x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Benzina din România, la fel de scumpă ca în Austria

Benzina din România, la fel de scumpă ca în Austria

03 Ian 2011   •   20:08
Benzina din România, la fel de scumpă ca în Austria
Sursa foto: /Jurnalul foto

144864-jf-nick4653.jpgCarburanţii au ajuns în România aproape la fel de scumpi ca în Austria, în condiţiile în care accizele sunt mult mai mici, iar ţara noastră are pro­duc­ţie internă de ţiţei.

Transportatorii spun că anul trecut carburanţii s-au scumpit cu 30% şi cer Guvernului o poziţie „hotărâtă” pentru stoparea creşterii „necontrolate” a preţurilor la combustibili. „Ac­ciza este mai mică în România cu 32%, dar preţul final este mai mic doar cu 5%. Unde merge diferenţa? În condiţiile în care preţurile la pom­pă pentru carburant sunt egale în Ro­mâ­nia şi în Austria, statul român trebuie să reţină aceeaşi sumă ca şi sta­tul austriac sub formă de taxe, acciză plus TVA. În mărimi comparate, statul român ar trebui să încaseze anul următor peste 500 milioane de eu­ro în plus faţă de anul acesta. Echi­va­lentul a 130 kilometri de au­to­stradă”, se arată într-un comunicat al Uniunii Naţionale a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR).

Astfel, prin scumpirea din decembrie 2010 şi ianuarie 2011, preţul com­bustibililor a ajuns la acelaşi nivel cu cel din Austria. Transportatorii amintesc că scumpirea combus­ti­bi­li­lor se va transmite în creşterea preţuri la alimente şi bunuri. „UNTRR a constatat că în decembrie 2010 preţul carburanţilor a fost majorat din nou, de această dată fără a avea nici o justificare. (...) UNTRR îşi exprimă clar dezacordul faţă de politica de preţuri monopolistă practicată de companii­le petroliere şi solicită Guvernului Ro­mâniei să adopte o poziţie ho­tă­râ­tă de stopare a fenomenului. Guvernul trebuie să regândească aplicarea taxelor pe carburanţi şi să controleze structura de cost pentru a asigura stabilitatea preţurilor şi pentru a preveni fluctuaţiile pieţei care afectează grav economia.

Carburantul re­pre­zin­tă cel mai mare cost al operatori­lor de transport rutier, iar creşterea pre­ţurilor la pompă va conduce la ma­jorarea continuă a costurilor la clienţi”, spun reprezentanţii Uniunii. Transportatorii nu sunt singurii care au remarcat scumpirile carburanţilor din ţara noastră. Cu ochii pe inflaţia care iese din calculele Băncii Naţionale a României, guvernatorul Mugur Isărescu declara în noiembrie că preţurile carburanţilor vânduţi în România evoluează în divergenţă faţă de factorii care ar trebui să-i influenţeze, respectiv cotaţiile interna­ţio­na­le ale barilului de ţiţei şi cursul leu-do­lar, iar banca centrală nu înţelege mecanismele din spatele scumpiri­lor.

„La carburanţi am avut o evoluţie di­vergentă, vă spunem că nu prea înţelegem logica mişcării la preţurile combustibililor interni, de ce depind... preţurile ţiţeiului, evoluţia cursului. Variaţiile oricum sunt mult prea mari la preţurile interne ale fa­bricanţilor şi nu le găsim explicaţii, decât că ac­ţio­nea­ză factori divergenţi (...)”, a spus Isă­rescu. Guvernatorul acuza atu­nci că producătorii „au crescut pre­ţu­ri­le temporar şi atunci când leul s-a în­tărit semnificativ faţă de dolar şi pre­­ţurile ţiţeiului nu justificau aceste evoluţii”.

De asemenea, Asociaţia Oamenilor de Afaceri din România (AOAR) a cerut de nenumărate ori Executivului în ultimii doi ani să introducă o „taxă Robin Hood” pentru companiile petroliere. AOAR con­sideră că scumpirile carburanţilor nu se justifică şi că producătorii din do­meniu „au un comportament eco­no­mic de tip cartel”. „Asociaţia Oa­me­nilor de Afaceri din România (AOAR) îşi exprimă dezacordul faţă de creşterea preţului combustibililor, în condiţiile în care preţul petrolului, eterna justificare a companiilor pe­troliere, inclusiv a celei care extrage pe­trol în România la preţul fixat de 20 de dolari/baril, a rămas stabil în ul­ti­mele 12 luni, în jurul valorii de 78-80 de dolari/baril”, arăta AOAR într-un co­municat difuzat în luna martie 2010. Tot anul trecut, în luna mai, o analiză a companiei X-Trade Brokers arăta că scumpirile sunt nejustificate. Atunci preţul petrolului scădea cu 17,9%, de la 89,51 dolari pe baril până la 70,2 dolari pe baril, iar dolarul american se aprecia faţă de leu cu doar 7,64%, de la 3,0861 lei pe dolar până la 3,3219 lei pe unitate, potrivit calculelor X-Trade.

Ungaria a introdus în acest an taxe speciale pe mai multe sectoare, inclusiv cel energetic pentru a finanţa bugetul. Un alt stat care a introdus „taxa Robin Hood” este Italia. În urmă cu doi ani, barilul de ţiţei ajun­sese la 147 dolari, iar combustibilii se vindeau în ţara noastră la 4,85 lei pe litru.

Acum o serie de sortimente de carburanţi au trecut de 5 lei litrul în timp ce barilul a ajuns la 92 de dolari.

De cealaltă parte, petroliştii dau vina pe TVA, creşterea accizelor şi deprecierea leului. Astfel, majorarea TVA cu 5% de la 19 la 24%, majora­rea accizelor de stat şi de­precierea cu 10% a leului faţă de dolar sunt răs­punzătoare pentru majorări. Rom­petrol şi Lukoil importă total petrolul ra­finat în România, iar Petrom importă şi ea o parte chiar dacă are şi producţia internă. Consi­liul Concurenţei investighează piaţa carburanţilor încă din 2005, dar fără vreun rezultat notabil.

×
Subiecte în articol: economia