Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Păgubitul RCA, purtat între ghişee după legea nouă

Păgubitul RCA, purtat între ghişee după legea nouă

de Adrian Stoica    |   

Nemulţumirile şoferilor legate de poliţele RCA au continuat să conducă şi anul trecut în topul reclamaţiilor primite de Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF). Din cele aproape 9.400 de peţiţii primite, peste 79% dintre acestea au vizat piaţa asigurărilor RCA. Legea care guvernează acest tip de asigurări a fost modificată în luna iulie a anului trecut, ulterior, de la 1 august intrând în vigoare şi normele de aplicare. Odată cu apariţia ei, au fost rezolvate multe din nemulţumirile şoferilor, dar ea a generat şi noi probleme.

În anul 2017, în cadrul Direcției Relații cu Publicul, Petiții și Educație Financiară din ASF s-a înregistrat un număr total de  9.383 petiții, în scădere cu 44,54% față de anul 2016. Din totalul petițiilor, 85,75% au reprezentat reclamaţii aferente pieței asigurărilor-reasigurărilor, 11,48% au vizat piața pensiilor private, iar 2,77% au fost legate de piața instrumentelor și investițiilor financiare.

Corpul de Control al ASF, trimis peste asigurători

În ciuda modificărilor legislative, companiile de asigurări continuă, în multe cazuri, să joace după propriile reguli. „Din analiza petiţiilor, am constatat faptul că există în continuare probleme în piaţa de asigurări din România. Păgubiţii RCA întâmpină în continuare probleme atunci când au daune, în ciuda faptului că Legea RCA şi Norma RCA au fost adoptate în primul semestru al anului 2017. Rezultatele pozitive ale acestor prevederi legale întârzie să apară, ceea ce ne arată faptul că dispoziţiile din lege şi normă nu sunt respectate de către unii asigurători. În acest sens am sesizat Corpul de Control al sectorului de asigurări. Cei care greşesc în mod repetat ar trebui sancţionaţi. Păgubitul RCA aşteaptă soluţii din partea ASF şi nu explicaţii sau statistici triumfaliste”, ne-a declarat Ovidiu Wlassopol, prim-vicepreşedintele ASF.

Aşa se face că depășirea termenului legal de plată al despăgubirilor aferente dosarelor de daună deschise în baza contractelor RCA continuă să ocupe un loc fruntaş în topul petiţiilor. Mai mult, deşi plătesc cu întârziere, asigurătorii omit să achite penalitățile de întârziere odată cu plata despăgubirii. Analiza reclamaţiilor depuse la ASF relevă faptul că unii asigurători nu au renunţat la o practică mai veche, şi anume depășirea termenului legal de cinci zile lucrătoare de la data notificării pentru efectuarea constatărilor, respectiv trei zile lucrătoare de la solicitare în cazul reconstatărilor. Această practică vine la pachet cu diminuarea cuantumului despăgubirilor în cazul în care se solicită plata înainte de efectuarea reparațiilor, prin necuprinderea în calculația estimativă de reparație a tuturor soluțiilor tehnice stabilite prin procesul-verbal de constatare.

Stabilirea valorii de piață de către asigurători, în cazul daunelor totale, fără a se ține seama de toate dotările vehiculelor în cauză, este încă o practică prin care asigurătorii încearcă să diminueze despăgubirile.

Se pregăteşte corpul experţilor tehnici independenţi

Multe dintre problemele cu care se confruntă astăzi pagubiţii RCA atunci cand au de primit despăgubirea legală din partea firmelor de asigurări vor fi eliminate odată cu constituirea corpului experţilor tehnici independenţi. Intervenţia unui expert tehnic, independent de asigurător sau de service-ul auto, care va raspunde pentru soluţiile stabilite, va pune capăt disputelor dintre asigurător şi unitatea reparatoare, la mijloc fiind clientul. “Împreună cu Registrul Auto Român ne-am asumat implementarea acestui proiect în cursul acestui an şi ne vom ţine de cuvânt. Pe 21 martie va începe dezbaterea publică pe acest subiect în grupul de protecţie a consumatorului din cadrul ASF”, ne-a mai declarat prim-vicepreşedinte ASF, Ovidiu Wlassopol.

Poliţa pe o lună, maşinile fără proprietar şi bonusul

Una dintre noutăţile aduse de noua legislaţie în domeniul asigurărilor RCA este posibilitatea încheierii asigurării pentru o lună. Această prevedere a fost speculată prompt de şmecheri pentru a încasa despăgubirile. Poliţa este încheiată în ziua producerii accidentului, dar acesta este raportat la Poliţie în prima zi de valabilitate a noii asigurări RCA. O altă problemă este şi numărul mare al maşinilor înmatriculate pe firme radiate. Firmele nu mai există, dar maşinile continuă să circule fără nicio problemă chiar dacă, legal, nu au un proprietar. Evident, nici RCA. După o astfel de “ întâlnire” în trafic cu aceste maşini neasigurate, păgubitul va trebui să se adreseze Biroului Asigurătorilor de Autovehicule din România (BAAR), format din asigurătorii care vând poliţe auto obligatorii (RCA).

Subiecte în articol: piata rca
TOP articole pe Jurnalul.ro:
Parteneri