Aproape trei din patru români (73%) au declarat în octombrie că majorările de preţuri la utilităţi reprezintă un motiv de îngrijorare, ponderea fiind în creştere faţă de vara aceluiaşi an. Toamna vine cu facturi mai mari, aşa că aceasta ar putea fi explicaţia.
„Creşterea preţurilor este resimţită atât la electricitate, cât şi la gaze, dar electricitatea este cea care ridică cele mai multe semne de întrebare în rândul românilor. În acest context, românii vor fi mai prudenţi în consum. Astfel, există o diferenţă în ceea ce priveşte consumul de electricitate şi cel de gaze. Oamenii vor stinge mai des lumina, dar vor continua să se încălzeacă în lunile de iarnă”, spun analiştii AHA Moments.
Doar 5% dintre români au spus că nu vor schimba nimic în consum, în timp ce 80% (la electricitate) şi 74% (la gaze) au declarat că vor face economie – mai mare sau mai mică.
În general, creşterile de preţuri sunt principalele motive de îngrijorare în această toamnă, şi nu doar la utilităţi, ci şi la bunuri de larg consum sau la carburant. În ambele cazuri se remarcă o creştere a nivelului de îngrijorare între iunie şi octombrie 2022.
Există însă şi evoluţii în sens invers, iar cele mai multe sunt legate de război. Faţă de acum trei luni, românii sunt mai puţin îngrijoraţi de războiul ruso-ucrainean, de posibilitatea că România ar putea fi implicată într-un război sau de consecinţele economice ale conflictului de la graniţă.
Studiul a fost realizat pe un eşantion de 900 şi, respectiv, 767 de respondenţi în octombrie şi iunie, persoane cu vârste cuprinse între 18 şi 55 de ani. A fost ales un eşantion cu acoperire naţională, dar a fost realizat studiul în rândul populaţiei digitalizate (care a putut răspunde online).
„Am realizat că există diferenţe de comportament în funcţie de vârstă. Scumpirile sunt motiv mai mare de îngrijorare în rândul populaţiei de peste 45 de ani. Tinerii sunt mai puţin preocupaţi de acest aspect. Aceeaşi diferenţă se remarcă în ceea ce priveşte sănătatea proprie sau a familiei. Tinerii se declară îngrijoraţi de pandemie şi de război”, potrivit analiştilor AHA Moments.
(sursa: Mediafax)