Ministerul Educaţiei a aprobat un „plan de acţiune”, valabil pentru perioada 2019-2020, care conţine mai multe măsuri menite să reformeze sistemul de învăţământ. Măsurile propuse, bazate pe viziunea „Educația ne unește” - lansată în martie prin dezbaterile publice organizate în şcoli - presupun regândirea modului de evaluare a elevilor sau introducerea testelor grilă la examenele naționale.
Ce se va schimba
Ministerul Educaţiei (MEN) propune elaborarea unui program educaţional numit „Cu drag la școală” menit să promoveze starea de bine în şcoli, la nivelul elevilor, dar şi a cadrelor didactice prin diverse acţiuni recreative, care ar urma să se desfăşoare în şcoală.
În ceea ce priveşte schimbarea sistemului de evaluare, prima măsură îi vizează pe copiii din ciclul primar şi presupune schimbarea sistemului de notare secundar prin limitarea notării eșecului cu nota 4 (un singur prag) și a succesului cu note între 5 și 10, utilizând o scală de notare cu 3 niveluri de reușită (minimală, medie, superioară). Totodată, MEN propune reorganizarea Evaluării Naţionale şi a Bacalaureatului prin introducerea testelor computerizate, cu teste-grilă.
Acces la psihologi
Totodată, MEN propune înfiinţarea Serviciului Național de Psihologie Educațională (SNPE), în colaborare cu Ministerul Sănătății, prin care școlile vor fi sprijinite cu personal specializat care va ajuta la combaterea bullying-ului și a oricărei forme de discriminare, atât la nivelul elevilor, cât și al angajaților serviciului public de educație. Până în 2023, în şcoli ar trebui să existe un psiholog la 300 de elevi.
Formarea unui număr minim de 1.000 de cadre didactice specializate în elaborarea, selectarea testelor-grilă de evaluare şi implementarea principiului autonomiei personale în alegerea examenului de Bacalaureat, precum şi înfiinţarea Centrului Național de Mentorat al Carierei Didactice, evaluarea și recrutarea experților pentru programele de mentorat.