Cu titlu de glorie, Guvernul a anunțat aprobarea Strategiei pentru Siguranță rutieră care ar trebui să reducă numărul accidentelor cu 50% până în 2020. Regulile drastice par benefice pentru întărirea siguranței, însă câteva prevederi încalcă grav constituția și legislația în vigoare. Practic, examinatorii de la examenele de conducere, care sunt din ce în ce mai puțini, de la o serie de arestări la alta, vor avea putere de decizie asupra închiderii sau continuării unor afaceri private. Așa s-ar traduce închiderea școlilor de șoferi dacă acestea au o rată a promovabilității mai mică de 50% anual.
Strategia Națională pentru Siguranța Rutieră 2016-2020 a fost aprobată de Guvern săptămâna trecută și se află în dezbatere publică, pe site-ul Ministerului Transporturilor. Unele prevederi sunt corecte și au fost aplaudate de operatorii economici care își desfășoară activitatea în acest domeniu, însă altele sunt absolut halucinante și s-ar traduce prin invitație la creșterea gradului de corupție, la nivel național, sub indicațiile legii. De exemplu, asta s-ar putea întâmpla dacă examinatorii, care apreciază subiectiv performanțele viitorilor șoferi și pe care nu-i împiedică nimeni și nimic să decidă respingerea celor care dau examen, vor ști foarte clar că de decizia lor depinde viitorul unei școli de șoferi, care este o afacere privată. Textul legislativ, în forma actuală, prevede că școlile de șoferi cu o rată a promovabilității de sub 50% anual vor fi închise, fără drept la apărare în justiție, deși decizia se va lua în funcție de performanțele cursanților și de aprecierea subiectivă a examinatorilor, nu în funcție de valori măsurabile pentru școlile de șoferi. Aceeași prevedere există și în Ordinul Ministrului Transporturilor 733 din 2013, care a fost contestat de școlile de șoferi și este încă judecat acum, fără a exista o decizie finală a instanței. „Atât timp cât coeficientul de promovabiliutate este sub 30% la nivel național, de zece ani, nu se poate cere o creștere peste noapte a promovabilității, la peste 50%, la prima examinare. La discuțiile legate de steategia de siguranță rutieră nu a fost niciodată discutat acest coeficient de promovabilitate al școlilor de șoferi, iar noi nu am fost de acord cu o asemenea prevedere. Ordinul de ministru 733 din 2013 este contestat în instanță, noi, Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România, noi am intervenit în toate procesele și le-am câștigast. Acum procesul se judecă la Curtea de apel”, explică Mircea Grigore, vicepreședinte COTAR.
România cu gropi și fără școli de șoferi
Conform aceluiași text legislativ, vor fi sancționați și instructorii auto pentru fiecare eșec al foștilor cursanți. Reprezentanții școlilor de șoferi atrag atenția asupra faptului că strategia ar fi trebuit să aibă în vedere în primul rând refacerea infrastructurii rutiere din cauza căreia se produc cele mai multe accidente și nu să penalizeze școlile de șoferi pentru greșelile cursanților și aprecierile subiective ale examinatorilor. „Am dat examen săptămâna trecută și nu am luat permisul. Examinatorul mi-a spus că mai am de învățat, deși eu cred că nu am făcut greșeli. Am auzit că unii examinatori nu vor să dea permisul la primul examen”, spune un candidat la statutul de șofer, care a fost respins. În afară de problemele legate de subiectivitatea aprecierii și chiar de ceea ce s-ar putea numi bunul plac al examinatorului, mai sunt și foarte multe probleme legate de corupția din acest sistem despre care se știe deja că a trimis în sistemul penitenciar atât de mulți angajați, încât s-au blocat examenele, în lipsă de personal, iar cursanții pot fi programați la traseu și după șase luni de la depunerea dosarelor. Într-un asemenea sistem deja corupt, o astfel de prevedere ar legifera, practic, șpaga.
Reducerea abandonului școlar
Aceeași strategie poate fi contestată și pe principiile discriminării, de către cei care nu au absolvit zece clase, dar știu să scrie și să citească. Textul legii pare a face parte dintr-o altă strategie, a Ministerului Educației, pentru reducerea abandonului școlar, pentru că una dintre prevederi este aceea că nu vor mai putea obține permis de conducere decât cei care au mers la școală până la finalul clasei a X-a. Tot din sistemul de Educație a fost preluată în noua strategie și predeverea de a introduce camere video la examen. Bacalaureatul din ultimii ani a demonstrat că se poate frauda examenul și cu toate camerele video în funcțiune, în schimb „big brother” îi emoționează pe candidați, care pot face greșeli. Problemele acestea, deja intens dezbătutre în Educație, nu i-au împiedicat pe inițiatorii strategiei să preia metoda și pentru examenele auto, pretinzând că astfel se va putea verifica și corectitudinea examinatorului.
Examinatorii vor deveni factori decidenți în privința continuării sau închiderii școlilor de șoferi, care sunt afaceri private. Această prevedere legislativă îi va transforma, practic, în potențiali corupți, pentru că legea le facilitează accesul la mijloace de șantaj.
"Cauzel accidentelor grave sunt enumerate în strategie, la pagina 24, dar fără a fi amintite problemele infrastructurii drumurilor, care, de fapt au cauzat cele mai multe accidente rutiere. Mai mult, la pagina 60, acolo unde se enumera prioritățile pentru infrastructură, sunt aproape tot atâtea câte litere are alfabetul. Cum se justifică toate aceste priorități, daca se pretinde că ele nu sunt cauze ale accidentelor?", spune Alexandru Vâlvoi, preşedintele Asociației România fără gropi.