x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Cât de sportiv poate fi un sedan de familie

0
26 Apr 2017 - 19:30
Cât de sportiv poate fi un sedan de familie
Vezi galeria foto


Mașinile premium nu mai dispun acum de atuurile pe care le aveau odinioară. Acum găsim motoare puternice și eficiente, tehnologii de ultimă oră și interconectare cu mediul virtual la aproape orice producătorul auto. În numărul trecut am analizat Meganul sedan în comparație cu ce ar oferi un BMW Seria 3, de două ori mai scump. În cele ce urmează vom vedea ce propun japonezii la un preț chiar mai mic decât cel al noului Megan. Mazda este o marcă independentă care, după ce-a scăpat de parteneriatul de 41 de ani cu Ford, a trecut rapid la implementare unor inovații pe mașinile sale. Mazda 3 sedan este un automobil care la 19.390 de euro cu TVA oferă platforme invovative și un real confort. Ce-i lipsește totuși mașinii japoneze vom arăta în cele ce urmează.

Pe scurt Mazda 3 impresionează la ținuta de drum și dezamăgește la consum. Are sisteme și tehnologii de ultimă oră, dar nu i-ar mai fi stricat un pic de accesorizre. Pentru că industria auto avansează cu pași rapizi, un bord care cu ceva timp în urmă părea incredibil în câțiva ani ar putea părea o vechitură. Am testat un Sedan cu motor de 120 de cai putere și cutie automată.  Motorizarea noii Mazda 3 este identificată ca fiind SKYACTIV-MT. Mai pe românește, producătorul a folosit anumite materiale la motor şi la cutia de viteză pentru o greutatea cât mai redusă şi creşterea eficienţei prin scăderea consumului.

Cum se mișcă

Motorul aspirat pe benzină de 2 litri livrează 120 de cai. Un propulsor clasic care e capabil de un cuplu maxim de 210 Nm la o turaţie de 4.000 de rot/min. Producătorul dă ca cifră de sprint până la sută un timp de 8,8 secunde, cu o sutime de secundă mai bună decât cea a variantei sport grație unei greutăți mai mici cu 5 kg.  Cifrele sunt foarte promițătoare, însă sentimentul nu este atât de profund din punct de vedere al șoferului. Aici, Meganul sedan cu diesel stătea mai prost în date tehnice, dar mai bine în cuplul și senzația de forță de care era capabil. Cele 1,2 tone nu se simt însă ca un lest decât dacă respecți indicațiile pe care le afișează în bord computerul privind schimbarea optimă a treptelor de viteză. Pentru că dacă te iei după acest indicator, e necesar să bagi piciorul în accelerație pentru un sprint serios la viteze de peste 90 de km/h sau la o depășire mai rapidă. Cutia de viteze este etajată de aşa natură încât ultimele trepte par foarte largi.

Consum mare în oraș

Consumul depășește cifrele indicate de producător. La un condus destul de relaxat prin traficul de Bucureşti, computerul de bord mi-a indicat circa 10 litri/100 km. Într-un trafic mai greu, la care viteza medie atinge 20 km/h, indicatorul sare ușor la 11,5 litri la sută. Sistemul i-Stop funcționează bine reușind să pornească și să oprească motorul fără sincope, dar fără a scădea din consum astfel încât să se ajungă la 6,5 km/h în mediu urban. Pe autostradă, la o viteză medie de 120 de km/h consumul a fost de circa 6 litri/100 km, iar minimul atins în regim extraurban a fost de 5,8 litri la 100 de km, la o medie de viteză de 90 km/h, destul de mult peste cei 4,3 litri/100 km anunțați de producător. Totuși, ținând cont de cifrele oficiale omologate și anunțate de importator, Mazda 3 sedan în această echipare se califică pentru tichetul Rabla de anul acesta pentru că norma de emisie este de 119 grame/km de CO2. Chiar și în varianta cu cutie automată nu depășește cota de 130 de grame/km de CO2 impusă de Guvern. N-am atins cifra maximă de 198 km/h anunțată de Mazda, dar am observat că și la viteze de peste 130 de km/h, mașina s-a așezat impecabil pe șosea.

Ce e G-Vectoring

Mazda 3 este primul model a fost introdus sistemul  G-Vectoring Control. La nivel de confort, sistemul se traduce printr-un tangaj lateral mult mai mic la curbe. În cazul unor serpentine, pasagerii nu mai au parte atât de pronunţat de acele deplasările laterale. Implicit se elimină o parte din cauza răului de maşină. În ceea ce privește siguranţa,  G-Vectoring Control înseamnă o păstrare mult mai bună pe trasă a maşinii şi o atenuare a subvirării. Sistemul se simte cel mai bine pe drumuri acoperite cu gheaţă sau cu polei. Cu cât viteza este mai mare, cu atât eficienţa lui  G-Vectoring este mai pronunţată. În plus, roţile directoare trebuie bracate cu un unghi mai mic decât la direcţia clasică, la fel şi mişcările volanului pentru păstrarea chiar a unei traiectorii în linei dreaptă. Sistemul funcţionează prin ajustarea permanentă cuplului motor în funcţie de comenzile date de volan concomitent cu optimizarea sarcinii verticale la nivelul tuturor anvelopelor.  Computerul reduce automat în curbă turaţia şi mută încărcarea maşinii pe roţile din faţă executând un transfer spre partea frontală a centrului de masă pentru ca la ieşirea din curbe să accelereze maşina şi să ducă sarcina pe roţile din spate. Meganul nu are în varinta sedan astfel de posibilități, dar la versiune GT există tehnologie 4 control care mișcă și roțile din spate, sistem care menține mașina pe trasă cu cel puțin aceeași eficiență ca G-Vectoring Control.

Sisteme de siguranță

Mazda 3 Sedan are în standard un sistem de avertizare la unghi mort care apare sub forma unor simboluri led inserate în oglinzile laterale şi care atenţionează şoferul că din spate se apropie un alt vehicul. Noul sistemul de evitare automată a coliziunilor folosit de Mazda funcţionează la viteze de până la 80 de km/h. Totodată, unghiul de detecţie a obstacolelor a fost lărgit față de sistemul precedent. Advanced SCBS este capabil să detecteze și pietonii care pot apărea pe carosabil. Senzorii sunt plasaţi tot pe parbriz în dreptul oglinizii retrovizoare. Sistemul funţionează prin emiterea unor bipuri înainte de impactul iminent cu obstacolul şi frânarea automată pentru evitarea coliziunii. În cazul în care şoferul frânează insuficient, sistemul complezează cu o forţă suplimentară, dacă este cazul, pentru a opri maşina înainte de momentul impactului. Pentru variantele de echipare Revolution sau Revolution Top există şi posibilitea ca sistemul Advanced SCBS să funcţioneze şi în cazul mersului cu spatele. În cadrul sistemului extins i-ACTIVSENSE, ca opţionale, maşina mai poate fi dotată cu asistență la menținerea benzii de circulație care avertizează în caz de părăsire a acesteia, monitorizare şi alertare a şoferului în cazul în care se impune o pauză în condus, sistem de control al vitezei de croazieră cu păstrarea automată a distanței față de vehiculul din față.

Cât e de spațioasă

Mazda 3 sedan oferă destul de mult confort și spațiu la interior. Ampatamentul de 2,7 metri face ca spațiul alocat pentru picioare să fie de peste un metru pentru pasagerii din față și peste 0,9 metri pentru cei din spate. Volumul portbagajului atinge 419 litri, sub cel de 509 litri de la Megane, deși lungimea este comparabilă – 4,58 metri Mazda, 4,63 metri Megane – iar ampatamentul, similar. Un atu al limuzinei japoneze este că scaunele din spate se pot rabata automat printr-o simplă acționare de buton. Frâna electrică care acționează toate cele patru roți necesită cuplare și decuplare manuală. Un punct bun la capitolul comoditate este că oglinzile se pot ridica automat la închiderea portierelor din cheie. Pentru ajutor la parcare există o serie de senzori de proximitate și o afișare grafică în tableta centrală. Varianta standard oferă un sistem multimedia pe o tabletă de 7 inch-i care poate fi dirijat atât prin touchscreen cât şi prin butoanele de pe consola centrală aşezate între cotieră şi schimbătorul de viteze. Tableta nu excelează în comparație cu cea oferită de Megane și oferă doar câteva informații de bază. Am mai remarcat că portiere trebuie închise și deschise manual. Împerecherea cu telefonul prin bluetooth s-a făcut ușor, iar transmisia de date a fost facilă. Printre facilitățile oferite de Mazda se mai numără încălzirea în scaune și în volan și o iluminare full LED, de la luminile de zi, până la cele de ceață.

Avantaje

-          Tehnologii inovative

-          Emisii poluante scăzute

-          Sisteme de siguranță

Dezavantaje

-          Consum ridicat în raport cu cel oficial

-          Puterea motorului în treptele superioare

-          Volumul portbagajului

Cifre

- 419 litri, volumul portbagajului

- 119 grame/km de CO2, emisia pentru motorul pe benzină de 120 de cai putere

- 15,5 centimetri, garda la sol

 

Citeşte mai multe despre:   megan,   sedan,   bmv,   seria 3,   mazda 3

 

Serviciul de email marketing furnizat de