Proiectul de lege care vizează modificarea Legii poliției locale (L. nr. 155/2010,), pus recent pe masa senatorilor, este inițiat 31 de deputați PNL și propune completarea normelor în vigoare, astfel încât și polițiștii locali să poată lua măsuri punitive la adresa celor care circulă cu aceste vehicule într-un mod care pune în pericol siguranța șoferilor sau a pietonilor.
Practic, prin această propunere legislativă va fi completată lista atribuţiilor pe care poliţia locală le are în domeniul circulaţiei pe drumurile publice.
Conform documentului, una dintre acestea va fi: „constată contravenţii şi aplică sancţiuni pentru încălcarea normelor rutiere de către pietoni, biciclişti, conducători de mopede, trotinete electrice şi vehicule cu tracţiune animală”.
Până la adoptarea acestei modificări, singurii care pot sancționa trotinetiștii sunt polițiștii rutieri.
În prezent, polițiștii locali au dreptul să aplice sancțiuni pentru încălcarea normelor rutiere doar în cazul pietonilor, bicicliștilor, conducătorilor de scutere și de căruțe, nu și în cazul celor cu trotinete electrice.
Număr mare de accidente rutiere din cauza utilizării trotinetelor
Inițiatorii justifică necesitatea unor reglementări arătând pericolul pe care trotinetiștii îl reprezintă pentru pietoni și ceilalți participanți la trafic, concretizat în numărul tot mai mare de accidente în care sunt implicați aceștia.
„Având în vedere pericolul la care sunt expuși în special pietonii, dar și ceilalți participanți la trafic precum şi numărul mare al accidentelor rutiere produse din cauza utilizării acestor vehicule prin nerespectarea normelor legale este necesară modificarea şi completarea legii nr. 155/2010 prin acordarea poliției locale a atribuţiilor de constatare şi aplicare a sancțiunilor contravenţionale în domeniul trotinetelor (vehicul cu 2 sau 3 roți, utilizat pentru transportul unei singure persoane care nu este prevăzut cu loc șezând sau care este echipat cu loc şezând pentru conducător, al cărui punct de şedere de referință se află la o înălțime mai mică sau egală cu 540 mm în cazul celor cu 2 roți, respective la o înălțime mai mică sau egală cu 400 mm în cazul celor cu 3 roți, a cărei viteză prin construcție este mai mare de 6 km/h dar nu depăşeşte 25 km/h şi care este echipat cu motor electric)”, se arată în expunerea de motive.
Pentru ce pot fi sancționați
Problema circulației haotice a utilizatorilor trotinetelor electrice a fost parțial remediată în ianuarie 2022, când, prin modificarea Codului Rutier, au fost stabilite reguli pe care aceștia trebuie să le respecte. Mai exact, trotinetiștilor le-au fost impuse obligații similare celor care circulă cu bicicletele.
Astfel că, în prezent, constituie contravenții și se sancționează cu amenda prevăzută în clasa a III-a de sancțiuni următoarele fapte săvârşite de persoane fizice:
„conducerea unei biciclete sau a unei trotinete electrice pe drumurile publice fără mijloace de iluminare și dispozitive reflectorizant-fluorescente în stare de funcționare pe timp de noapte ori fără îndeplinirea condițiilor tehnice minime stabilite prin regulament, conducerea unei biciclete sau a unei trotinete electrice pe autostradă, nerespectarea de către conducătorul unei biciclete sau trotinete electrice a interdicției de trecere la culoarea roșie a semaforului, a semnalelor agentului de cale ferată, la trecerea la nivel cu o cale ferată industrială, semnalizată corespunzător ori a semnalelor, indicațiilor ori dispozițiilor polițistului rutier, nerespectarea de către conducătorul unei biciclete sau trotinete electrice a interdicției privind circulația sub influența alcoolului, a produselor ori substanțelor stupefiante ori a medicamentelor cu efecte similare acestora, a interdicției privind interacțiunea motrică directă cu un alt vehicul aflat în mers ori cu persoane aflate în acesta ori a interdicției privind circulația în interiorul sau în afara localităților fără a purta îmbrăcăminte cu elemente fluorescent-reflectorizante, stabilite prin regulament, sau nerespectarea de către conducătorul unei biciclete sau trotinete electrice a obligației de a circula cu viteză redusă, a obligației de a se asigura că nu se apropie un vehicul feroviar sau a obligației de a opri la trecerea la nivel cu calea ferată, stabilite prin regulament”.
În ultimii ani, apariția unui număr foarte mare de trotinete electrice pe străzile marilor orașe și indisciplina trotinetiștilor survenită pe fondul unui vid legislativ privind reglementarea circulației acestor vehicule a atras nemulțumirea șoferilor și a pietonilor. În mai multe capitale europene, utilizarea trotinetelor electrice a fost restricționată, în vreme ce alte metropole, cum sunt Barcelona și Paris, spre exemplu, au interzis cu totul circulația lor.