ESTIMĂRI ● Fotbalul umflă piaţa berii în România
Piaţa berii va depăşi anul acesta 20,7 milioane de hectolitri, iar
valoric 1,2 miliarde de euro. Vînzările sînt încurajate şi de
desfăşurarea Campionatului European de Fotbal.
ESTIMĂRI ● Fotbalul umflă piaţa berii în România
Piaţa berii va depăşi anul acesta 20,7 milioane de hectolitri, iar valoric 1,2 miliarde de euro. Vînzările sînt încurajate şi de desfăşurarea Campionatului European de Fotbal.
Piaţa berii a fost de 19,4 milioane de hectolitri în 2007, cu 9,6 % mai mult decît în anul precedent, iar pentru 2008, Constantin Bratu, directorul general al Asociaţiei "Berarii României", ce grupează cei patru mari jucători din domeniu, prognozează o creştere de 5%-7%. Dacă estimările se vor adeveri, la sfîrşitul lui 2008, piaţa berii va atinge 20,7 milioane de hectolitri şi 1,2 miliarde de euro din punct de vedere valoric, la raft. Vifor Verşescu, directorul general al Patronatului Societăţilor Independente Producătoare de Bere din România (PSIPBR), care îi cuprinde pe micii producători de bere estimează o creştere mai modestă a membrilor săi, de circa 2%, cu excepţia celor care au făcut investiţii importante. "Bere Azuga, Galaţiul, chiar şi Suceava au făcut investiţii majore şi se aşteaptă la creşteri de 10%-15%. În rest, noi mergem pe produse de nişă, aşa că nu avem în vedere evoluţii spectaculoase", spune Verşescu. Nici în ceea ce priveşte preţul nu ar trebui să fie modificări spectaculoase, conform patronatelor, fiind foarte posibil să se repete situaţia anului trecut, cînd scumpirile de 7% au fost datorate inflaţiei.
SEZONALITATE ÎN SCĂDERE. Vînzările de bere sînt în general mai ridicate vara decît în restul anului, dar Constantin Bratu susţine că diferenţele sînt de ceva timp în scădere şi că nucleul băutorilor constanţi de bere este în creştere. "Consumul lunilor iunie, iulie şi august este de 35% din vînzările întregului an, iar în cele mai călduroase şase luni se înregistrează un procent de 63%. Membrii Asociaţiei au vîndut, în vara lui 2007, 5,3 milioane de hectolitri, cu 16%-17% mai mult decît în perioada similară din 2006. Aceste cifre ne arată că sezonalitatea berii este în scădere, crescînd interesul în orice perioadă a anului pentru această băutură 100% naturală", spune Bratu. Oficial, aproximativ 35% din consum este reprezentat de aşa-numitul consum HORECA, adică merge în hoteluri, baruri, restaurante, iar restul merge pe segmentul retail. Campionatul european de fotbal va aduce o creştere a vînzărilor pentru industria berii de circa 15%-20%. În doar cele trei săptămîni de fotbal vor fi consumate circa 213 milioane de litri de licoare aurie.
ACTORII. Peste 80% din piaţa românească este disputată de "cei patru Mari": Heineken, ce avea o cotă de piaţă de 25,8% în 2007, Ursus Breweries, subsidiară a SABMiller plc, a cărei cotă de piaţă este de 24,9%, In Bev România şi United Romanian Breweries. Nu se întrevede intrarea vreunui alt actor important pe piaţă în viitorul apropiat. "Patru din cei cinci jucători importanţi la nivel mondial sînt deja pe piaţă, iar al cincilea, Scottish and Newcastle (S&N), a fost cumpărat la nivel european de Heineken şi Carlsberg", spune Constantin Bratu. Multinaţionalele au produs în cele 12 fabrici pe care le deţin 15,15 milioane de hectolitri în 2007, cu peste 20% mai mult decît în 2006. Producătorii autohtoni Bere Mureş şi European Food au comercializat 3,5 milioane de hectolitri, iar micii producători au livrat 1,35 milioane de hectolitri. Pe piaţa românească sînt în prezent aproximativ 100 de mărci, dintre care peste jumătate sînt produse în ţara noastră. Ponderea importurilor este foarte redusă, sub 1%, românii fiind mai degrabă tradiţionalişti în ceea ce priveşte berea. Exporturile au fost de 0,026 milioane hectolitri de bere în 2007, apropiindu-se de nivelul anului 2004, cînd se exportau 0,024 milioane hectolitri.
Consum moderat de bere
Românii nu sînt aşa de mari băutori de bere precum s-ar crede. Potrivit datelor Asociaţiei "Berarii României", consumul mediu în 2007 a fost de 89 de litri de bere pe locuitor, adică aproape o doză de 0,33 litri de bere pe zi. Constantin Bratu consideră că este "un consum ce ne situează în media europeană, dar mai mult decît moderat". Acest consum ne situează în urma cehilor, care beau în medie 160 litri pe an, al nemţilor (116), al austriecilor, irlandezilor şi luxemburghezilor (108) şi chiar belgienilor şi finlandezilor (aproximativ 98 de litri pe an). Bratu susţine că aderarea României la Uniunea Europeană a avut în general efecte benefice asupra pieţii berii: "Românii au putut să iasă mai uşor în Europa, au gustat berea de acolo şi au putut vedea că nu este nici o diferenţă, ceea ce a crescut încredere în produsele româneşti". Cert este că trendul este pozitiv, de la 81 de litri în 2006, la 89 în 2007 şi la 95 de litri pe locuitor pentru acest an.Tehnici de marketing
Marii producători de bere se bat în campanii de marketing. Fie că şi-au asociat numele de Euro 2008, au schimbat forma ambalajelor sau au intrat în blogosferă, concurenţa este acerbă. Ursus Beweries a relansat site-ul berii Ciucaş, sub un nou format, al unui blog în cadrul căruia Cerbul Cornel şi Mitică vor să formeze o comunitate a iubitorilor de munte, de muzică bună şi de bere proaspătă. Heineken a reînnoit atît sticla de 500 de ml, cît şi ambalajul PET şi doza produsului Ciuc Premium. "Acum, sticla Ciuc Premium întruchipează toate calităţile acestei beri unice, cu un gust deosebit, şi reflectă caracterul premium şi calitatea mărcii. Consumatorii vor aprecia acest design mai elegant şi mai stilat, care acum se potriveşte perfect cu gustul şi caracterul berii Ciuc Premium", consideră Edwin Botterman, preşedinte & CEO Heineken România. PET-ul a trecut în 2007 pe primul loc în topul preferinţelor românilor, detronînd sticla. Astfel, ambalajul PET a ajuns la o cotă de piaţă de 45,6%, "furînd" sticlei şase procente, pînă la 40,5%. Un avans a înregistrat ambajalul Can, în timp ce tipul Draught rămîne pe ultimul loc, cu 3,5%.Citește pe Antena3.ro