Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie SOFT MARCA UTI: 200.000 de euro ca să fim amendaţi degeaba

SOFT MARCA UTI: 200.000 de euro ca să fim amendaţi degeaba

de Gina Vacariu    |   

Sute de șoferi români s-au trezit, în ultima perioadă, cu amenzi  emise de Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naţionale din România (CNADNR), chiar dacă erau scutiți de plata taxei de trecere a podului de la Fetești. Paradoxal este că CNADNR nu poate anula amenzile, ci doar le emite automat pentru că sistemul, creat de firma UTI a lui Tiberiu Urdăreanu, nu recunoaște excepțiile de plată.  Sistemul de taxare a fost dat în folosință anul trecut și a costat 200.000 de euro. Nici sistemul cash nu este lipsit de probleme, ci dimpotrivă, aduce pagube imense statului. Un milion de lei se fură în fiecare lună prin fraudarea plății.

Amendăm pe cine apucă

Un poliţist de frontieră  a primit în ultima perioadă 15 amenzi de la CNADNR. Cu toate că era scutit de plată, agentul s-a trezit că are de plată pentru fiecare amendă câte 130 de lei, adică aproape 2.000 de lei. Într-o sesizare trimisă CNADNR pe 1 iunie, poliţisul cere exeplicații. “Astăzi am primit prin poștă un număr de 15 contravenții pentru neplată taxei din perioada 5 ianuarie - 15 ianuarie pentru autoturismul proprietate personală care este scutit de plata tarifului de trecere a podului peste Dunăre între Fetești și Cernavodă. Vă rog, să îmi comunicați dacă există o cale legală de rezolvare a acestei situații, alta decât contestarea acestora în instanță, fapt ce implică plata taxei de timbru în sumă de 20 de lei pentru fiecare proces verbal”, se arată în sesizarea poliţistului de frontieră. Iar numărul celor care ajung să fie amendați pe degeaba ajunge la câteva sute.

200.000 de euro pentru un rateu

Sistemul de plată prin sms de la Fetești, care a fost dat în folosință în 2015, stârnește multe controverse. Softul a fost asigurat de firma UTI, contractual fiind încredințat direct pentru 200.000 de euro. CNADNR a mai fost nevoită să achiziționeze, separat, camerele de supraveghere și celelalte dipozitive. Problemele au apărut încă de la inaugurarea sistemului.  Camerele de multe ori nu recunosc numerele de înmatriculare ori înregistrează numerele scutite de plată. „Sistemul dă rateuri și mai sunt amendați unii pe degeaba. În ultima situție este vorba despre amendarea riveranilor, scutiți prin lege. Deși au fost scutiți, au primit acasă 15 - 20 de amenzi “, ne spune Ion Slubschi, şeful Agențiilor de Control și Încasare din CNADNR.

Un milion de lei se fură pe lună

Dacă pentru un autoturism taxa este 13 lei, pentru un camion ajunge la 91 de lei. Suma extrem de mare plătită de transportatori a făcut loc corupției. Mulți dintre cei care încasează taxa cash sunt în strânsă legătură cu multe dintre firmele de transport, care preferă să plătească jumătate din taxă, fără a cere bon fiscal.

 

“Se fură un milion de lei pe lună la plata cash. Sunt niște camere acolo, nu se uită nimeni. Se plătește la jumătate fără bon. Îi dați 6 lei în loc de 13 sau pentru un camion se plătește 40 de lei și se trece” Ion Slubschi, şeful Agențiilor de Control și Încasare din CNADNR

CNADNR s-a transformat într-o veritabilă fabrică de amenzi, cu costuri mari de administrare: oameni angajați pe post de agenți constatatori, consumabile, costuri cu privire la comunicarea amenzilor către contravenienți. De asemenea, se creează o mare discriminare: nu pot fi amendați cei cu vehicule înmatriculate în străinătate. 

Grupul de Inițiativă și Reformare al CANADNR a atras atenția de multe ori cu privire la sistemul de taxare pe podul de la Feteşti care a devenit mai mult unul favorizant al fraudei decât al antifraudei.

„Oamenii care sunt amendați degeaba  ajung în instanța,  CNADNR va pierde și se va ajunge să se plătească despăgubiri. Pe de altă parte, vedem că nu este un sistem antifraudă, ci este în stilul cum ne-a obișnuit CNADNR. S-a făcut prost și are rezultate proaste. Este ineficient și o sursă a furtului”Alina Goga, consilier juridic CNADNR.

Taxele de pod: 37 de milioane de lei în 2014

CNADNR a încasat în 2014 din taxa de pod de la Feteşti 76,2 milioane de lei, la podul de la Giurgiu 57 de milioane de lei, iar din cea aplicată la Giurgeni - Vadu Oii 28,5 de milioane de lei. În total, aproape 162 de milioane de lei, echivalentul a circa 37 de milioane de euro, adică 10% din tot ce încasează anual Compania de Drumuri. Vorbim însă doar de sumele înregistrate oficial în contabilitatea companiei. O anchetă a instituţiei dezvăluia anul trecut că numai la Feteşti, taxatorii furau şi câte 10.000 de euro pe zi. 

TOP articole pe Jurnalul.ro:
Parteneri