Viitorul sună bine pentru sporturile de iarnă din România, dacă ne orientăm în funcție de investițiile care au fost făcute în ultimii ani în pârtiile de schi. Cele mai vizibile au fost investițiile private, în special în instalații de iluminat pentru nocturnă, în tunuri pentru zăpadă artificială și transport pe cablu. Ce lipsește în continuare pentru a avea stațiuni montane perfecte pentru schi este un sistem integrat de servicii și de plată.
Schiorii care cunosc foarte bine pârtiile din România spun că se poate ajunge la nivelul Austriei sau cel al Bulgariei, dar este nevoie de o strategie pe care să o accepte toți cei implicați în dezvoltarea stațiunilor și a pârtiilor. Este nevoie de o bună colaborare între autorități și cei care dezvoltă afaceri în turism și servicii în stațiunile de schi. „Avem pârtii bune, în general. Cele de pe Valea Prahovei sunt relativ aproape de București, se ajunge ușor la schi, dar prețurile sunt relativ mari pentru noi. Dacă le comparăm cu cele din Austria sau din alte țări, și prețurile pot fi considerate acceptabile, însă lipsesc unele servicii esențiale pentru a face din România o atracție de iarnă”, epxlică Dan Anghelescu, bun cunoscător al pârtiilor de schi din România și manager al unei agenții de turism care încearcă să vândă pachete de iarnă, inclusiv pentru turiștii străini. Problemele pe care le pun atât turiștii, cât și agențiile, sunt legate de organizarea stațiunilor din România. Toți își doresc să poată să-și lase mașinile în parcare și să se ocupe exclusiv de sporturile de iarnă sau să aibă la dispoziție oportunități pentru relaxare, ca în stațiunile din Bulgaria sau din Austria, pe toată durata vacanței. Pentru a avea aceste facilități, ar mai fi nevoie de puțină bunăvoință și de o strategie, dar până acum nu a luat nimeni inițiativa de a face o revoluție a zonelor de schi. „Transportul nostru pe cablu este mult mai greoi decât în stațiunile din Bulgaria, fapt pentru care mulți români care vor să se ducă la schi ale țara vecină. Nu există skipass-uri comune, nu sunt pârtiile legate, nu poți să iei skipass pentru toate pârtiile. Nu există transport local de schiuri prin stațiuni. Primăria ar putea să pună niște mașini speciale la dispoziția turiștilor care vin să schieze, iar astfel s-ar rezolva foarte multe probleme. Transportul s-ar putea plăti din procentul colectat din cazări”, mai explică Dan Anghelescu.
Problema parcărilor s-ar rezolva
Cei mai mulți turiști care aleg, totuși, stațiunile de schi din România, se blochează, de cele mai multe ori, din cauza lipsei unor parcări și a unor servicii integrate care să nu-i mai oblige să se deplaseze prin stațikune exclusiv cu mașinile personale. O altă problemă pe care o ridică foarte mulți iubitori ai sporturilor de iarnă este cea a restaurantelor foarte aglomerate în sezon. „Parcările sunt foarte aglomerate, puține și neorganizate, restaurantele sunt puține și, evident, aglomerate. Nu înțeleg de ce primăriile nu dau autorizații mai multor investitori, pentru a mări numărul restaurantelor. Sus nu prea ai nimic. Există excepții, dar, chiar și așa, e o singură cabană pentru care toată lumea se calcă pe picioare. Serviciile conexe sunt problema stațiunilor de schi din România. Nu toată lumea schiază și ar trebui să existe oferte pentru toți membrii familiei, pentru a face din stațikunile românești atracții de iarnă. În rest, pârtiile s-au dezvoltat și s-a făcut o minimă organizare, în sensul că nu mai sunt lăsați cei în pantofi să intre pe pârtii”, spune Grigore Marian, un pasionat de schi.
Nevoia de investiții și organizare
Schiorii care au mers în ultimii ani și în alte țări celebre pentru ofertele lor spun că s-ar putea prelua multe dintre modelele din afară, pentru a transforma România într-o zonă preferată atât de români, cât și de străini. „În Austria, la baza pârtiei sunt simulatoare de schi, unde poți învăța primii pași. Este foarte adevărat că pe noi nu ne ajută nici sezonul, care este foarte scurt. În alte țări se fac investiții care se pot amortiza mult mai eficient, pentru că sezonul este foarte lung și destinațiile sunt deja foarte bine vândute pentru turiștii din întreaga lume. Astfel, este predictibil timpul în care se poate amortiza investiția într-o modernizare cu tehnologie de ultimă generație sau chiar investiția în baruri, restaurante, spații de cazare și transport. La noi este o problemă generală cu predictibilitatea, iar investițiile private se fac mult mai greu, în timp ce investițiile statului se pot bloca, din cauza problemelor cu bugetul, așa cum s-a-ntâmplat în ultimii trei ani”, explică Traian Bădulescu, specialist în turism. Și monitorii de schi ar putea fi mai bine organizați, cu o minimă intervenție din partea autorităților locale, spun schiorii. „Cu monitorii de schi este o problemă nereglememntată. Ar trebui să aibă un loc, la baza pârtiei, unde să poată sta și să poată fi găsiți de cei care au nevoie de ei. Hotelierii plătesc la primărie niște taxe, iar primăria ar putea face o cabană a monitorilor. Cei care administrează pârtiile private s-au gândit la aceste aspecte deja”, mai explică Dan Anghelescu.
Ce își doresc turiștii de la pârtii
Pe primul loc în topul cerințelor schiorilor români se regăsește nevoia de degajare a traficului, atât cel rutier, în stațiunile montane, cât și cel de pe pârtii. Cunoscătorii spun că nici măcar nu ar fi greu să se găsească cele mai eficiente soluții, pe care chiar ei, consumatorii, le-au identificat deja. „Se stă foarte mult la coadă. Aceasta este o mare problemă a pârtiilor din România, mai ales pe Valea Prahovei. În Austria și Bulgaria se poate vinde skipass-ul online. La noi, nici măcar nu se poate plăti prin card skipass-ul. Nu există o politică unitară, deși s-ar putea face. Fiecare fixează prețurile cum vrea. Cine se cazează în stațiune ar trebui să aibă acces gratuit la schi, iar plata s-ar putea face printr-un card special, pe toată durata șederii”, mai spune Anghelescu.
Casetă 850 dreapta
Românii care merg în Bulgaria la schi ar putea fi aduși în stațiunile din România în număr foarte mare, printr-o minimă organizare. Bucureștenii, în special schiorii experimentați, preferă să meargă în Bulgaria, dacă nu aleg Valea Prahovei. Dar secretul alegerii nu este legat de calitatea mai bună a pârtiilor, ci de oferta diversificată și mai ales de faptul că nu se enervează la fiecare pas. „În Bulgaria, serviciile sunt integrate. Pârtiile nu sunt neapărat mai bune, dar sunt, într-adevăr, mai lungi decât la noi. S-ar putea introduce și la noi un sistem de plată, cu un card valabil pentru toate serviciile, într-un sistem integrat. Dacă am avea și posibilități de a petrece timpul liber în centre SPA și alte facilități, ar fi perfect”, spune Dan Anghelescu, reprezentantul agenției La Piovra Turista. Cei care vând pachete turistice așteaptă o îmbunătățire a situației din România.
Cele mai aglomerate pârtii din România sunt pe Valea Prahovei, unde sunt și cele mai multe spații de cazare și alte facilități. Restul pârtiilor sunt preferate de cei care merg dimineața la schi și se întorc seara acasă.
Alpinul din poiana brașov este un hotel foarte bun pentru că au valet parking, au o cameră unde poți să lași sciurile, ai piscină, masaj, multe alte posibilități de a-ți ocupa timpul.
Stațiunile din România se vând prin agenții, dar specialiștii în turism spun că le-ar fi de mare folos câteva modificări de strategie, astfel încât să poată avea pachete integrate, așa cum există în Bulgaria, Austria, Elveția sau alte destinații foarte căutate pe plan mondial. „Noi avem chiar și un număr mare de turiști străini veniți în fiecare an la schi, în sepcial pe Valea Prahivei. Vin foarte mulți ruși, mai ales după sărbătorile noastre, după 6 ianuarie, pentru că ei sunt pe rit vechi, iar acesta este un mare avantaj. Pachetele sunt mai atractive după revelion. Ca să putem vinde mult mai mult, ar trebui să putem oferi servicii integrate. Un foarte bun exemplu, care arată că se poate face și la noi ca în Bulgaria, este hotelul Alpin, din Poiana Brașov, unde au rezolvat marea problemă a parcării, au valet parking, au o cameră unde poți să lași schiurile, ai piscină, masaj, SPA, multe alte posibilități de a-ți ocupa timpul, adică exact ce se cere acum pe această piață”, explică Dan Anghelescu, reprezentantul agenției La Piovra Turista.