Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Viteza de scumpire a RCA, după eliminarea plafonării: 5% pe săptămână

Viteza de scumpire a RCA, după eliminarea plafonării: 5% pe săptămână

de Diana Scarlat    |   

Polița de asigurare obligatorie pentru mașină (RCA) nu mai este plafonată de la 1 iulie 2025, iar viteza de creștere a tarifelor a fost calculată la circa 5% pe săptămână, ajungând cu 20% mai scumpă după 1 august.

Calculul a fost făcut de Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR), pe baza documentelor analizate în ultima lună. Dar creșterile s-au înregistrat constant inclusiv în perioada în care prețul RCA era plafonat, printr-o Hotărâre de Guvern care nu a fost niciodată respectată. 

Transportatorii acuză Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) că nu și-a îndeplinit obligațiile prevăzute de lege și i-a ajutat pe asigurători să facă profituri uriașe pe care le-au externalizat, neplătind nici despăgubirile la timp. Dar acuză ASF și de intenția de a falimenta firmele de transport, pentru că în urma creșterilor tarifului RCA din ultima lună, pentru un camion se va plăti o sumă uriașă, afectând activitatea economică.

Ceea ce îi îngrijorează pe transportatori, după ce Guvernul nu a mai plafonat tariful RCA, este creșterea bruscă a poliței de asigurare pentru camioane, de la 9.000 de lei la 11.000 de lei pe an, pentru clasa B0, tendința fiind în continuare de majorare a tarifelor. Nu doar pentru camioane a crescut valoarea poliței RCA, ci pentru toate autovehiculele, cu circa 20% în prima lună după renunțarea la plafonare, adică prețurile cresc în medie cu 5% săptămânal, după 1 iulie.

Transportatorii au tras mai multe semnale de alarmă, în ultimii doi ani, arătând și faptul că plafonarea nu a fost reală, ci doar o metodă prin care tot asigurătorii au fost ajutați.

„Este o minciună că plafonarea a protejat populația. În realitate, a fost o păcăleală menită să ofere timp asigurătorilor să-și optimizeze fiscal profiturile și să evite o reglementare reală”, transmite COTAR, subliniind că ASF „a și girat abuzurile, cu bună știință”.

Confederația cere măsuri de urgență din partea ASF, a Guvernului și a Parlamentului, având în vedere calculele care arată că peste 8 milioane de români sunt obligați să plătească RCA la prețuri nejustificate, mai mari decât în Germania, având venituri de 5 ori mai mici, iar daunele auto nu se achită de către asigurători, în România.

Un calcul făcut de COTAR arată că, pe fondul falimentelor City Insurance și Euroins, prețul poliței RCA s-a triplat din 2020 până în 2022, apoi s-a mai dublat o dată, la începutul anului 2024, deși exista, cel puțin teoretic, o plafonare impusă de Guvern. Prețurile au continuat să crească și s-a înregistrat o nouă scumpire la începutul acestui an, iar de la 1 iulie 2025 până la 1 august polițele RCA au mai crescut cu aproape 20% - pentru o mașină a cărei poliță RCA era circa 350 de lei în 2021, proprietarul plătește acum circa 1.500 de lei. De data aceasta, scumpirea vine sub pretextul eliminării plafonării - despre care transportatorii de la COTAR susțin că a fost doar un fals girat inclusiv de Guvern, pentru că asigurătorii nu au respectat-o niciodată și nici nu au fost sancționați sau obligați de ASF să nu crească prețurile.

 

Mai scump pentru mașinile fără accidente

O altă situație absurdă din ultimii ani este faptul că se plătește mai mult pentru mașinile care nu au fost implicate în accidente rutiere, deși trebuia să se aplice un „bonus” și să se reducă valoarea poliței de asigurare în aceste cazuri.

„Întrebăm public toate instituțiile statului: În ce țară normală e posibil ca un asigurat cu bonus maxim (B8), adică fără accident de minimum 8 ani, să devină «asigurat cu risc ridicat» și să plătească mai mult pentru asigurarea obligatorie a mașinii? Unde în lume, în afară de România, o poliță RCA - care legal ar trebui să fie cu 50% mai ieftină la B8 - devine mai scumpă la reînnoire, după așa-zisa aplicare a unei reduceri de 50%? Cum este posibil ca ASF să permită aceste aberații, în timp ce doar 4% din cele 8 milioane de polițe RCA sunt implicate anual în accidente, iar daunele nu se achită?”, comentează Vasile Ștefănescu, președintele COTAR. Acesta susține că „ASF sancționează doar brokerii și avertizorii de integritate din cadrul Autorității, dar tolerează profiturile record, de milioane de euro anual, ale asigurătorilor străini, închizând ochii în fața situației care arată și lipsa de despăgubiri pentru sute de mii de păgubiți”.

Transportatorii cer Guvernului și Parlamentului să verifice activitatea ASF, pentru că exact companiile care întârzie plata despăgubirilor RCA ar face „profituri record cu mult peste orice țară din UE” și mai mari decât sunt raportate oficial.

 

Pericolul unui nou faliment pe piața asigurărilor

Destabilizarea pieței asigurărilor RCA a început în 2020, dar s-a accentuat în 2021, după ce ASF a retras, pe 27 septembrie, autorizația de funcționare a City Insurance. Societatea de asigurări a fost acuzată, printre altele, că îi lipsesc rezerve de daune de peste 280 de milioane de lei necesare pentru plata daunelor avizate și că are întârzieri la plata despăgubirilor de peste 200 de zile.

Falimentul acestui asigurător, cu aproape 3 milioane de clienți RCA, a fost decis definitiv în instanță în 20 aprilie 2022. Un an mai târziu, scenariul s-a repetat cu Euroins, care a rămas fără autorizația de funcționare în 27 martie 2023.

Banii păgubiților au fost plătiți, după cele două falimente, prin Fondul de Garantare a Asiguraților (FGA), dar nici acum nu s-au făcut toate plățile. În total, FGA a plătit către creditorii City Insurance și Euroins peste 520 de milioane de euro, până la sfârșitul anului trecut.

Confederația transportatorilor mai trage un semnal de alarmă referitor la situația în care ar fi chiar în acest moment o nouă companie de pe piața polițelor RCA care ar merge către faliment, așa cum s-a întâmplat și cu City Insurance sau Euroins. Schema pe care merge acum o companie de asigurări austriacă, aflată în topul vânzărilor RCA în România, este similară cu cea care a falimentat ultimele două companii din topul vânzărilor, creând actualul haos și scumpirile continue ale polițelor RCA, în ultimii 5 ani.

 

Schemă repetitivă, dar nicio intervenție a autorităților

COTAR arată că din datele pe care specialiștii confederației le-au analizat reiese că respectiva societate de asigurări ar avea nevoie de cel puțin 100 de milioane de euro majorare de capital, dar nicio autoritate a statului nu a luat măsuri, pentru a se evita încă un faliment pe această piață. De altfel COTAR a anunțat fiecare faliment, cu mult înainte de a se produce, pe baza analizelor situației financiare a firmelor din topul vânzărilor și de fiecare dată ASF a intervenit postfactum.

Un nou faliment pe piața asigurărilor RCA în România ar duce la creșteri și mai mari de prețuri ale polițelor obligatorii, acestea urmând să devină imposibil de plătit de către românii care dețin un autoturism și de către firmele de transport. Ultimele două falimente au fost devastatoare pentru întreaga piață a asigurărilor și a fost nevoie de intervenția Guvernului, cu aplicarea plafonării tarifelor, pentru a putea stopa creșterile haotice, în ultimii ani.

 

 

TOP articole pe Jurnalul.ro:
Parteneri