Jurnalul.ro Special Trenurile sigure merg pe câmp

Trenurile sigure merg pe câmp

de Diana Scarlat    |   

Circulația feroviară a fost întreruptă, în ultimele săptămâni, de furtunile puternice care au smuls copaci din rădăcini, aruncându-i peste șinele de tren.

Problema nu este starea vremii, ci faptul că s-a interzis defrișarea de-a lungul căii ferate. Copacii sunt lăsați să crească până la câțiva centimetri distanță față de șinele de tren, chiar dacă pun în pericol viețile oamenilor și creează multe pagube. Cum în următoarea perioadă s-au anunțat furtuni, circulația trenurilor a ajuns să fie lăsată în voia naturii dezlănțuite, pentru că CFR Infrastructură nu poate lua măsurile de prevenție necesare. Procedurile birocratice introduse prin legislație agravează situația, de la un an la altul. Arborii de lângă șinele de tren sunt considerați parte din fondul forestier și se supun Codului Silvic, nu siguranței traficului feroviar.

 

De la începutul lunii, mai multe trenuri au fost blocate, în toată țara, din cauza copacilor căzuți pe șinele de tren, acolo unde au fost furtuni. Trenurile au staționat ore în șir, călătorii au fost nevoiți să aștepte, uneori fără apă și fără mâncare, au pierdut legături feroviare sau aeriene, întâlniri sau programări la medic. Asta se va întâmpla din ce în ce mai des, pentru că situația trenează de peste 10 ani, în care nu s-au făcut defrișări, iar vegetația a continuat să se dezvolte pe lângă șinele de cale ferată, în toată țara.

În conformitate cu o prevedere din legislație care protejează fondul forestier, direcțiile silvice nu dau avizul pentru a se tăia copacii periculoși, de-a lungul căii ferate. Cele mai multe probleme cauzate de căderea copacilor pe șinele de tren s-au înregistrat, în ultimii ani, între staţiile Timişu de Sus şi Predeal sau Timişu de Sus și Dârste, unde Direcția Silvică Brașov, mai ales iarna, când este viscol și sunt căderi masive de zăpadă.

 

Fără avizul silvicultorului se încalcă legea

 

Fără acest aviz de la Romsilva, CFR Infrastructură, care trebuie să taie copacii, nu poate face nimic. Intervenția fără aviz înseamnă încălcarea legii, astfel încât copacii sunt lăsați să cadă în continuare, punând în pericol viețile a zeci de mii de oameni care călătoresc pe calea ferată, mai ales în sezonul rece. Dar deja au început să fie astfel de probleme și pe timp de vară, în toate locurile din țară unde trenurile trec prin pădure. 

Dacă de mai mulți ani a devenit o obișnuință oprirea trenurilor de Brașov și întârzierile de cinci-șase ore, de mai multe ori pe an, din cauza arborilor doborâți de vânt în zona Timișu de Sus, acum ne putem aștepta la blocarea circulației în toate zonele României. 

Au existat dezbateri pe tema defrișării din apropierea căii ferate, între instituțiile care se ocupă de spațiile verzi, respectiv Direcția Silvică și CFR Infrastructură, dar nu se ajunge la o înțelegere, chiar dacă incidentele sunt din ce în ce mai frecvente. 

 

Călătorii norocoși sunt preluați de autocare

 

În situații de urgență, CFR Infrastructură are posibilitatea de a face transbordarea cu autocare, având contracte cu transportatorii rutieri – dar nici transporturi rutiere nu prea mai există, din cauza unor măsuri guvernamentale din ultimii patru ani care le-au dus în faliment. O astfel de situație a existat, recent, pe 5 iulie, când traficul feroviar a fost închis temporar pe linia Pojorâta – Sadova, în județul Suceava, din cauza aluviunilor și a copacilor care au ajuns pe calea ferată. 450 de pasageri au fost blocați pe calea ferată și au fost preluați de autocare.

Traficul feroviar a fost grav afectat și pe 22 iulie, pe raza regionalelor Timișoara și Craiova, din cauza copacilor smulși de furtună. Mai multe trenuri de călători au staționat pe timp de noapte în gările din vestul țării, pentru a permite accesul drezinelor pantograf care au degajat calea ferată de pomii căzuți pe șine. După circa 6 ore s-au remediat deranjamentele la linia de contact pe Valea Jiului, fiind repus sub tensiune sistemul de alimentare cu energie electrică pe intervalul Călan-Simeria Triaj. Trenurile au fost reînscrise în trafic, ajungând la destinație cu întârzieri de peste 200 de minute. 

Acestea sunt două dintre situațiile cele mai grave create de căderea copacilor pe calea ferată, în luna iulie, dar au fost probleme aproape zilnic, în zonele împădurite afectate de furtuni.

 

Birocrația îngreunează circulația feroviară

 

Legislația s-a schimbat în 1998, prin Ordonanţa de urgenţă nr. 12/1998 privind transportul pe căile ferate române şi reorganizarea Societăţii Naţionale a Căilor Ferate Române, fiind introdus acordul Romsilva pentru toaletare. Codul Silvic s-a schimbat în anul 2008, prin Legea nr. 46/2008, care art. 63 prevede că: „(1) Arborii destinaţi tăierii se inventariază şi, după caz, în funcţie de natura tăierii, se marchează cu dispozitive speciale de marcat de către personalul silvic împuternicit, în conformitate cu normele tehnice. (2) Forma şi modul de utilizare a dispozitivelor speciale de marcat, precum şi modul de marcare a arborilor sau a unor loturi de arbori se stabilesc prin regulament aprobat prin ordin al conducătorului autorităţii publice centrale care răspunde de silvicultură” - aplicabile inclusiv pentru defrișările de-a lungul căii ferate.

Până în 1998 se făceau defrișările necesare, pentru a nu fi pusă în pericol circulația feroviară, însă introducerea avizului din partea Romsilva a îngreunat procedura și unele porțiuni au rămas netoaletate, fiind lăsată vegetația să se dezvolte. Copacii au crescut, până astăzi, în apropierea șinelor, în timp ce se interzice în continuare intervenția preventivă.

 

Se pot tăia fără aviz doar copacii căzuți

 

Au existat mai multe modificări ale OUG nr. 12/1998, cea mai recentă fiind de anul trecut. Ordonanța prevede că: „În scopul prevenirii accidentelor şi incidentelor feroviare determinate de arbori/părţi de arbori căzuţi peste elementele căii ferate, compania naţională care administrează infrastructura feroviară asigură îndeplinirea simultană a următoarelor condiţii: a) înălţimea maximă permisă a oricărui arbore existent în zona de siguranţă a infrastructurii feroviare este egală cu distanţa dintre baza arborelui şi cea mai apropiată şină de cale ferată minus trei metri; b) distanţa maximă permisă, măsurată în plan orizontal, între extremitatea oricărui element de vegetaţie aflată în zona de siguranţă a infrastructurii feroviare şi cea mai apropiată şină de cale ferată este de trei metri”. Practic, nu se poate face prevenție decât după ce inginerii silvicultori fac măsurători, marchează arborii și dau avizul, dar nu înainte de a crește suficient de mult copacii care urmează să producă accidente de tren, la orice furtună. Doar dacă arborii rupți de furtună ajung pe șinele de cale ferată, se poate interveni fără avizul direcțiilor silvice, prin derogare de la prevederile art. 63 din Legea nr. 46/2008 - Codul silvic.

››› Vezi galeria foto ‹‹‹

Subiecte în articol: trenuri circulaţie furtuni
TOP articole pe Jurnalul.ro:
Parteneri