Jurnalul.ro România inteligentă Victor Moraru: În administrația centrală este un dezastru. Schimbarea miniștrilor la 6 luni sau la un an, sau guvernul la 3 ani, crează mari disfuncționalități

Victor Moraru: În administrația centrală este un dezastru. Schimbarea miniștrilor la 6 luni sau la un an, sau guvernul la 3 ani, crează mari disfuncționalități

de Anastasia Paul    |   

Administrația centrală nu se bucură de stabilitate, ceea ce reprezintă un dezastru, este de părere Victor Moraru, direrctor general la Secretariatul General al Guvernului, la Conferinta Nationala “Mai puțini birocrați, mai puține hârtii, maximă eficiență / Implementarea cu succes în administrația Municipiului Buzău a metodei Kaizen de management al îmbunătățirii continue”, organizată de Antena3CNN și cotidianul Jurnalul.

"Sigur că apar nemulțumiri în aplicarea legislației. Eu cred că avem o legilație suficient de bună, trebuie doar aplicată și trebuie ca fiecare om din administrația centrală și locală să facă, cu maximă responsabilitate, sarcinile care se trasează. S-a făcut rerferire că se merge la cursuri și mai mult se stă la plajă decât la cursuri. Asta nu ține de legislație, ține de persoană. Nu putem să acuzăm întreaga administrație că nu se fac cursurile corespunzător. Ține și de conducere. Niciodată n-am trimis la curs un coleg care să nu aibă o temă clară, câmnd s-a întors de la curs să nu vină cu un raport din care să reiasă exact ce a făcut la acel curs și care sunt cunoștințele cu care vine în instituție și cum poate să ajute. 

Aceste sisteme de management sunt la nivel european, mondial, naționale, pe care fiecare administrație încearcă să le implementeze cât mai bine. Guvernul, la acest moment, implementează cele două sisteme, ISO 9001 și sistemul de autoevaluare împreună cu 6 instituții din subordine - INS, Departamentul de Luptă Antifraudă, Agenția Națională pentru Achiziții Publice, Autoritatea de Reglementare a Operațiunilor Petroliere Offshore la Marea Neagră, Agenția Națională pentru Resurse Minerale, Secretariatul de Stat pentru Culte și cele 32 de instituții care sunt în subordonarea directă a secretarului general al guvernului au aceste forme de implementare a sistemului de calitate în management. Cadrul legislativ care stă la baza managementului performant reprezintă Planul de acțiuni pentru implementarea etapizată a managementului calității 2016-2020, cam ce aplică la acest moment întreaga administrație din România. Prin implementarea celor două sisteme de management se dorește consolidarea SGG prin optimizarea proceselor decizionale", explică reprezentantul guvernului.

Schimbarea conducerii din administrația centrală este un motiv important pentru lipsa de eficiență. 

"Dacă administrația publică locală se bucură de stabilitate de minim 4 ani, în administrația centrală este un dezastru. Faptul că se schimbă miniștrii la 6 luni sau la un an, sau guvernul la 3 ani crează mari disfuncționalități în evaluarea și în aplicarea programului de guvernare dar și în evaluarea personalului. Cine să-l evalueze pe funcționarul public dacă ministrul se schimbă la 6 luni? Întreaga conducere se schimbă la 3 luni. Și atunci rămâne la amiciția funcționarilor publici de a se evalua, 99,9% obțin calificativul foarte bine. Mai ales că se face o dată pe an și, de regulă, e sfârșitul anului, vin sărbătorile, ne împrietenim. Dar în cadrul instituțiilor în primul rând trebuie să existe competența și respectarea fișelor de post. Nu există fișă de post, document încheiat care să nu respecte legislația și care să nu ducă la progres. Din nefericire însă, nu suntem în această situație, de a motiva funcționarul public de a-l motiva ca el permanent să se autodepășească. Cum facem asta? Și cum facem ca el să știe că dacă se schimbă guvernarea devine și el responsabil?", spune acesta.

Vicotr Moraru spune că obiectivul funcționarului public este satisfacția cetățeanului.

"Mi se pare total la nelalocul lui ca funcționarul public din România să nu aibă nicio răspundere în cazul în care un guvern pleacă acasă. Atunci când  pică  guvernul să știe că și el a avut responsabilități. Actul administrativ să nu mai vină doar de sus în jos, să vină și de jos în sus. Nu este în regulă ca funcționarii să stea și să se bucure la fiecare schimbare de guvern. Nu îi facem pe toți funcționari publici, ci doar pe unii îi profesionalizăm foarte bine. 

Noi toți avem un obiectiv, acela care să ducă la satisfacția cetățeanului. Noi nu avem alt obiectiv. Nu producem bani, noi producem satisfacție. Dacă nu este ceea ce trebuie, dacă ne uităm la sondaje și vedem gradul de încredere al cetățenilor, trebuie să ne dăm seama că undeva nu este în regulă. Varianta cu acest sistem kaizen, o să propun secretarului general să găsim o soluție pentru a încerca. Avem deja două sisteme. Teama de Curtea de Conturi că vine și spune, bine dar voi aveți două sisteme, deja sunt finanțate, de ce mai abordați unul? Pentru că este firesc să găsești cei mai bun din piață. Trebuie să depășim această teamă de a lua decizii în interesul cetățeanului. Dacă iei decizia și ea nu se regăsește în satisfacția cetățeanului, da, poți să fii acuzat", conchide oficialul. 

 

 

Subiecte în articol: kaizen buzău victor moraru
TOP articole pe Jurnalul.ro:
Parteneri