Jurnalul.ro Special Scandalul camioanelor din Ucraina: Șoferii de TIR din România se pregătesc de proteste, din ianuarie

Scandalul camioanelor din Ucraina: Șoferii de TIR din România se pregătesc de proteste, din ianuarie

de Diana Scarlat    |   

Asociațiile transportatorilor de marfă din România se pregătesc să înceapă protestele în toată țara, după 15 ianuarie, dacă nu se va interveni de la nivel de Guvern pentru eliminarea concurenței neloiale pe care o fac șoferii de TIR din Ucraina.

Până acum au protestat doar șoferii de camion din țările vecine, dar și cei din țara noastră au aceleași nemulțumiri. Aceștia spun că nimeni nu verifică ce se transportă în cisternele și în camioanele cu numere de Ucraina, iar firmele din țara vecină ar oferi prețuri cu 20-30% mai mici decât cele de pe piața din România, pentru transporturi efectuate ilegal. Concurența exista și înainte de 24 februarie 2022, dar existau controale care au fost eliminate în contextul războiului din Ucraina.

Transportatorii din Polonia, Slovacia și din Ungaria protestează de mai mult timp față de discriminarea și concurența neloială pe care le-o fac cei din Ucraina, blocând principalele puncte de trecere a frontierelor cu Ucraina. Înainte de 1 decembrie, protestatarilor din Polonia li s-au alăturat membrii asociației transportatorilor din Slovacia, UNAS, cerând restricții împotriva șoferilor ucraineni. 

Șoferii de TIR din Polonia au blocat mai multe puncte de trecere a frontierei cu Ucraina începând din 6 noiembrie, cerând condiții mai dure pentru colegii ucraineni, care, de la începutul războiului, le fac tuturor concurență neloială, oferind prețuri mai mici pentru serviciile lor și transportând mărfuri în interiorul Uniunii Europene, nu doar între blocul comunitar și Ucraina.

 

Blocaje pregătite pentru 15 ianuarie

 

Și șoferii de camion din România spun că facilitățile care li se acordă ucrainenilor generează concurență neloială, iar dacă Executivul nu va lua măsuri, vor ieși în stradă și vor bloca punctele de trecere a frontierei, după 15 ianuarie, la fel ca transportatorii din celelalte țări afectate de această situație. Unii patroni de firme de transport spun că această concurență neloială li se face de mulți ani, prețurile oferite de firmele ucrainene pentru transportul mărfurilor în țările UE fiind mult mai mici decât ar putea suporta o firmă din România, iar dacă ar coborî atât de mult prețurile, pentru a face față concurenței, nu ar putea nici măcar să-și acopere costurile. Totuși, situația era cât de cât reglementată, până la izbucnirea conflictului din Ucraina, când au fost eliminate controalele pentru camioanele din țara vecină, pe motiv că trebuie să primească ajutor.

„Nouă nu ne oferă nimeni ajutor. Trec granița zeci de cisterne cu motorină în fiecare zi și alte sute de camioane pe care nimeni nu le verifică. Avem de la început informații că firmele din Ucraina fac transporturi către Uniunea Europeană și oferă prețuri mult mai mici decât noi, pentru că nu plătesc toate taxele și impozitele care ne sunt impuse nouă. În plus, profită de situație, pentru că nu se supun controalelor. Nimeni nu verifică aceste camioane și nu se știe ce se transportă, de unde pleacă și unde ajunge marfa. Nu se știe nici câte cereale au ajuns în portul Constanța, nici câtă motorină a mers din România în Ucraina. Pe noi ne supun tuturor controalelor posibile, atât în România, cât și în celelalte țări ale UE, iar ei pot să facă orice, pentru că știu că nu vor avea controale nicăieri”, a declarat, pentru Jurnalul, președintele uneia dintre asociațiile transportatorilor.

 

Furioși pe comisarul european, care-i susține pe ucraineni

 

Șoferii de camion din România și patronii firmelor de transport care abia reușesc să nu dea faliment, în aceste condiții, sunt furioși și pe declarația dată de comisarul european pentru transporturi, Adina Vălean, care a spus, săptămâna trecută, la debutul protestului șoferilor din Slovacia, că Ucraina și UE nu pot fi „luate ostatice” și situația creată de miile de șoferi care au blocat punctele de trecere a frontierei este „inacceptabilă”. „Nu există bună-credinţă în găsirea unei soluţii şi există o lipsă aproape totală de implicare din partea autorităţilor poloneze, care ar trebui să aplice legea la acea frontieră. Deşi susţin dreptul oamenilor de a protesta, întreaga UE, ca să nu mai vorbim de Ucraina, o ţară aflată în prezent în război, nu poate fi luată ostatică prin blocarea graniţelor noastre externe”, a declarat Vălean.

Transportatorii români se pregătesc să-i ceară explicații comisarului european pentru aceste declarații, în contextul actual, în care spun că sunt supuși riscului de faliment, din cauza problemelor create de șoferii și de firmele de transport din Ucraina, care le pot face concurență neloială, pentru că au susținere de la Bruxelles.

Transportatorii din Polonia, Ungaria și Slovacia au cerut reintroducerea unui sistem de permise pentru camionagiii ucraineni care intră în blocul comunitar și pentru cei din UE care intră în Ucraina, cu scutiri pentru ajutorul umanitar și livrările militare. Românii se pregătesc să se alăture acestor proteste, susținând inclusiv cerințele transportatorilor din țările vecine.

 

În Bulgaria au protestat agricultorii

 

Anul acesta, în contextul facilităților care li se acordă ucrainenilor, nu doar transportatorii au protestat, în țările vecine, ci și agricultorii. Granițele au fost blocate și de agricultorii bulgari, în luna septembrie, tot din cauza nemulțumirilor legate de transporturile din Ucraina, după decizia Comisiei Europene de ridicare a embargoului pe cerealele ucrainene. Polonia, Ungaria şi România au anunţat, la jumătatea lunii septembrie, prelungirea restricţiilor, iar în Bulgaria, fermierii au blocat, în semn de protest, traficul la punctele de trecere a frontierelor și peste 40 de drumuri importante din toată țara. Situația s-ar putea repeta, în funcție de viitoarele decizii care vor fi luate de CE și de guvernul Bulgariei, astfel încât li s-ar putea alătura transportatorilor din Polonia, Ungaria, Slovacia și România producătorii agricoli din Bulgaria, dacă se va prelungi conflictul și anul viitor.





















 

TOP articole pe Jurnalul.ro:
Parteneri