Jurnalul.ro Auto Revoluția mașinilor zburătoare

Revoluția mașinilor zburătoare

de Cătălin F. Vărzaru    |   

Viitorul ar putea avea altă turnură decât cea pe care părem că mergem chiar în industria auto. O variantă în care am scăpa de eterna problemă a infrastructurii, de ambuteiaje în trafic, am putea să ne deplasăm la viteze mai mari și între puncte aparent izolate. După deja implementata eră a automobilului electric și cea anunțată a celui autonom, viitorul pas în domeniul transportului privat de persoane, la scară largă, ar putea fi mașina zburătoare. Uber și-a anunțat deja intenția de a introduce în circulație o întreagă flotă de astfel de automobile pentru folosirea în car-sharing în jurul anului 2024.

Am atins prima mașină zburătoare anul ăsta, la Salonul auto de la Frankfurt. Nu mă refer la un avion sau elicopter, ci la un automobil capabil să meargă atât pe șosea, cât și prin aer. Unul care s-ar putea parca în fața casei. Aeromobilul produs de un star-up slovac a fost expus chiar lângă standul în care Dacia a lansat noul Duster. Aeromobilul în varianta 4.0 are o autonomie terestră de 700 de kilometri, și o viteză maximă de 160 de km/h. Însă, în doar trei minute își poate desface aripile pentru a-și lua zborul devenind un avion ușor. În aer poate parcurge 750 de km la o viteză de croazieră de 259 de km/h. Viteza maximă în aer este de 360 de km/h. Pentru decolare are nevoie de un rulaj de pistă sau șosea de maxim 595 de metri. Greutatea maximă la decolare nu treubuie să depășească 960 de kg, din care 240 de kg bagaje și pasageri. “Din păcate, deocamdată nu este permis de lege să decolezi de pe autostradă, ceea ce ar fi grozav, ca în filme. În lume există numeroase aeroporturi mici sau aerodromuri private pe care le poți folosi pentru decolare. Până la acestea, există șosele sau căi de acces, așa că vei găsi o posibilitate de a ajunge pe cale terestră într-un loc de unde poți să decolezi”, a declarat Juraj Vaculik, director general AeroMobil. “Poți să-l folosești ca pe o mașină obișnuită, așa că poți să-l parchezi în garaj și să-l conduci legal pe drumurile publice. Bineînțeles, ai nevoie de un permis de conducere valid. Dacă vrei să-ți iei zborul, vehiculul se transformă într-un avion, dar ai nevoie, în acest caz, de licență de pilot”, a mai spus Vaculik. În privința siguranței, este prevăzut cu airbag și o parașută. Prețul de vânzare estimat este unul destul de mare și ajunge la 1,2 milioane de euro.

Ce mărci există

Nu este nici pe departe singurul proiect de acest gen. Un start-up olandez a prezentat la prima ediție a exclusivistului Salon auto de la Monaco de anul acesta un prototip de mașină zburătoare intitulată PAL-V Liberty pe care pretinde că o va putea construi la un preț de 425.000 de lire sterline, încă de anul viitor.  Compania americană Samson susține că anul viitor va lansa un model de mașină zburătoare care va costa doar 100.000 de euro. Switchblade va fi propulsat de un motor V4 de 1,6 litri de 192 de cai putere și va fi capabilă să decoleze automat la viteze de peste 130 km/h. Viteza maximă în aer ar fi de 320 km/h, iar cea la sol de 200 km/h. Un plin de 113 litri asigură o autonomie de 700 de km. Pentru decolare este necesară o distanță de 335 de metri, iar pentru  aterizare de 488 de metri. Din cauza anvergurii aripilor. Switchblade nu-și poate lua zborul decât de pe aerodromuri.

Ce au cumpărat chinezii

Dacă cele trei proiecte par mai mult experimente făcute de diverși vistători, cu Terrafugia povestea stă altfel. Iar potențialul său este dat și de faptul că recent compania americană dezvoltată de foști student de la MIT a fost vândută către chinezii de la Zhejiang Geely Holding Group care mai dețin Volvo și Lotus, adică un producător auto serios care nu-și cheltuie banii pe proiecte futuriste. Chinezii de la Geely plănuiesc să comercializeze Terrafugia încă din 2019, urmând ca din 2023 vehiculul să fie capabil să decoleze vertical, ceea ce ar extinde brusc aria de folosire a mașinii zburătoare. Până acum a fost prezentat publicului un modeul denumit Terrafugia Transition. Acesta are o lungime de șase metri și o lățime de 2,3 metri cu aripile retractate. Înălțimea mașinii atinge 2,3 metri. Anvergura aripilor desfășurate ajunge la opt metri. Pe șosea viteza maximă este de 105 km/h, iar în zbor viteza maximă poate fi 182 km/h. Autonomia maxima promisă este de 787 km. Decolarea se face pe o pistă sau șosea lungă de cel puțin 518 metri. Consumul mediu este de 6,7 litri/100 km pe șosea și de 19 litri de benzină în zbor la 100 de km. Terrafugia TF-X ar urma să poate decola și ateriza în plan vertical, însă pentru astfel de manevre, vehiculului are nevoie de un spațiu liber de cel puțin 30 de metri în diametru. Anul de la care acest model ar deveni functional este 2023. Autonomia pentru TF-X ar urma să fie de circa 800 km la o viteza de croazieră 320 km/h. Prețul este cel mai mic din cele trei proiecte zburătoare, de circa 300.000 euro.

Planul Uber

Indiciul că mașinile zburătoare nu vor rămâne doar la stadiul de proiect se regăsește în recentele intenții anunțate la concernului american Uber. După ce în SUA, la Pittsburgh, a lansat o flotă de mașini autonome dedicată conceptului de car-sharing, compania americană are în plan lansarea serviciului Elevate un serviciu „transport urban prin aer la cerere” bazat pe mașini zburătoare.  Serviciul său de taxiuri zburătoare ar urma să funcționeze ca o rețea de aeronave electrice ușoare care decolează și aterizează vertical. Heliporturile urbane ar urma să fie acoperișurile zgârie-norilor, cel puțin în SUA pentru care există un astfel de plan. Mașinile zburătoare VTOL - vertical take off and landing – ar urma să funcționeze folosind aripi fixe și rotoare pentru propulsia verticală, după principiul dronelor, dar cu posibilitatea de a schimba direcția jetului proplsor după principiul avioanelor Harrier. Zgomotul făcut de sistemul electric de propulsie ar urma să fie cu 15 decibeli mai mic decât cel al elicopterelor, adică undeva pe la 85 db, comparabil cu cel al unui blender. Aeronava va fi în măsură să zboare peste 150 de kilometri la o viteză de 100km/h cu o singură încărcare.

Tehnologia există

Conform Uber, construcția unor mașini zburătoare nu este cea mai grea parte din plan, ci acceptarea unui astfel de tip de transport. Compania americană dedicată car-sharingului apreciază că în următorii cinci ani piața va putea produce un automobil full-electric care va fi capabil de decolare pe verticală. Autonomia preconizată pentru acest tip de mașină zburătoare este de circa 160 de km la o viteză de de circa 240 de km/h. Experții în aviație spun că planurile celor de la Uber nu sunt departe de adevăr. Cei doi giganți în domeniul contstrucției de aeronave, Boeing și Airbus, au introdus deja materiale compozite ultraușoare și testează deja tehnologia fly-by-wire, adică conducerea avioanelor fără pilot, în vederea implementării pe zborurile comerciale. În plus, dezvoltarea accelerată a dronelor a dus la scrierea unor programe din ce în ce mai inteligente și mai sofisticate care ar putea fi folosite cu success și în domeniul automobilelor zburătoare. Drone care pot efectua zboruri complicate pot fi comandate cu ajutorul unui smartphone.

Propulsie electrică

În ceea ce privește dezvoltarea bateriilor necesare sistemului de proplusie, numai Departamentul American pentru energie a investit zeci de milioane de dolari pentru implusionarea industriei. Totuși, Uber spune că nu plănuiește să proiecteze și să construiască mașinile zburătoare. Scopul proiectului este de a „contribuii la ecosistemul VTOL în curs de formare, dar în creștere și să înceapă să joace orice rol util pentru a accelera dezvoltarea acestei industrii”. Data de la care Uber preconizează că rețea de mașini zburătoare la comandă va deveni operațională este anul 2024.

2024 – anul din care Uber ar putea folosi o flotă de mașini zburătoare

700 km, autonomia medie a vehiculelor prototip

100.000 de euro, cea mai ieftină mașină zburătoare

Avantaje

Descongestionarea traficului urban

Mobilitate mai mare

Reducerea timpului de transport

Dezavantaje

Tehnologie la început de drum

Costuri ridicate

Necesită licență pentru pilotaj

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Subiecte în articol: masini zburatoare
TOP articole pe Jurnalul.ro:
Parteneri