Ci din cauza faptului că producătorii sunt obligați să livreze automobilele noi cu sisteme de siguranță. De asemenea, UE va adopta și normele pentru mașinile autonome de nivel 4
Uniunea Europeană a anunțat, oficial, că toate mașinile noi vândute din iulie 2024 vor fi echipate cu sisteme care împiedică depășirea limitelor de viteză. De asemenea, toate mașinile lansate din această lună vor trebui să fie echipate cu acest sistem. Producătorii vor avea de ales între patru sisteme diferite care să împiedice șoferul să depășească limita de viteză. Unul dintre acestea este o alertă sonoră, care va avertiza conducătorul auto că circulă peste limita de viteză din zona respectivă. Mașina va putea recunoaște limitele de viteză prin citirea indicatoarelor rutiere și cu ajutorul datelor GPS despre rută. De asemenea, va fi și un sistem de avertizare prin vibrație, similar cu cel pentru părăsirea benzii de rulare. Însă va exista și un sistem care va limita automat cursa pedalei de accelerație. Astfel, șoferul nu va putea accelera mai mult decât permite cursa pedalei, indiferent de cât de tare apasă pedala. Cu toate acestea, sistemul care nu permite depășirea limitei de viteză poate fi anulat sau dezactivat complet de către șofer.
Acesta nu este singurul sistem care va fi obligatoriu în curând în UE. Prin regulamentul adoptat în 2018, toate autovehiculele (inclusiv camioanele, autobuzele, camionetele și vehiculele sportive utilitare) vor trebui să fie echipate cu următoarele elemente de siguranță: sistem inteligent de asistență pentru controlul vitezei; facilitarea instalării sistemului antidemaraj cu etilotest; sisteme de avertizare cu privire la somnolența și lipsa de atenție a conducătorului auto; sisteme de avertizare privind starea avansată de distragere a atenției conducătorului auto; semnale pentru frânare de urgență; sisteme de avertizare la mersul înapoi; dispozitive de înregistrare a datelor privind evenimentele; monitorizarea precisă a presiunii în pneuri. Pentru autoturisme și camionete vor fi necesare măsuri avansate suplimentare de siguranță. Acestea includ: sisteme avansate de frânare de urgență; sisteme de urgență de menținere a benzii de circulație; zone extinse de protecție a capului în cazul unui impact.
Stop la alcool
Automobilele trebuie să permită „facilitarea instalării sistemului antidemaraj cu etilotest”, adică o interfață standardizată care facilitează montarea acestor sisteme. Avertizarea cu privire la somnolența și lipsa de atenție a conducătorului auto și sistemele de avertizare privind starea avansată de distragere a atenției conducătorului auto vor fi proiectate astfel încât să nu înregistreze și să nu păstreze încontinuu niciun alt tip de date decât cele necesare în scopurile pentru care au fost colectate sau prelucrate în sistemul în buclă închisă. Datele respective nu sunt accesibile sau puse la dispoziția terților în niciun moment și sunt șterse imediat după prelucrare. De asemenea, aceste sisteme sunt proiectate astfel încât să se evite suprapunerea și să nu dea indicații separate și concomitente sau într-un mod neclar conducătorului auto, în cazul în care o acțiune declanșează ambele sisteme. De asemenea, vehiculele vor trebui echipate cu un sistem fiabil de monitorizare a presiunii în pneuri, capabil, pentru o gamă largă de condiții rutiere și de mediu, să îi atragă atenția conducătorului auto, printr-o avertizare la bordul vehiculului, atunci când are loc o scădere a presiunii în oricare dintre pneuri. Sistemele de monitorizare a presiunii în pneuri vor trebui concepute pentru a evita resetarea sau recalibrarea la o presiune scăzută a pneului. Toate pneurile introduse pe piață vor trebui să îndeplinească cerințele de siguranță și performanță de mediu.
Ce vor înregistra automobilele
Automobilele vor trebui dotate cu un fel de dispozitive de tipul cutiilor negre ale avioanelor care vor avea ca scop înregistrarea datelor privind evenimentele rutiere. Acestea trebuie să poată înregistra și stoca date în ceea ce privește perioada cu puțin timp înainte, în timpul și imediat după coliziune și cuprind viteza vehiculului, frânarea, poziția și înclinarea vehiculului pe șosea, starea și rata de activare a tuturor sistemelor de siguranță, a sistemului de eCall 112 de la bordul vehiculului, activarea frânelor și orice parametri de intrare relevanți ai sistemelor active de siguranță și de evitare a accidentelor instalate la bord, cu un grad ridicat de precizie și cu asigurarea păstrării datelor. Aceste cutii negre nu vor putea fi dezactivate, dar datele pe care le colectează vor fi anonimizate și protejate împotriva manipulării și utilizării necorespunzătoare. Datele pe care dispozitivele sunt capabile să le înregistreze pot fi puse la dispoziția autorităților naționale, în temeiul dreptului Uniunii sau al dreptului intern, numai în scopul cercetării și analizei referitoare la accidente, inclusiv în scopul omologării de tip a sistemelor și componentelor. Un dispozitiv de înregistrare a datelor privind evenimentele nu poate înregistra și stoca ultimele patru cifre din secțiunea de identificare a vehiculului din numărul de identificare a vehiculului sau orice altă informație care ar putea permite identificarea individuală a vehiculului ori a proprietarului sau a deținătorului acestuia.
Frânare automată
Sistemele avansate de frânare de urgență prevăd, într-o primă fază, depistarea obstacolelor și a mașinilor în mișcare din fața autovehiculului. Cea de-a doua etapă introduce obligativitatea extinderii capacității de detectare la pietonii și cicliștii din fața autovehiculului. Automobilele vor trebui să fie echipate cu un sistem de urgență de păstrare a benzii de circulație. Acestea vor permite oprirea separată, printr-o secvență de acțiuni care urmează a fi efectuate de către conducătorul auto, și vor permite modul normal de funcționare după fiecare activare a întrerupătorului principal. Avertizarea sonoră trebuie să nu dezactiveze în același timp alte funcții ale sistemului.
Autonomie de nivel 4
Comisia Europeană a prezentat în 2018 textul revizuit al Regulamentului privind siguranța generală. Normele au abordat necesitatea îmbunătățirii siguranței vehiculelor și a siguranței rutiere, deoarece, potrivit studiilor, erorile umane apar în 95% dintre accidente. Ulterior, Parlamentul European și statele membre ale UE au adoptat regulamentul în noiembrie 2019. Propunerea CE de revizuire a Regulamentului privind siguranța generală a însoțit, de asemenea, publicarea strategiei UE privind mobilitatea automatizată, care prezintă un set cuprinzător de acțiuni ale UE în vederea implementării sistemelor de mobilitate conectate și automatizate. Conform CE, „pe baza Regulamentului privind siguranța generală, Comisia intenționează să adopte în această vară norme tehnice pentru vehiculele automatizate și conectate, axându-se în special pe vehiculele automatizate care înlocuiesc conducătorul auto pe autostrăzi (automatizare de nivel 3) și pe vehiculele complet autonome, cum ar fi navetele urbane sau robotaxiurile (automatizare de nivel 4)”. Noile norme vor alinia legislația UE la noile norme ale ONU privind automatizarea de nivel 3 și vor stabili o nouă legislație tehnică a UE pentru vehiculele complet autonome. „Tehnologia ne ajută să îmbunătățim nivelul de siguranță al autoturismelor noastre. Noile funcții avansate de siguranță obligatorii vor ajuta în continuare la reducerea numărului de victime ale accidentelor. Totodată, astăzi facem ceea ce este necesar pentru a ne asigura că normele noastre ne permit să introducem în condiții de siguranță vehiculele autonome în UE, într-un cadru care pune siguranța persoanelor pe primul loc”, a declarat Margrethe Vestager, comisar european responsabil cu pregătirea UE pentru era digitală. Normele se vor aplica mai întâi noilor tipuri de vehicule care intră în fabricație, începând chiar de pe 6 iulie 2022 și, ulterior, tuturor vehiculelor noi care sunt comercializate începând cu 7 iulie 2024. Unele dintre noile măsuri vor fi extinse pentru a fi aplicate mai multor tipuri de vehicule rutiere până în 2029.
„Vehiculele noastre sunt din ce în ce mai automatizate, dacă ne gândim la sistemele de asistență pentru controlul vitezei sau la sistemele de menținere a benzii de circulație și de frânare automată. Odată cu noua legislație privind siguranța vehiculelor care se aplică de astăzi, Europa se asigură că această tehnologie îmbunătățește viața de zi cu zi a cetățenilor noștri și că industria autovehiculelor dispune de un cadru previzibil și sigur pentru a continua implementarea unor soluții tehnologice inovatoare și pentru a-și menține competitivitatea la nivel mondial”, consideră Thierry Breton, comisarul responsabil pentru piața internă a UE.
- 180 km/h, viteza maximă pe mașinile Volvo
- 2024, anul din care sistemele vor fi obligatorii
- 95% dintre accidente, provocate de erori umane
Avantaje
- automobilele vor fi mai sigure
- risc mai mic de accidente
- tehnologii inovative
Dezavantaje
- mașinile se vor scumpi
- necesită mai mulți semiconductori
- vor duce la micșorarea numărului de modele