Acest prestator este angajatul (ocazional) care prestează o muncă necalificată, în legătură strictă cu gospodăria sau gospodăriile unei familii sau ale unei persoane fizice. Acestea din urmă devin „beneficiari casnici”, conform noi legi. Practic, dacă avem nevoie de un zugrav, de un îngrijitor, de un grădinar sau de persoane care să ne ajute cu unele servicii gospodărești, nu vom mai putea plăti cash, ci prin tichete valorice remise de ANOFM. Angajații ocazionali vor putea preschimba aceste tichete în bani, însă după ce li se va reține, în prealabil, plata impozituluii pe venit și a contribuției pentru fondul de pensii.
Această nouă lege reglementează modul în care persoanele fizice desfășoară activități casnice ocazionale, pentru care vor fi remunerate exclusiv în tichete de activități casnice. Tichetele respective sunt bonuri valorice, iar acestea se eliberează pentru activitatea casnică desfășurată în gospodăria beneficiarului casnic. Prestatorul nu poate, conform acestei legi, să fie un membru al familiei beneficiarului.
Cei care angajează astfel de prestatori casnici au obligația să achiziționeze tichetele de activități casnice și să le folosească drept singură formă de retribuire pentru activitățile prestate.
15 lei, tichetul
Tichetele de activități casnice trebuie achiziționate de la oricare dintre agențiile pentru ocuparea forței de muncă județene sau a municipiului București. Valoarea nominală a unui astfel de bon este de 15 lei, conform prevederilor legii în discuție. Tichetele nu sunt transferabile și pot fi utilizate numai de prestatorul casnic ale cărui date sunt completate de beneficiar.
Tichetele pot fi preschimbate în bani de prestatorii casnici în maximum 12 luni de la data primirii acestora, în numerar, la sediile ANOFM sau la punctele de acces ale furnizorului serviciului public universal ori, după caz, prin plata în contul bancar, cu ajutorul unei Platforme Electronice de Evidență a Desfășurării Activităților Casnice. Această platformă urmează să fie operaționalizată de către Guvern și va putea fi accesată de pe diverse dispozitive.
2,37 de lei sunt impozitul și CAS-ul
Foarte important este faptul că suma plătită la fiecare preschimbare în bani a acestor tichete de activități casnice este egală cu rezultatul înmulțirii numărului de tichete de câte 15 lei, din care se vor scădea valoarea impozitului pe venit și valoarea contribuției la asigurările sociale de stat.
Beneficiarii activităților casnice sunt obligați, astfel, să valorifice tichetele în termen de 12 luni de la data achiziționării acestora. Tichetele pot fi emise și în format electronic de către Agenția Națională pentru Ocuparea Forței de Muncă.
Pentru veniturile realizate din desfășurarea activității, prestatorul casnic va datora impozitul pe venit și contribuția la asigurările sociale de stat, adică 10% impozit și 25 la sută CAS. Legea derogă însă de la prevederile Codului Fiscal și impune ca bază de calcul de la care se aplică cota impozitului pe venit și a contribuțiilor sociale plafonul de 50 la sută din valoarea nominală a tichetului, adică suma de 7,5 lei. Practic, din acești 7,5 lei se vor reține 0,75 de lei impozit și 1,875 de lei CAS. În total, 2,625 de lei, astfel încât suma netă rămasă pentru fiecare tichet va fi de 12,375 de lei.
Platforma digitală, gestionată de Forțele de Muncă
Legea mai face o derogare de la Codul Fiscal, în sensul că prestatorul de activități casnice nu are calitatea de contribuabil la sistemul de asigurări sociale de sănătate, nici la fondul de șomaj.
Mai departe, beneficiarii casnici care au achiziționat și utilizat într-un an calendaristic cel puțin 600 de tichete (reprezentând 9.000 de lei), pot, conform acestei noi legi, să beneficieze cu titlu gratuit, la cerere, în anul următor de alte 50 de tichete de activități casnice, în valoare de 750 de lei.
„În scopul aplicării prezentei legi, Ministerul Muncii înființează, până la data de 1 ianuarie 2024, Platforma Electronică de Evidență a Prestatorilor de Activități Casnice. Această platformă va fi gestionată de către Agenția Națională pentru Ocuparea Forței de Muncă și asigură mai multe operațiuni”, se arată în Expunerea de Motive.
În primul rând, Platforma va asigura înregistrarea de către agențiile pentru ocuparea forței de muncă a datelor și informațiilor privind beneficiarii casnici și prestatorii casnici. În al doilea rând, ea asigură evidența, calcularea, centralizarea, reținerea și plata activităților casnice desfășurate.
De asemenea, Platforma ține evidența tichetelor achiziționate de către beneficiarii casnici și prestate de către prestatorii casnici.
De altfel, prestatorii casnici care primesc deja venitul minim garantat pot să presteze aceste activități, fără să le fie afectare veniturile.
„Reforma” este trecută în PNRR și costă peste 4,5 milioane de euro
Așa cum precizam mai sus, Legea privind reglementarea activității prestatorului casnic a fost inițiată de Guvernul României, printr-un proiect care are la bază o Expunere de Motive semnată de premierul Nicolae Ciucă.
Actul normativ a fost adoptat de Senat, prima Cameră sesizată, în data de 14 martie 2022, ea aflându-se, în acest moment, în dezbaterea Camerei Deputaților, care este și forul decizional.
Din Expunerea de Motive citată anterior, aflăm că Platforma digitală trebuie finalizată până la data de 31 decembrie 2023, bugetul acestei reforme și investițiile fiind trecute în Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), la o valoare de 4.538.000 de euro.
Țintele asumate de România prin această lege sunt ca în primul an de operaționalizare a platformei, respectiv trimestrul al patrulea al anului 2024, în evidențele ANOFM să fie înregistrați 10.000 de beneficiari casnici și 20.000 de prestatori casnici.
Mai mult, Guvernul preconizează că în primul trimestru al anului 2026 în evidențele ANOFM vor fi înregistrați 30.000 de beneficiari casnici și 60.000 de prestatori casnici.
Conform Executivului, impactul financiar al acestei legi asupra bugetului de stat consolidat pentru o perioadă de cinci ani ar fi de plus 19.125.000 de lei.