Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Taxele mai mici impuse de stat la carburanți, compensate de scumpirile la pompă, care umflă profiturile benzinarilor

Taxele mai mici impuse de stat la carburanți, compensate de scumpirile la pompă, care umflă profiturile benzinarilor

de Adrian Stoica    |   

Statele Uniunii Europene trec în această perioadă printr-una din cele mai complicate situații economice de la încheierea celui de-Al Doilea Război Mondial. Valul scumpirilor este de neoprit.

De la produsele alimentare, la energie și carburanți, nimic nu scapă de tăvălugul creșterilor de prețuri. Dacă la energie statele au intervenit pentru a asigura accesul populației și firmelor la tarife accesibile, la prețurile carburanților guvernele UE nu au umblat, doar cu două excepții, Ungaria și Malta. În rest, de la începutul acestui an, peste tot prețul carburanților a crescut. Statistica UE arată însă că au fost țări unde prețurile au crescut mai mult, iar în altele, mai puțin. În ceea ce privește România, la noi prețul carburanților a înregistrat în primul trimestru al anului a 15-a scumpire ca valoare dintr-un total de 27 de state.  Deși vorbim despre o țară care are printre cele mai mici salarii minime din blocul comunitar și are o producție proprie de petrol, am depășit la scumpiri țări mult mai bogate ca noi.

La sfârșitul primul trimestru al anului, prețul la pompă al benzinei de 95, cea mai cumpărată, ajunsese în România la 1,595 de euro/l, după ce la începutul anului era de 1,253 de euro/l.  Cu o scumpire de 0,242 de euro/l, șoferii români au avut de suportat scumpiri mai mari decât în țări precum Belgia (0,120 de euro/l), Finlanda (0,239 de euro/l), Franța (0,129 de euro/l), Irlanda (0,162 de euro/l), Italia (0,147 de euro/l) sau Polonia (0,165 de euro/l), unde puterea de cumpărare este peste cea a românilor.

În primul trimestru al anului prețul benzinei de 95 a rămas nemodificat la pompă în Malta, el fiind de 1,340 de euro/l, iar în Ungaria acesta a scăzut de la 1,293 de euro/l la începutul lui ianuarie la 1,282 euro/l la sfârșitul lunii martie. 

Top 5 celei mai mici creșteri la pompă pentru benzina de 95 (euro/l)

Cipru   0,111

Belgia  0,120

Franța  0,129

Italia    0,147

Polonia            0,165

 

Top 5 celei mai mari creșteri la pompă pentru benzina de 95 (euro/l)

Spania 0,339

Olanda 0,361

Letonia            0,361  

Portugalia       0,781

Estonia 0,875

 

Dacă nu ia statul prea mult, iau benzinarii

La sfârșitul lunii martie, prețul benzinei de 95 fără taxe la pompă era de 0,958 de euro/l, ceea ce însemna că taxele și impozitele percepute de stat reprezentau 39,93%. Dacă din acest punct de vedere putem spune că guvernul român nu este lacom comparativ cu guvernele altor state, nu același lucru putem spune de companiile petroliere active în țara noastră, care speculează la maximum mâna de lucru mai ieftină și costurile de producție mai mici, umflându-și propriile profituri.

De exemplu, în Austria, țara-mamă a companiei OMV, care deține Petrom, prețul la pompă al benzinei de 95 a fost la sfârșitul lunii martie de 1,756 de euro/l, iar fără taxe prețul era de 0,974 de euro/l. Asta însemna că guvernul austriac reținea 0,782 de euro/l, ceea ce reprezenta 44,53%. De asemenea, dacă alegem Germania, aici prețul era de 2,126, iar fără taxe, de 1,132. Statul reținea 0,994 de euro/l, ceea ce reprezenta 44,85% din prețul la pompă. La fel, dacă ne uităm la Bulgaria, țara cu un salariu minim pe economie sub cel de la noi, constatăm că și aici statul percepe mai mult din prețul carburanților. Potrivit statisticii UE, prețul benzinei era de 1,463 de euro/l, iar fără taxe, de 0,856, ceea ce însemna că guvernul bulgar reținea 0,607 euro/l, adică 41,49% din prețul final.

 

Prețul la pompă cu taxe la sfârșitul lui T1 (euro/l) / Cât oprește statul (euro/l) / Cât oprește statul (%)

 

Austria

1,756

0,782

 Belgium

1,760.

0,761

Bulgaria

1,463

0,607

Croatia

1,591

0,828

Cyprus

1,426

0,598

Czechia

1,798

0,833

Denmark

2,127

1,054

Estonia

1,869

0,875

Finland

2,144

1,138

France

2,004

1,026

Germany

2,126

1,132

Greece

2,067

1,116

Hungary

1,282

0,526

Ireland

1,839

0,838

Italy

1,870.

0,816

Latvia

1,819.

0,839

Lithuania

1,724

0,765

Luxembourg

1,754

0,782

Malta

1,340

0,754

Netherlands

2,331

1,237

Poland

1,411

0,439

Portugal

2,027

1,011

Romania

1,595

0,637

Slovakia

1,701

0,828

Slovenia

1,502

0,698

Spain

1,818

0,789

Sweden

2,072

1,061

 

Austria

44,53

 

Belgium

43,23

 

Bulgaria

41,49

 

Croatia

52,04

 

Cyprus

41,93

 

Czechia

46,32

 

Denmark

49,55

 

Estonia

46,81

 

Finland

53,07

 

France

51,19

 

Germany

53,24

 

Greece

53,99

 

Hungary

41,02

 

Ireland

45,56

 

Italy

43,63

 

Latvia

46,12

 

Lithuania

44,37

Luxembourg

44,58

Malta

56,26

 

Netherlands

53,06

 

Poland

31,11

 

Portugal

49,87

 

Romania

39,93

 

Slovakia

48,67

 

Slovenia

46,47

 

Spain

43,39

 

Sweden

51,20

 

 

 

TOP articole pe Jurnalul.ro:
Parteneri