Jurnalul.ro Cultură Teatru Ultima săptămână UTE Fest, la Teatrul Maghiar de Stat Cluj!

Ultima săptămână UTE Fest, la Teatrul Maghiar de Stat Cluj!

de Magdalena Popa Buluc    |   

În ultima săptămână a celei de-a 20-a ediții a Festivalului Uniunii Teatrelor din Europa, Teatrul Maghiar de Stat Cluj își așteaptă publicul cu șapte spectacole, o expoziție, o masă rotundă și lansări de carte.

Luni, 13 noiembrie, ora 20.00, Teatro di Roma va prezenta spectacolul Mâna stângă, în regia lui Erika Z. Galli și Martina Ruggeri.

Mâna stângă este un spectacol de varietăți care invocă magia ca tehnică a unei alte cunoașteri, o analogie care pune în prim plan corpul, minunea care poate dezvălui și rescrie mecanismul realității. Insistând asupra unei strategii defectuoase pentru o cunoaștere neasumată, pierduți și regăsiți în spațiul confuz dintre imaginea lumii și limitele umanului.” – se spune în descrierea spectacolului.

Marți, 14 noiembrie, ora 20.00, la Sala Studio, publicul poate urmări producția Teatrului Maghiar de Stat Cluj, Édes Anna după Kosztolányi Dezső, în regia lui István Szabó K.

„Spectacolul cu Édes Anna e o adevărată bijuterie teatrală, cu precizia carteziană a acelor de ceasornic. O scenografie inspirată (Artūras Šimonis) propune spații de joc generoase, adesea labirintice. Am citit cândva romanul omonim scris de Kosztolányi Dezső în 1926, care punctează simpatia pentru lumea oamenilor mărunți. Un roman canonic, cu plotul bine cunoscut, transpus scenic cu o inteligență uimitoare.” – scria Alexandru Jurcan.

Miercuri, 15 noiembrie, ora 12.00, în foaierul de la etaj al Teatrului, va avea loc  masa rotundă care marchează 15 ani de la deschiderea Sălii Studio a Teatrului Maghiar de Stat Cluj. Vor participa: András István Demeter, fost secretar de stat în Ministerul Culturii, Zsuzsa Gergely, jurnalist și Gábor Tompa, director general al Teatrului Maghiar.

Tot miercuri, 15 noiembrie, la orele 17.00 și 21.00, în Sala Mare în format studio, se va juca spectacolul O, ce zile frumoase! pus în scenă de Margarita Mladenova la Sfumato Theatre Laboratory din Bulgaria. Cunoscuta piesă a lui Samuel Beckett se concentrează pe cele două poluri ale existenței: cel lumesc și cel transcendent, în timp ce prin intermediul celor doi protagoniști se vorbește despre singurătatea și absurditatea bătrâneții.

Producția a câștigat mai multe premii: Premiul Național Ikar pentru Cea mai bună actriță și Cea mai bună scenografie, Premiul Național Askeer pentru Cea mai bună actriță și Premiul Festivalului de Teatru de Cameră Vratza pentru Cel mai bun regizor, Cea mai bună actriță și Cea mai bună scenografie.

Joi, 16 noiembrie, ora 19.00, în Sala Studio, este programată cea mai recentă producție a Teatrului Maghiar de Stat din Cluj, Demoni de Lars Norén, în regia lui Nuno Cardoso.

„Lars Norén nu este un scriitor ușor de digerat. Dar iată cum stau lucrurile: nu l-am ales pe Norén, ci am ales această piesă. Pentru că mă bântuie încă de când am citit-o. Pentru că eu cred că cel mai adânc întuneric este cel care desparte doi oameni care stau în pat unul lângă celălalt în fiecare zi. Pentru că eu cred că vorbim prea mult despre schimbarea lumii și uităm de abisul care ne așteaptă atunci când închidem ușa propriei case. Nu mă gândesc niciodată la consecințe, asta e o mare problemă, un defect al meu de caracter. Așa că am ales cu inima și am decis să montez Demonii.” Nuno Cardoso, regizorul spectacolului.

Vineri, 17 noiembrie, ora 20.00, în Sala Mare, se va juca Suedia, prima piesă de teatru scrisă de scriitorul portughez contemporan Pedro Mexia, în regia lui Nuno Cardoso. Piesa ne poartă în perioada de după alegerile din septembrie 1976, care au marcat sfârșitul unei jumătăți de secol de guvernare a Partidului Social-Democrat suedez. Alegerile coincid cu căsătoria Monicăi, fiica lui Egerman, un intelectual amar, sexagenar, „retras din lume”, care nu-și ascunde satisfacția față de schimbarea politică.

În regia lui Nuno Cardoso, directorul artistic al Teatrului Național São João, Suedia este un loc în care se dezbat ideea de viitor, sfârșitul iluziilor și al bunelor intenții. Un loc în care granițele dintre public și privat, politic și intim devin neclare.

Sâmbătă, 18 noiembrie, ora 13.00, publicul poate descoperi cărțile cele mai recent apărute la Fundația Camil Petrescu: Shakespeare. Goldoni. Brecht de Giorgio Strehler; Hamlet la imperativ de Olivier Py și Sângele Făgăduințelor de Wajdi Mouawad.

Tot pe 18 noiembrie, la orele 17.00 și ora 20.00, în Sala Studio, se va juca spectacolul Ciuma de Albert Camus, care are în distribuție doi actori ai Teatrului Național din Luxemburg.

În montarea sa, Frank Hoffmann se concentrează pe însăși esența operei fundamentale a lui Albert Camus, Ciuma, inventând o formă deosebit de propice teatralității. Fidel spiritului creației originale, Florian Hirsch a dezvoltat împreună cu Hoffmann o adevărată dramă în cinci acte, cu o multitudine de personaje – interpretate de doi actori fascinanți, Marie Jung și François Camus, care au primit în anul 2021 Premiu Luxemburg pentru Teatru.

Duminică, 19 noiembrie, ora 20.00, în Sala Mare, este programată cunoscuta tragedie Titus Andronicus de William Shakespeare, în regia lui András Urbán și interpretată de actorii Teatrului Dramatic Iugoslav din Belgrad. Spectacolul va încheia cea de-a 20-a ediție a Festivalului Uniunii Teatrelor din Europa.

„Întorcându-se din război cu pradă și cu regina gotică captivă Tamora, generalul roman Titus Andronicus se confruntă cu o criză politică în propria țară. Decizia sa onorabilă de a refuza tronul oferit în favoarea unuia dintre fiii împăratului decedat declanșează o avalanșă de evenimente tragice care provoacă suferințe de ambele părți. Povestea sângeroasă despre intoleranță, lipsa iertării, cruzime, pierderea încrederii în statul de drept și decizia de a înlocui Justiția cu răzbunarea rezonează la fel de puternic astăzi ca pe vremea lui Shakespeare.” – se spune în descrierea spectacolului.

Expoziția Oanei Maria Cajal, cu titlul George Banu / La frontiera cortinei, poate fi vizitată în foaierul de la etaj al Teatrului. Despre Oana Maria Cajal – dramaturg premiat, scenarist, artist plastic și poet stabilit în SUA – George Banu afirma: „Operele Oanei Cajal captivează prin tensiunea între agresivitatea liniei și fastul culorilor. Ele oferă un dialog al contrariilor vii, nedomesticite. Dar, uneori, intervin ici și colo accente nostalgice, amintiri și evocări; accente ce temperează acest conflict prim, intens, vital, memorabil.”

După fiecare reprezentație – și a doua reprezentație în cazul spectacolelor studio – vor avea loc  întâlniri cu creatorii spectacolului.

Toate spectacolele sunt supratitrate în limbile română, maghiară și engleză.

Subiecte în articol: Teatrul Maghiar de Stat Cluj UTE Fest
TOP articole pe Jurnalul.ro:
Parteneri