Pentru majoritatea românilor, pandemia de coronavirus înseamnă o schimbare radicală a stilului de viață, a percepțiilor asupra existenţei în general, și o reconsiderare a valorilor personale, arată cel mai recent studiu al agenţiei MKOR Consulting. În analiză se evidenţiază atitudinea populaţiei legată de aceste schimbări.
Limitarea posibilității de liberă mișcare este resimțită de 69% din români, și a condus la
schimbarea planurilor personale (44%) și profesionale (18%). Aproape toți românii (98%) și-au schimbat obiceiurile de zi cu zi.
În această perioadă, 82% din concetăţeni se spală și se dezinfectează mai des pe mâini, 75% evită spațiile publice şi ies afară doar pentru drumurile de strictă necesitate, iar 46% își iau măsuri de precauție suplimentară, alegând să poarte mască și mănuși când pleacă de-acasă.
Cheltuieli minime
După nici trei săptămâni de la declanșarea restricțiilor, una din patru persoane a suferit deja o reducere a veniturilor. Studiul arată că 19% din populația activă a intrat în situație de risc, în urma suspendării temporare a contractului de muncă (8%), a intrării Cheltuieli minime
Cheltuieli minime în șomaj tehnic (7%) sau a pierderii locului de muncă (4%).
Obiceiurile de cumpărare ale românilor s-au schimbat şi ele: aproape jumătate dintre români alege să reducă cheltuielile la valori minime (49%). Oamenii se gândesc de două ori înainte de-a scoate banii din portofel (42%). Mai mult decât înainte, 30% se îndreaptă către cumpărăturile online. Una din patru persoane și-a făcut provizii de mâncare și de alte produse de bază pentru această perioadă.
Lucrul de acasă şi familia
Pentru mai mult de jumătate dintre cei care au un loc de muncă, lucrul de acasă nu este posibil, din cauza specificului muncii. După declanșarea pandemiei, 34% din angajați și-au adaptat modul de lucru, alegând să lucreze de acasă – fie parțial (22%), fie în totalitate (12%). Acestora li se adaugă alți 9%, care obișnuiau să lucreze de acasă și înainte. Pandemia are și un impact pozitiv: numeroşi români își manifestă mai mult grija față de prieteni și familie (37%), ori petrec mai mult timp cu copiii (25%).
Solidaritate şi scenarii sumbre
Autorii oferă şi o perspectivă sociologică. Din analize, reiese că „distanţarea socială este înțeleasă, respectată și încurajată de români. „Totuși, (...) schimbarea radicală a rutinei duce la o stare de confuzie și șoc pentru aceștia”, se menţionează în studiu. „În timp ce femeile tind să pună mai mult accentul pe importanța relațiilor interumane și fac apel la solidaritate și credință, bărbații enunță o perspectivă politico-economică negativă, concentrându-se pe certitudinea unui viitor întunecat, cu multe lacune. Tot ei sunt mai degrabă adepții teoriilor conspirative în legătură cu declanșarea pandemiei și criza economică previzionată”.
Studiul a fost realizat în perioada 26-28 martie 2020, pe un eșantion de 1.621 de respondenți, reprezentativ la nivel național pe criterii de gen, vârstă (18+) și distribuție geografică.
Românii învestesc autoritățile statului cu un nivel mediu de încredere, pentru capacitatea de agestiona criza (3,84 puncte din 7 posibile).