Organizația Patronală a Societăților Feroviare Private din România împreună cu Federațiile sindicale din domeniul transportului feroviar și Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România cer Parlamentului României luarea unor măsuri urgente de amendare a OUG 119/2022, astfel încât prețurile și tarifele la energie electrică și gaze să fie reglementate și reduse substanțial, „prin aplicarea modalităților de calcul prevăzute în cursurile și studiile științifice referitoare la stabilirea acestora, în condițiile unei piețe concurențiale”.
„Companiile pe care le reprezentăm au reușit an de an să supraviețuiască și să genereze contribuții importante la buget, în pofida unui mediu de activitate complet nefavorabil și discriminatoriu. Industria feroviară din România se confruntă de peste 30 de ani cu lipsa totală de sprijin și interes manifestat de autoritățile de resort, ducând la un adevărat dezastru în infrastructura feroviară, iar transportul rutier din țara noastră a suferit datorită lipsei unei infrastructuri adecvate, fapt ce a determinat creșterea necontrolată a cheltuielilor. Această situație se datorează nealocării fondurilor necesare pentru mentenanță și reparații, sau pentru construirea de infrastructură nouă, situație care a dus la o scădere a competitivității transporturilor în general – altădată sector emblemă pentru România, acum la coada clasamentului European. Atât OPSFPR, UNTRR, cât și Federațiile sindicale din domeniul feroviar au semnalat în repetate rânduri aceste probleme și au propus o serie de măsuri concrete la nivelul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, dar și la Guvernului României, fără succes însă, în condițiile în care discursul public rămâne, aproape fără excepție, concentrat pe problemele și investițiile care lipsesc datorită lipsei banilor la Buget și neacordarea unor ajutoare de stat pentru sprijinirea activității de transport”, potrivit unui comunicat de presă.
Semnatarii susțin că datele date INS de la sfârșitul lunii septembrie „arată cel mai bine cât de puțină atenție a acordat Guvernul Ciucă transporturilor feroviare în primele luni ale anului”.
„În primele șase luni ale anului, indicatorul “mii tone transportate național” a scăzut cu 6 procente. Exprimat în mii tone-kilometru, scăderea parcursului feroviar a fost de 7,4 puncte procentuale cu cea mai mare contracție la segmentul național, de 15,5%. După cum se poate constata, transportul feroviar, atât de marfă cât și cel pentru călători, este în continuare neglijat. Comportamentul Guvernului denotă o totală iresponsabilitate și o lovitură dură dată acestui sector de activitate. În ultimele luni, transportatorii rutieri și feroviari au suportat creșteri de prețuri succesive, importante, ajungând până la majorări de preț de 100% la carburanți, fără a putea transfera în tarifele de transport aceste creșteri, ceea ce a condus la decapitalizarea firmelor. Toate aceste șocuri financiare au provocat închiderea a sute de firme de transport rutier, fapt ce a generat disponibilizarea a peste 5000 de angajați care au devenit asistați social, de la începutul anului până în prezent. În același timp, în ultima perioadă, în
Totodată, semnatarii apreciază că Directiva UE 944/2019 nu a fost transpusă în totalitate, motiv pentru care consumatorul nu poate încheia contracte bilaterale cu producătorii de energie șise menține sistemul de cumpărare de la OPCOM - care este o filială a transportatorului național de electricitate, Transelectrica, administrator al pieței de energie electrică, care deține monopol pe piața cumpărării și revânzării energiei electrice.
„De asemenea, solicităm eliminarea speculanților (așa ziși traderi) din lanțul de producție-transport-distribuție și furnizare și trecerea la practicarea unor tarife bazate pe costurile reale și pe un profit rezonabil. Mai mult, Parlamentul poate promova în sistem de urgență o Lege care să declare cele două sectoare