atât administrator, cât şi asociat la Canal Sea Services, alături de Mihai Mihalache, Mihaela Fulea, Marius Mihalache şi Maria Bălă­şescu, în timp ce Black Sea Pilots este administrată şi de Gabriel Ciocan (cel de la Logistic Remo Service şi Black Sea Services) şi are ca asociat majoritar Black Sea Services SRL, căreia i se alătură piloţii Sorin Sotir Culeţu (patronul asociatului majoritar, Black Sea Services SRL), George Dan Olteanu, Ion Burada, Lucian Lupescu, Marius Constantin Nichiforescu, Ion Nedelcu, Mihai Ciote, Adrian Dimitriu, Ion Bica şi Ion Enache.

Serviciile de pilotaj şi remorcaj din Portul Constanţa reprezintă, de ani de zile, o afacere exclusivistă ce aduce zeci de milioane de euro unor „băieţi deştepţi”, mereu aceiaşi. Ei s-au „încuscrit” în mai multe firme, care au instaurat un monopol de manual, în complicitate cu admi­nistraţia companiei portuare de stat. Ilegalitatea a fost consemnată oficial de Consiliul Concurenţei, care a amen­dat în septembrie portul şi şase societăţi comerciale cu cinci milioane de euro (22,3 milioane lei).

 

Serviciile de pilotaj şi remorcaj al navelor din porturile ­extrem de bănoasă pentru o mână de oameni, mereu aceiaşi

 

Canal Sea Services, Black Sea Services, Black Waters, Maritime Pilot şi Logistic Remo Services, cele cinci firme care asigură acum serviciile de pilotaj şi remorcaj din Portul Constanţa, au raportat în ultimii trei ani un profit net total de peste 36 de milioane de lei

 

TOP articole pe Jurnalul.ro:
Parteneri