Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Radare fixe în România. Șoferii indisciplinați vor primi amenzile acasă pentru infracțiunile din trafic

Radare fixe în România. Șoferii indisciplinați vor primi amenzile acasă pentru infracțiunile din trafic

Un sistem de radare fixe va fi instalat în România, acesta va veni în completarea sistemelor inteligente de transport deja existente. Noul sistem se va numi „e-SIGUR”, „Sistemul integrat de monitorizare a traficului rutier pe drumurile publice din România, de interes național, complementar sistemelor inteligente de transport”, și va fi finanțat cu bani europeni prin PNRR.  

România este singura țară din Uniunea Europeană unde nu există radare fixe și ultima țară în clasamentul siguranței rutiere, cu 93 de persoane decedate/un milion de locuitori. Radarele fixe au dispărut  în urmă cu mai bine de un deceniu, din cauza legislației deficitare.

Ministerul Transporturilor și Infrastructurii a lansat recent în dezbatere publică, un proiect de lege privind unele măsuri de eficientizare a monitorizării traficului rutier. Documentul reglementează monitorizarea traficului rutier pe drumurile publice din România, într-un sistem integrat, și condițiile în care pot fi utilizate datele colectate cu ocazia monitorizării.

Acest sistem integrat de monitorizare a traficului rutier pe drumurile publice din România se va denumi e-SIGUR și va reprezenta un sistem de interes national, complementar sistemelor inteligente de transport. Intrarea în vigoare a legislației care permite înregistrarea contravențiilor cu radare fixe și aplicarea sancțiunilor fiind „jalon” în PNRR cu termen-limită decembrie 2022, iar sistemul "e-SIGUR" să devină operațional în cel mult doi ani.

Zeci de milioane de euro vor fi alocați pentru 300 radare fixe, 500 de camere de supraveghere a traficului și 1.000 de limitatoare de viteză. Radarele fixe vor fi montate pe rețeaua CNAIR și semnalizate cu panouri montate înainte cu 500-1.000 de metri pe autostradă, 100-500 metri în afara localităților și 50-100 de metri în localitate.

Radarele fixe vor semnala comportamentul indisciplinat al șoferilor, dacă depășesc limita legală de viteză sau dacă trec pe culoare roșie a semafoarelor. Numerele de înmatriculare ale autovehiculelor vor putea fi citite, iar toți cei care se vor abate de la lege vor fi automat amendați.

Cum va funcționa sistemul e-SIGUR

E-SIGUR este un ansamblu de sisteme informatice, infrastructură de comunicații, elemente de interconectare și interoperabilitate cu alte sisteme informatice,  platforme hardware și software pentru stocare, procesare automată, procesare manuală, preluare, afișare și transmitere de date, mijloace tehnice certificate sau omologate și verificate metrologic și capabilități și/sau servicii de imprimare masivă și comunicare a documentelor.

E-SIGUR va procesa automat datele și informațiilor din cadrul sistemelor de transport inteligente gestionate din cadrul centrelor de monitorizare a traficului pe drumurile de interes național și va crea semnalări privind posibila încălcare a normelor de circulație pe drumurile publice sau posibila prezență în trafic a unor vehicule supuse confiscării, posibila prezență în trafic a unor vehicule care circulă fără achitarea tarifului de utilizare și a tarifului de trecere pe rețeaua de drumuri și posibila încălcare a normelor de circulație pe drumurile publice.

Aceste semnalări vizează:

  • limita maximă admisă de viteză pentru categoria de vehicul pe un anumit sector de drum;
  • interdicţia sau restricţia de a conduce un vehicul pe o bandă a sensului de deplasare;
  • semnificaţia culorii roşii a semaforului;
  • interdicția de a conduce pe drumurile publice un vehicul a cărui înmatriculare este suspendată;
  • trecerea la nivel cu calea ferată;
  • interdicția de a adopta un comportament agresiv în conducerea vehiculelor pe drumurile publice;
  • controlul achitării tarifului de utilizare și a tarifului de trecere pe rețeaua de drumuri naționale.

Efectele pozitive așteptate prin utilizarea sistemelor de transport inteligente în cadrul sistemului e-SIGUR sunt:

  • îmbunătățirea/creșterea siguranței rutiere prin prevenirea accidentelor rutiere (managementul traficului, sisteme on-board etc.);
  • scurtarea timpului de intervenție pentru servicii de urgentă (gestionarea vitezei, controlul traficului, detectarea incidentelor, sisteme anti-coliziune etc.);
  • reducerea  congestiei  (management al traficului, informații de călătorie, managementul transportului public, managementul incidentelor și al situațiilor de urgență etc.);
  • reducerea timpului de călătorie, precum și organizarea din timp a acesteia;
  • monitorizarea și protecția mediului (monitorizarea poluării/ reducerea emisiilor de dioxid de carbon, managementul traficului);
  • creșterea eficienței operaționale și a productivității (localizare automată a  vehiculelor, managementul flotei, sisteme de plată automate etc.);
  • creșterea confortului călătorilor (informații despre trafic în timp real, ghidare dinamică, localizare automată a vehiculelor etc.);
  • reducerea distrugerii parții carosabile;
  • reducerea costurilor de administrare a rețelei;
  • reducerea costului obținerii datelor statistice de trafic;
  • creșterea mobilității populației.

 

În prezent, Poliția Rutieră poate scoate cel mult 300 de radare mobile pe șosele, foarte puțin pentru rețeaua CNAIR cu o lungime de 18 000 km., fără a lua în calcul situația din marile orașe unde se lucrează cu puține aparate mobile. 

Subiecte în articol: radare fixe amenzi amenzi de circulatie
TOP articole pe Jurnalul.ro:
Parteneri