Pe măsură ce vânzările mașinilor sale electrice au scăzut, Elon Musk a încercat să convingă Wall Street că viitorul companiei nu se află în activitatea de fabricare și vânzare de mașini, ci în lumea mult mai interesantă a inteligenței artificiale. Musk spune că una dintre principalele afaceri ale Tesla bazate pe inteligența artificială va fi reprezentată de taxiurile fără șofer sau robotaxi, care pot funcționa aproape oriunde și în orice condiții. „Tesla este foarte aproape de perfecționarea unor astfel de vehicule și va obține cu ușurință aprobarea autorităților de reglementare pentru a le pune pe drumuri”, afirma Musk în cadrul unei conferințe telefonice pentru a discuta rezultatele companiei pentru al doilea trimestru. Viziunea Musk cu privire la vehiculele autonome nu se limitează la mașinile care se conduc singure. Acesta a susținut, de asemenea, că persoanele care cumpără Tesla vor putea face bani atunci când dorm sau sunt la serviciu, permițând companiei să le folosească mașinile ca robotaxi. Musk vrea astfel să dea lovitura şi să crească valoarea companiei de la 740 de miliarde de dolari la mii de miliarde.
Ce îl împiedică
Dar de la idee, la faptă mai sunt destui paşi de făcut. Pentru ca visul lui Musk să fie pus în aplicare, ar fi necesare progrese majore în tehnologie și schimbări fundamentale în modul în care oamenii privesc mașinile. Experiența serviciilor de taxi fără șofer, cum sunt Waymo și Cruise în Phoenix, San Francisco și alte orașe ridică întrebări cu privire la momentul în care astfel de oferte vor deveni profitabile și câți bani vor face. Tehnologia Tesla se va confrunta cu o concurență acerbă din partea Waymo, o filială a Alphabet, compania-mamă a Google, a serviciilor de transport cu taxiul, precum Uber și Lyft, și a afacerii de autoconducere a Amazon, Zoox. Constructorii auto, inclusiv General Motors, care deține Cruise, urmăresc, de asemenea, conducerea autonomă. Ce să mai vorbim despre companiile chineze de tehnologie și auto, precum Baidu și BYD. „Este o afacere supercompetitivă care este abia profitabilă”, spune Ross Gerber, director executiv al Gerber Kawasaki Wealth and Investment Management, care deține acțiuni Tesla și Uber. Musk declara recent că accentul pus pe afacerile în declin ale companiei cu automobile este deplasat și că investitorii ar trebui să cumpere și să păstreze acțiunile Tesla datorită activității sale în proiecte ambițioase precum robotaxi și un robot umanoid numit Optimus.
Mulți dintre fanii înfocați ai lui Musk, dar şi unii analiști de pe Wall Street, văd în acest pivot o mişcare de geniu. Care însă vine după ce, recent, compania americană a raportat o scădere cu 45% a profitului din al doilea trimestru și a amânat dezvăluirea proiectului robotaxiului său pentru luna octombrie, față de luna august.
S-a complicat
Experții specializaţi în sistemele de conducere autonomă au declarat că Musk a ales o abordare mai dificilă a mașinilor care se conduc singure decât alte companii. Tesla utilizează camere relativ accesibile pentru a detecta obiecte și persoane, în loc să investească în unele mai costisitoare sau în senzori lidar, care utilizează impulsuri laser și despre care unii experți spun că sunt mai capabili.
De asemenea, Tesla încearcă să construiască robotaxi care să funcționeze în orice mediu, inclusiv în locuri pentru care compania nu a creat hărți detaliate. În schimb, vehiculele Waymo operează în locuri pe care compania le-a cartografiat în detaliu. „Aș fi surprins dacă Tesla ar putea realiza un robotaxi „fără glumă” în următorii 10 ani fără senzori și hărți”, a declarat Philip Koopman, profesor asociat de inginerie electrică și informatică la Universitatea Carnegie Mellon, un centru important de cercetare a vehiculelor autonome.
Un test eşuat
Elon Musk spune că oricine se îndoiește de cât de valoroase vor fi robotaxiurile pentru companie ar trebui să testeze ultima sa mașină care se conduce singură. Un analist de pe Wall Street a făcut exact acest lucru și a tras concluzia că mașina a fost aproape de a produce un accident. Experiența lui William Stein, analist la Truist Securities, nu este singulară. Şi alții utilizatori au raportat probleme similare cu funcția de autoconducere completă a Tesla. Experienţa lui Stein ridică semne de întrebare şi cu privire la robotaxuri în care Musk îşi pune atâtea speranţe. Funcţia de autoconducere este vândută de Tesla ca o opțiune de 8.000 de dolari. Aceasta poate naviga pe străzile orașului și pe autostrăzi, cu condiția ca un șofer uman să fie pregătit să preia controlul în orice moment. Musk susține că este chiar mai sigur decât un șofer uman și e gata de a fi folosită pentru robotaxi. „Aș încuraja pe oricine să înțeleagă mai bine sistemul să îl încerce pur și simplu, să lase mașina să vă conducă”, a declarat el în cadrul unei convorbiri cu investitorii la începutul acestei luni. Stein a încercat chiar un „mod demo” special disponibil doar angajaților Tesla în timpul deplasărilor demonstrative. Modelul a efectuat o serie de manevre ilegale în timp ce se afla în modul de conducere autonomă, inclusiv schimbarea benzii de circulație pe o porțiune de autostradă cu linii albe continue care indicau că schimbarea benzii era interzisă. În plus, „Modelul Y a accelerat într-o intersecție în timp ce mașina din fața noastră terminase doar parțial un viraj la dreapta. Intervenția mea rapidă a fost absolut necesară pentru a evita un accident altfel sigur”, a scris Stein. „O altă intervenție a fost necesară atunci când un ofițer de poliție a folosit mișcările mâinii pentru a ne face semn să tragem pe marginea drumului pentru a permite trecerea unui cortegiu funerar”. Stein a scris că sistemul „nu este mai bun, ba chiar mai rău, decât ultima dată” când l-a testat, în aprilie.
Se mişcă greu
Ideea de robotaxi nu-i aparţine lui Musk. A mai fost încercată şi de alţi mari producători de automobile. Anul trecut, GM și-a oprit serviciul de taxi fără șofer Cruise după ce una dintre mașinile sale a lovit un pieton și l-a târât pe o distanță de 6 metri în San Francisco. Cruise a reluat recent testarea pe șosea a mașinilor sale în trei orașe. Waymo, care în prezent oferă curse clienților plătitori în San Francisco, Los Angeles și Phoenix, a avut la dispoziție mulți ani pentru a-și îmbunătăți tehnologia, care utilizează lidar, dar nu a sărit direct la robotaxi. Şi alte companii care construiesc afaceri cu vehicule care se conduc singure sunt reticente, deşi nu sunt Waymo, companie care se perfecționează de-a lungul a 15 ani și milioane de ore de inginerie și miliarde de kilometri de condus pe șosea și prin simulări. Cu toate acestea, într-un vot de încredere în Waymo, Alphabet a declarat săptămâna trecută că va investi încă 5 miliarde de dolari în această afacere. Waymo și producătorul chinez de automobile Geely - compania-mamă a Volvo - au făcut echipă pentru a lansa un vehicul de mobilitate complet electric, construit special pentru transportul de persoane. Waymo, compania de autoconducere deținută de Alphabet, intenționează să adauge vehiculul nou proiectat de Geely la flota sa autonomă Waymo One din SUA în următorii câțiva ani.
China le ia faţa
Tesla şi alte companii americane sunt obligate totuşi să se gândească la robotaxi în faţa ascensiunii chinezeşti. Beijingul a trecut chiar la un alt nivel şi apariţia acestor noi maşini în trafic a stârnit mişcări sociale, chiar într-o ţară comunistă. Videoclipurile despre experiențele de conducere complet autonomă a taxiurilor erau al 12-lea cel mai popular subiect pe Douyin, versiunea chineză a TikTok. Apollo Go, unitatea de robotaxi a Baidu, a devenit unul dintre primele 10 hashtaguri de trend pe platforma de socializare Weibo, în urma rapoartelor privind adoptarea rapidă de către utilizatori în orașul Wuhan. Compania a început să opereze vehicule complet fără șofer în anumite districte din Wuhan încă în martie. Are mai mult de 500 de robotaxi care operează în oraș și intenționează să crească acest număr la 1.000 până la sfârșitul anului.
Cifre
- 500 de robotaxi circulă deja prin Wuhan
- 8.000 de dolari, sistemul autopilot al Tesla
- 15 ani a pierdut Waymo în teste
Avantaje
- servicii inteligente
- maşina se poate monetiza
- reduce poluarea în oraşe
Dezavantaje
- neîncrederea utilizatorilor
- tehnologia are încă lacune
- va duce la creşterea şomajului