x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Auto Industria auto turează pe drumuri de ţară

Industria auto turează pe drumuri de ţară

de Adrian Stoica    |    29 Iun 2016   •   18:00
 Industria auto turează pe drumuri de ţară
Sursa foto:

Odată cu preluarea societăţii Dacia de către francezii de la Renault, în anul 2004, România a reuşit să se transforme într-un hub regional pentru industria de componente şi accesorii auto. Dezvoltarea acestei industrii în ansamblul ei, în care sunt incluşi şi cei doi producători auto, Dacia şi Ford, a fost extrem de rapidă, ea reuşind să înregistreze anul trecut o cifră de afaceri de circa 20 de miliarde de euro.

 

Industria componentelor auto este prezentă în România prin circa 600 de societăţi, ele reuşind să asigure anul trecut aproximativ 71% din cifra de afaceri generată de sectorul auto în care sunt incluşi şi producătorii Dacia şi Ford. Sectorul este însă dominat de marii jucători internaţionali care şi-au deschis fabrici la noi atraşi, în primul rând, de forţa de muncă ieftină, mai ales că marea majoritate a producţiei realizată de acestea nu necesită o mână de lucru cu un grad înalt de calificare. Per total, aceste unităţi au reuşit să asigure 24% din exporturile României.

 

În top 10 investiţii

 

După 10 ani de expansiune agresivă, această industrie reuşise să devină la sfârşitul anului trecut printre cele mai semnificative sectoare industriale din punct de vedere al profiturilor realizate, investiţiilor şi numărului de angajaţi. Astfel, compania cu acţionariat german Star Assembly SRL, a pus anul trecut în funcţiune o fabrică pentru producerea cutiilor de viteză la Sebeş, unde a investit peste 488 de milioane de lei, aceasta fiind a opta investiţie ca valoare realizată anul trecut în România. Potrivit bilanţurilor aferente anului trecut, primele cinci societăţi de profil raportaseră o cifră de afaceri de peste 10 miliarde de lei realizată cu 19.547 de angajaţi.

 

Transilvania, cea mai căutată

 

Impactul pe care îl are sectorul componentelor şi accesorilor auto se poate observa şi mai bine la nivelul judeţelor, în special la cele din Transilvania, unde sunt localizate majoritatea investiţiilor. De exemplu, în judeţul Alba, societăţile cu acţionariat german Star Assembly SRL şi Star Transmission SRL se află în topul primilor trei investitori, sumele investite de aceste companii depăşind 576 de milioane de lei. Tot în acest judeţ, producătorii de componente Bosch Rexroth SRL şi Star Transmission SRL au fost anul trecut cei mai mari angajatori, cu un total de 2.756 de salariaţi. În judeţul Arad îi găsim pe japonezii de la Takata România SRL care au realizat în 2015 cea mai mare cifră de afaceri, 2,26 miliarde de lei, în timp ce pe locul trei s-au situat nemţii de la Leoni Wiring Systems Arad SRL cu 769,23 de milioane de lei. În judeţul Timiş, pe primul loc s-a plasat firma cu acţionariat german Continental Automotive, cu 2,84 miliarde de lei, iar pe locul trei s-au situatat Hella Romania SRL cu 1,7 miliarde de lei. Şi în economia judeţului Iaşi impactul industriei de componente auto este semnificativ, compania Delphi Diesel Systems România fiind compania cu cea mai mare cifră de afaceri înregistrată anul trecut, 1,88 miliarde de lei. De asemenea, în judeţele Bihor, Braşov, Iaşi, Olt şi Satu Mare companiile din acest sector s-au plasat pe primul loc într-un top al profitabilităţii, cu un profit net total de 423 de milioane de lei, potrivit datelor de la Registrul Comerţului

 

Ratăm investiţiile mari

 

Deşi după anul 2004 industria auto a devenit tot mai bine reprezentată, din cauza infrastructurii deficitare, România a reuşit să rateze marile proiecte anunţate pentru această parte a Europei. Primul mare proiect ratat a fost al celor de la Daimler, în 2008, care au ales Ungariei pentru o investiţie de 800 de milioane de euro şi 2.500 de locuri de muncă într-o fabrică Mercedes-Benz. Recent, nemţii au anunţat că vor suplimenta investiţia cu 600 de milioane de euro. Pentru că nu am învăţat nimic din acest eşec, nemţii de la Daimler ne-au mai penalizat odată anul acesta, când au ales Polonia în defavoarea României pentru construirea unei noi fabrici de motoare destinate autoturismelor Mercedes-Benz. Investiţiile iniţiale se vor ridica la 500 de milioane de euro. Recent, chiar şi Bulgaria a reuşit să tragă lozul câştigător, premierul acestei ţări anunţând că ţara sa a fost aleasă de japonezii de la Yazaki pentru construcţia unei fabrici de componente auto unde vor fi angajaţi 3.000 de oameni. Şi chinezii de la AC Motors analizeaza oportunitatea de a demara în această ţară constructia unei uzine pentru asamblarea maşinilor şi autobuzelor sale electrice.

 

Pentru acest an au fost anunţate până acum investiţii de circa 500 de milioane de euro în sectorul auto, din care 200 de milioane de euro ar urma să fie făcute de americanii de la Ford şi 160 de milioane de euro de către nemţii de la Continental.

 

 

Topul producătorilor de componente auto

 

Firma Cifra de afaceri in 2015 (mld. lei) Angajaţi

Autolive România SRL 3,051 8.124

Takata România SRL 2,269 4.209

Delphi Diesel System România SRL 1,881 1.724

Hella România SRL 1,701 2.579

TRW Automotive Sofety Systems SRL 1,223 2.911

Sursa: Registrul Comerţului

 

×
Subiecte în articol: industria auto