BUSINESS
Vremurile se schimba. Bona, care pe timpuri trebuia sa se ocupe de ingrijirea si de educatia celor mici, eventual chiar sa-i invete o limba straina, a devenit "babysitter".
Parintii nu mai pun la fel de mult accent pe educatia copiilor, cat pe aspectele practice ale vietii. Daca bona ar putea sa mai faca si ceva menaj prin
casa e cu atat mai bine.
ADRIAN MIHAI
|
STABILITATE. La bone, solicitarile cele mai mari sunt pentru contractele de durata |
Agentiile specializate in plasarea personalului calificat pentru ingrijirea copiilor, a batranilor sau pentru menaj au devenit in Bucuresti o afacere profitabila. "Cererea este foarte mare. Sunt persoane care lucreaza foarte mult, nu neaparat cu posibilitati materiale foarte mari. Sunt familii care fac eforturi deosebite ca sa-si angajeze o bona, dar
n-au incotro. Angajeaza pe bani mai putini, dar isi gasesc", explica Raluca Ciuhat, cea care conduce o afacere de acest gen la firma OnTime. Ce presupune o astfel de afacere? "In primul rand este nevoie de seriozitate", ne spune Ciuhat. Dar pentru asta, firma are, la randul ei, nevoie de oameni seriosi. Ei trec prin mai multe filtre. Primul este chiar la telefon.
FILMARE. Punctualitatea la interviul programat este decisiva. Aici, candidatele sunt asteptate si de un test de 20 de intrebari care pun la incercare abilitatile persoanei respective de a ingriji un copil. Apoi urmeaza discutia cu psihologul care decide in ce masura persoana este potrivita pentru o astfel de responsabilitate. Seria probelor se termina cu o scurta filmare, care este apoi vizionata de angajatorii care nu au timp sa stea de vorba cu fiecare persoana. In permanenta sunt peste 200 de astfel de filmulete, ne spune Ciuhat. Sunt preferate femeile de peste 40 de ani, pentru ca inspira mai multa incredere.
CONTRACTE.Recrutarea bonelor se face prin anunturile de mica publicitate, dar si prin Internet. Experienta a dovedit ca acelea venite prin anunturile de mica publicitate traditionala sunt persoane slabe, care nu prezinta foarte mare credibilitate, dupa cum ne spun conducatorii afacerii. Rezultate mai bune da Internet-ul. Prezenta online a bonelor este asigurata de cele mai multe ori de prieteni sau copiii obisnuiti cu mediul virtual. Solicitarile cele mai mari sunt pentru contractele de lunga durata. Exista si cereri ocazionale, pentru un moment anume in care parintii vor sa scape de grija copiilor, dar acestea sunt destul de putine. Oricum nu sunt in avantajul firmei. Eforturile sunt prea mari fata de veniturile generate. Beneficiarii finali ai serviciilor oferite de agentiile de intermediere sunt in general copiii mici, care au varste de la un an si pana ajung sa mearga la gradinita. Se mai cauta si insotitori pentru transportul copiilor la scoala, dar solicitarile sunt mai scazute, dupa cum ne spune Ciuhat.