x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Cum a modificat COVID industria auto

0
Autor: Tudorel Muşat 23 Dec 2020 - 21:15
Cum a modificat COVID industria auto
Vezi galeria foto


2020 a fost un an devastator, nu doar pentru umanitate, ci și pentru industria auto. Pandemia a schimbat radical multe dintre liniile directoare ale constructorilor de automobile. Forțați de regulile impuse de restricțiile anti-COVID, producătorii și-au redus sau închis activitatea, au renunțat la anumite mărci, au trecut activitatea în online și au operat concedieri. Ce a reieșit din industria auto care va rezista după pandemie va fi o nouă eră ce va defini mobilitatea. Automobilul a devenit din ce în ce mai dominat de electrificare și se îndreaptă se autonomie și mașini zburătoare. Pierderile financiare au fost gigantice, dar, cu toate acestea, omenirea a învățat să lucreze de la distanță și unele mărci au raportat chiar profituri.

Pandemia COVID declanșată la începutul primăverii a lovit ca un trăsnet industria auto. Planurile făcute cu ani înainte, lansările anunțate sau tea suite au picat cu toate. Prima victimă a fost Salonul Auto de la Geneva. Cea mai titrată expoziție automobilistică la care participau, pe teren neutru, toți marii producători și care avea caracteristica anualității a falimentat. Căderea a venit pe fondul unui declin al Saloanelor auto din ultimii ani, dar dispariția sa nu era de așteptat în acest an. Piața auto din China, cea mai mare de pe glob și cu cea mai puternică creștere în ultimii ani, a cunoscut prima un regres puternic, înmatriculările de mașini noi scăzând cu aproape 80%. În primele șase luni din 2020, piaţa auto din UE înregistrase o contracţie de 41,5% ca urmare a izolării impuse de pandemia de coronavirus. Treptat, odată cu redeschiderea activităților, economia a început să-și revină și cu ea și industria auto.

Cifra de afaceri a industriei auto din România a scăzut cu 15% în 2020, de la peste 30 de miliarde de euro în 2019 la circa 25 mld. euro anul acesta, potrivit datelor Asociaţiei Constructorilor de Automobile din România. Scăderea vine în condiţiile în care, în primăvară, atât uzina Dacia, cât și cea a Ford au oprit producţia timp de circa șapte săptămâni, iar aceasta a fost ulterior reluată în trepte. Producătorii de componente au fost și mai puternic loviţi, în condiţiile în care cei mai mulţi livrează cea mai mare parte a produselor la export. În Vest, cele mai multe uzine au fost mai puternic afectate de pandemie, în condiţiile în care pieţele auto occidentale au scăzut din cauza închiderii showroomurilor ca parte a măsurilor adoptate pentru a reduce riscul extinderii pandemiei. Scăderea din acest an vine după un 2019 în care businessul întregii industrii urca cu 5%, la peste 30 miliarde euro, an în care deja cei de la Ford veneau cu Puma, al doilea SUV produs la Craiova, iar la Dacia francezii deja pregăteau cea de-a treia generaţie a Logan și Sandero.

La nivel european, în luna noiembrie 2020, înmatriculările de autoturisme noi au scăzut cu -12% față de noiembrie 2019, atingându-se un nivel de 897.692 unități. În perioada ianuarie-noiembrie 2020 s-au înregistrat scăderi ale înmatriculărilor de autoturisme noi în toate țările din UE. Cea mai afectată mare piață a fost Spania, cu o contracție de 35,3%, urmată de Marea Britanie cu 30,7%, Italia 29%, Franța 26,9% și Germania 21,6%. Volumul total al autoturismelor înmatriculate în UE a fost de 8.911.131 unități, o scădere de -25,5% față de perioada similară din 2019. România se situează pe poziția 14 în UE, cu un volum de 110.377 autoturisme noi înmatriculate, înregistrând o scădere de 25,3% comparativ cu primele unsprezece luni din 2019.

Apariția Stellantis

De pandemie au profitat unii pentru a-și consolida poziția în detrimentul rivalilor, alții au intrat pe piață pe ușa din spate. De cea mai mare mobilitate a dat dovadă în 2020 grupul francez PSA. După ce în 2017 a cumpărat Opel, anul pandemiei a fost cel în care a făcut o fuziune evaluată la 38 de miliarde de dolari.

Fiat-Chrysler și PSA au obținut aprobarea autorității europene pentru concurență și vor parafa o contopirea sub numele de Stellantis. Această asociere va duce la apariția celui de-al 4-lea producător auto din lume și ar putea ajuta companiile să fabrice mai ușor vehicule mai puțin poluante și mai ieftine.

În același timp, Comisia Europeană a anunțat că PSA - grupul format din mărcile Peugeot, Citroen și Opel - își va extinde acordul cu Toyota Motor prin creșterea capacității japonezilor și reducerea prețurilor de transfer pentru vehicule, piese de schimb și accesorii pentru a răspunde problemelor de concurență de pe continent: „Accesul la o piață competitivă pentru autoutilitare comerciale mici este important pentru mulți lucrători independenți și pentru companiile mici și mijlocii din întreaga Europă”, a declarat comisarul european pentru concurență Margrethe Vestager. „Stellantis” va deține mărci precum Fiat, Jeep, Dodge, Maserati, Peugeot, Opel și Citroen. Finalizarea megafuziunii ar putea avea loc până la sfârșitul primului trimestru din 2021. Cu toată această festivitate, în 2020, Grupul PSA a înregistrat o scădere cu 32,5%. Este urmat în top de Renault - cu 26,7%, din care Dacia a avut un regres de 31% - și Grupul VW în scădere cu 24,1%.

Șocul electric

Anul 2020 a fost și momentul lansărilor electrice. Până și Dacia s-a electrificat. Primul model electric din gamă are un aspect care aduce aminte de modelele cross-over, cu gardă la sol înălţată, dar cu o lungime de doar 3,7 metri, este mai scurtă decât modelul Logan cu aproximativ 70 cm. Dacia Spring promite o autonomie de 295 km, dacă vorbim de condus în oraș, și 225 km în regim mixt. Autonomia crește însă cu 10% dacă apăsăm pe butonul eco, dar în acest caz puterea motorului va fi redusă, iar viteza, limitată la 100 km pe oră. Bateria se încarcă în cel mult 14 ore, la o priză obișnuită, potrivit producătorului, și în numai o oră în varianta de încărcare rapidă. Puterea este de 45 de cai furnizați de un motor exclusiv electric. Prețul așteptat este undeva la 18.000 de euro, ceea ce cu beneficiul din programul Rabla Plus ar însemna un cost pentru client de circa 9.000 de euro, cu 1.000 de euro mai puțin decât Skoda Citigo. Mașina va fi produsă în China, pentru început, dar producătorul nu exclude posibilitatea ca în viitor să fie fabricată și în România.

O lovitură a dat VW cu ID3. Electrica Volkswagen a reușit, în numai jumătate de an, să detroneze Renault din topul celor mai vândute mașini electrice. ID3 s-a vândut în octombrie în 10.475 de exemplare, cu aproape 1.000 de automobile mai mult decât Zoe. Dincolo de popularitatea VW, succesul la vânzare s-a datorat și precomenzilor care s-au făcut pentru marca germană încă din primăvară. Revirimentul electricelor europene a apărut după intrarea în forță a americanilor de la Tesla pe piața UE, mașina lui Elon Musk devenind rapid numărul 1 în topul vânzărilor. Tesla a ajuns în 2020 și în România. Concernul american a scos la concurs cinci posturi dedicate asigurării service-ului pentru mașinile vândute, dar și a înțelegerii cu Guvernul de la București pentru includerea în programul Rabla Plus.

Real vs virtual

Online a fost cuvântul de ordine în pandemie. Nu doar mare parte din muncă s-a desfășurat la distanță, dar și vânzarea a fost afectată. Showroomurile în care clientul putea vedea, pipăi și mirosi mașina nouă s-a mutat în mediul virtual. Totul se axează pe felul cum arată mașina în filme și fotografii sau cum o să fie. Asta pentru că noua modă a vânzătorilor de mașini este producția pe bază de precomandă sau rezervare. Tehnica lansată de Elon Musk cu Tesla se extinde cu repeziciune pe tot globul scăzând costurile producătorilor, dar falimentând mulți dealeri. Porsche a anunțat că și-a extins canalul de vânzări online în alte opt țări din Europa, după ce site-ul din Germania, lansat în 2019, s-a dovedit a fi unul de succes. „Cifrele de vânzări și feedback-ul pozitiv de la clienți și dealeri sunt dovada că am construit drumul corect pentru vânzările digitale de mașini în viitor, cu strategia noastră de vânzări online. Vom continua pe aceeași cale în 2021, prin lansarea vânzărilor online în alte țări”, a declarat Barbara Frenkel, vicepreședinte pentru vânzări în Europa în cadrul Porsche. După cum precizează cei de la Porsche, vânzările vor avea loc pe cât posibil online, până în punctul în care se face livrarea mașinii direct clientului.

PLUSURI

▲ electrificare rapidă

▲ eficientizarea producției auto

▲ noi tehnici de vânzare

MINUSURI

▼ dispariția unor mărci din UE

▼ pierderea locurilor de muncă

▼ dispariția showroomurilor

 

 

 


 

Serviciul de email marketing furnizat de