STS beneficiază de o Ordonanță de Urgență prin care primește noi atribuții în domeniul semnăturilor electronice din instituțiile publice, iar Ministerul Justiției are undă verde să efectueze cheltuieli pentru achiziția studiilor de fezabilitate în vederea construirii unor noi spații de detenție în pușcării. Acestea sunt două dintre subiectele pe care, aseară, Cabinetul Orban le avea pe masa ședinței de Guvern, spre adoptare, la vreme de pandemie cu COVID-19. Executivul se afla, la ora închiderii ediției, în plin proces de elaborare și de aprobare a acestor acte normative.
Proiectul de Hotărâre de Guvern care atrage atenția în mod deosebit, aflat pe agenda ședinței de aseară a Executivului, este cel referitor la achiziția studiilor de fezabilitate destinate construirii unor noi locuri în pușcării. În acest sens, proiectul de HG prevede că se autorizează Ministerul Justiției, prin Administrația Națională a Penitenciarelor, să efectueze cheltuieli pentru contractarea unor studii de fezabilitate destinate construirii unor noi locuri de detenție în cadrul Penitenciarului Bistrița, Penitenciarului Botoșani, Penitenciarului Galați, Penitenciarului Gherla, Penitenciarului Iași, Penitenciarului Mioveni, Penitenciarului Poarta Albă și Penitenciarului Târgu Jiu.
Tot ieri, Guvernul avea pe masă proiectul de OUG privind semnătura electronică, prin care se desemnează Serviciul de Telecomunicații Speciale (STS) să furnizeze servicii de certificare calificată destinate exclusiv personalului autorizat din cadrul instituțiilor și autorităților publice. Ludovic Orban motivează necesitatea emiterii unui astfel de act normativ, precizând, în expunere, că este nevoie să se respecte regulile de distanțare socială și de creare a condițiilor tehnice necesare pentru lucrul la distanță, în condiții de izolare sau de carantinare. Expunerea de motive mai precizează că actul normativ supus adoptării „ține seama de faptul că neadoptarea de către Guvern de măsuri urgente privind crearea acestor condiții tehnice ar avea consecințe negative directe asupra exercitării prerogativelor de putere în domeniul legislativ și executiv pe perioada unor evenimente de forță majoră sau situație de urgență”.
Și o „ungere” într-un Consiliu de Administrație
Iar proiectele aflate pe masa Guvernului, în ședința de ieri, nu se rezumă la acestea două. Executivul urma să adopte un proiect pentru aplicarea măsurilor prevăzute în Decretul prezidențial 195/2020, pentru modificarea și completarea unor acte normative din domeniul sănătății. Mai exact, termenele de aplicare a prevederilor privind aprobarea pachetelor de servicii și a contractului-cadru care reglementează condițiile acordării asistenței medicale, a medicamentelor și dispozitivelor medicale în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate, pentru anii 2018-2019, se prelungește până la încetarea stării de urgență.
De asemenea, pe listă se aflau mai multe proiecte de Hotărâre de Guvern, referitoare la aprobarea unor modificări în inventarul centralizat al statului, din domeniul public al statului și în administrarea Ministerului Apărării Naționale, dar și privind aproparea ocupării temporare de către Transgaz SA Mediaș a unui teren aflat în domeniul forestier. O altă Hotărâre de Guvern vizează transmiterea unui imobil în administrarea Tribunalului Mehedinți.
De asemenea, au mai fost supuse adoptării două memorandumuri, Primul privind participarea ca membru al Consiliului de Administrație al Societății Naționale a Sării SA a secretarului de stat de la SGG Petrică Lucian Rusu, iar al doilea referitor la „asigurarea complementarităților și sinergiilor între programele finanțate din fondurile de coeziune aferente Politicii de Coeziune 2012-2017”.