x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie BNR cere băncilor să nu-şi păcălească clienţii

BNR cere băncilor să nu-şi păcălească clienţii

de Daniela Ivan    |    23 Feb 2014   •   18:19
BNR cere băncilor să nu-şi păcălească clienţii

Comisioanele şi scăderea dobânzilor la depozite fac ca unii deponenţi să ia mai puţini bani decât au depus

Banca Naţională a României a trimis băncilor comerciale o scrisoare prin care le cere să ia măsuri astfel încât persoanele care au depus bani sub formă de depozite să nu mai ridice la sfârşitul perioadei mai puţini bani decât au depus. Această situaţie a apărut în special la depozitele pe trei luni la băncile care au majorat comisioanele. “Unii au majorat comisioanele. La depozitele la trei luni, scăzând dobânzile, era foarte clar că principalul va fi diminuat. Personal, cred că a fost o chestie de păcăleală din partea băncilor. Din acest motiv am şi cerut: domne, vreau transparenţă”, a spus directorul Direcţiei Supraveghere din BNR, Nicolae Cinteză. Concret, în condiţiile unor dobânzi care variază între 2% şi 4,25% pe an la depozitele cu scadenţă la trei luni, dobândă încasată este de cele mai multe ori mai mică decât comisioanele de administrare lunare. De exemplu, pentru un depozit de 5.000 de lei, depus pe trei luni cu o dobândă de 2,25% pe an (dobânda este de 23,63 de lei) comisionul de retragere este de 0,5%, adică de 25,12 lei, iar cel de administrare cont de 7,5 lei (2,5 lei/lună). Cu alte cuvinte, clientul câştigă o dobândă de 23,62 lei, dar plăteşte băncii 32,62 de lei. Dacă tragem linie şi adunăm observăm că deşi a depus 5.000 de lei, clientul pleacă acasă cu doar 4991,01 lei.


Risc reputaţional pentru bănci

Pentru a evita aceste situaţii care pot scădea încrederea în sitemul bancar, BNR a solicitat băncilor comerciale să ia măsuri pentru remedierea unor astfel de situaţii şi să le comunice până la finele acestei luni, invocând, pe lângă riscul reputaţional, şi prevederile legale privind practici bancare prudente în relaţia cu clientela.

"Având în vedere cele menţionate mai sus, şi riscul reputaţional la care poate fi expusă instituţia dumneavostră de credit, în temeiul dispoziţiilor art.101 alin.2 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.99/2006 privind instituţiile de credit şi adecvarea capitalului, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.227/2007, cu modificările şi completările ulterioare, vă solicităm să întreprindeţi măsurile care se impun astfel încât să se asigure respectarea prevederilor legale aferente unei practici bancare prudente în relaţia cu clientela, acestea urmând să fie comunicate Băncii Naţionale a României până cel târziu la data de 28.02.2014", se mai spune în scrisoare.

Cinteză a fost de acord că băncile au de multe ori deficienţe mari în relaţia cu clienţii.

"Văd după reclamaţiile pe care le primesc. Sunt grosolane. La reclamaţii mă uit mereu când îmi vine mapa, pentru că afli multe lucruri de acolo", a adăugat şeful supravegherii de la BNR".

BNR vrea transparenţă

Şeful supravegherii BNR a arătat că nu poate cere băncilor să-şi modifice politica comercială, dar le poate cere să fie mai transparente şi să-şi asume că nu mai vor să atragă sume pe termen scurt. “Băncile înlocuiesc linile de finanţare de la băncile-mamă cu resurse interne. Dar acolo vorbim de resurse pe termen mai lung. Şi atunci, le interesează resursele pe teremene mai lungi, nu pe trei luni. Este de înţeles, dar să fie transparenţi”, a explicat Cinteză. De la mijlocul anului trecut, când BNR a reluat reducerea treptată a dobânzii, băncile comerciale au replicat o bună parte din mişcarea ratei de politică monetară în dobânzile practicate la depozite. Spre finalul anului trecut şi la începutul acestui an, când banca centrală a lăsat mai multă lichiditate în piaţă, dobânzile interbancare au coborât la minime istorice.

×