Reducerea stresului și riscurilor de rănire sau chiar deces ale animalelor acvatice în timpul transportului este următoarea țintă a Bruxelles-ului, care ne spune, de exemplu, că peștii sunt animale sensibile, cu trăiri, emoții și viață socială. Ambiția generală în UE trebuie să fie reducerea la minimum a transportului de animale acvatice vii și revenirea la sacrificare la fața locului, susține Comisia pentru pescuit în raportul său pe marginea propunerea de regulament al Parlamentului European și al Consiliului Europei privind protecția animalelor în timpul transportului.
Până în prezent, reglementările UE privind transportul animalelor nu au inclus animalele acvatice, chiar dacă sute de milioane de animale acvatice sunt transportate în sau către UE în fiecare an. Legislația actuală privind protecția animalelor în timpul transportului are acum douăzeci de ani, iar știința a demonstrat nu numai că peștii suferă de durere și stres, ci și că au o viață socială complicată, se arată în propunerea de modificare a regulamentului. Studiul din 2021 al Departamentului de politici pentru Comisia de anchetă a Parlamentului European privind protecția animalelor în timpul transportului (ANIT) afirmă: „Peștii sunt organisme sensibile și conștiente de sine care pot simți durere și suferință, au pe termen lung și pe termen scurt memorie și pot experimenta emoții”.
Egalitate de tratament între animale
Astăzi nouă din zece europeni cred că animalele acvatice ar trebui să aibă același drept la bunăstare ca și animalele terestre. Raportorul dorește, de asemenea, să sublinieze că transportul animalelor acvatice vii în UE ar trebui evitat pe cât posibil. Creșterea sacrificării la fața locului nu este necesară doar din punct de vedere al bunăstării animalelor, ci și din motive economice și de mediu. În general, raportorul Comisiei pentru pescuit sprijină abordarea regulamentului, dar totuși dorește să fie aduse unele modificări.
Marea problemă, peștii ornamentali
Unele definiții oferite sunt ambigue, cum ar fi cea a peștilor ornamentali, susțin membrii Comisiei pentru pescuit. Derogarea totală a peștilor ornamentali de la prevederile modificărilor pregătite, nu este acceptabilă, susține aceasta, pentru că ea omite faptul că mulți pești din această categorie sunt transportați pentru a fi plasați în iazuri și lacuri. În sfârșit, raportorul nu sprijină derogările de la cerințele regulamentului privind livrările de animale acvatice către întreprinderile alimentare care aprovizionează consumatorul final. O astfel de derogare generală, așa cum s-a menționat mai sus, deschide, de asemenea, lacune și căi pentru importatorii din UE de a ocoli regulile, arată europarlamentarii din Comisia pentru pescuit.
„Animale acvatice ornamentale” sunt definite ca fiind animale acvatice care sunt destinate expunerii, expoziției, competiției sau ținute ca animale de companie. Realitatea arată însă că mulți ajung să populeze lacurile și iazurile.
Peștii ornamentali se vor supune noilor norme
Peștii ornamentali sunt transportați de obicei în cutii mici, prin curieri rapizi în saci cu apă special adaptați nevoilor lor, iar durata călătoriei este de obicei mai mică de 24 de ore. Prin urmare, transportul peștilor ornamentali reprezintă rareori un risc major pentru bunăstarea animalelor și ar trebui exclus din domeniul de aplicare al prezentului regulament, era propunerea de modificare a regulamentului. Totuși, membrii Comisiei pentru pescuit au decis să propună anularea acestui amendament considerând că nu există nicio justificare științifică pentru a exclude toți peștii ornamentali din considerentele de bunăstare din acest regulament. În plus, mulți pești ornamentali nu sunt transportați pentru a fi plasați într-un acvariu, ci mai degrabă pentru a fi plasați vii în iazuri sau lacuri. Astfel de pești sunt transportați în rezervoare similare cu orice alt transport de pești vii.
Durata călătoriei trebuie redusă la minimum
Potrivit amendamentelor aduse propunerii de modificare a regulamentul privind transportului animalelor vii, deplasarea animalelor acvatice se va putea face numai dacă au fost luate în prealabil toate măsurile necesare pentru a minimiza durata călătoriei, astfel încât cele mai comune pericole pentru bunăstarea animalelor, inclusiv suferința produsă de foame, zgomot, oboseală, răni sau disconfort termic să fie reduse la minimum.
Fără mâncare cu 72 de ore înainte de călătorie
Organizarea călătoriei va trebui să țină cont de prognozele de temperatură, vânt și condițiile mării atunci când sunt relevante pentru speciile și categoriile de animale transportate. Atunci când transportul se efectuează prin remorcare, viteza trebuie să fie adecvată pentru specia respectivă, stadiul de viață, dimensiunea, greutatea și numărul animalelor transportate, pentru a evita aglomerarea și epuizarea. De asemenea, înainte de transport, hrana trebuie retrasă pentru o perioadă cât de scurtă este necesar pentru a curăța intestinul și pentru maximum 72 de ore.