Regulile de distanțare pe care le propune Guvernul, pentru perioada de după 15 mai, creează mai multe probleme transportatorilor de persoane. Deja au probleme financiare, după două luni de lockdown, iar distanțarea persoanelor ar însemna scăderea încasărilor cu două treimi, pentru care transportatorii de persoane au nevoie de sprijin financiar. În plus, fluxurile de călători nu pot fi preluate cu același număr de autocare și microbuze, dar care vor circula la capacitată diminuată cu mai mult de jumătate. Această situație ar readuce în actualitate fenomenul „ia-mă nene” - sau pirateria.
Limitarea locurilor în autocare și microbuze nu se poate face prin calculele matematice propuse de Guvern, din mai multe motive. În primul rând, transportatorii de persoane arată că strategia a fost concepută, probabil, pornind de la STB, unde parcul de mașini permite asigurarea unui număr foarte mare de autobuze, iar susținerea financiară este asigurată de la bugetul Primăriei Capitalei. Aceeași strategie nu poate fi aplicată însă pentru transportul interjudețean, pentru că sunt foarte multe probleme neluate în considerare. „Un autocar sau un microbuz nu va circula la jumătate din capacitate, ci se vor elimina cel puțin două treimi din locuri, pentru că nu vor putea călători două persoane pe aceeași banchetă cu două locuri, iar distanța între scaune va trebui să fie cea reglementată, adică patru scaune vor rămâne libere, din două în două rânduri, nu două scaune. În plus, nu s-a luat în calcul costul transportului. Dacă firmele ar trebui să se descurce singure în această situație, ar însemna să plătească diferența călătorii, adică s-ar ajunge la dublarea sau chiar triplarea prețului unui bilet”, explică Vasile Ștefănescu, președintele Confederației Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR).
E nevoie de mai multe mașini
O altă problemă care nu s-a luat în considerare este schema de transport contractată cu statul. Dacă sunt rute pe care se circulă intens, diminuarea capacității de transport înseamnă fie să se lase mai mult de jumătate dintre călători la „ia-mă nene”, fie să se adauge autocare și microbuze. Parcurile auto ale firmelor ar trebui să se tripleze, iar firmele nu au capacitatea de a finanța. Mai este nevoie și de o modificare legislativă, astfel încât să poată circula mai multe mașini.
Statul ar putea să nu plătească subvenții, dacă ar tripla parcurile auto ale transportatorilor, asigurând și salariile șoferilor de care va fi nevoie suplimentar. Astfel s-ar asigura că scapă și de problema pirateriei, care a stat și la baza cazului Caracal.