Portul Constanţa este văzut de către Kazahstan drept "ieşirea sa către Europa". Aflat in vizită oficială in Romănia, Nursultan Nazarbaiev, preşedintele Kazahstanului, a declarat in urma unei intălniri cu Traian Băsescu că statul din Asia Centrală este interesat de porturile de la Marea Neagră.
Portul Constanţa este văzut de către Kazahstan drept "ieşirea sa către Europa". Aflat in vizită oficială in Romănia, Nursultan Nazarbaiev, preşedintele Kazahstanului, a declarat in urma unei intălniri cu Traian Băsescu că statul din Asia Centrală este interesat de porturile de la Marea Neagră. "Foarte important a fost pentru noi discutarea aspectelor legate de Constanţa-Trieste. Suntem foarte interesaţi de porturile de la Marea Neagră" a precizat Nazarbaiev, care a completat despre portul Constanţa că este "ieşirea către lume, către Europa". In discuţiile pe tema portului, cei doi preşedinţi au discutat despre capacitatea portului de la Marea Neagră de preluare a tranzitului de mărfuri energetice in drumul acestora către Europa Occidentală. De altfel, cele două ţări au semnat şi un acord intre Administraţia Portului Constanţa şi Portul kazah Aktau. Nazarbaiev a menţionat la capitolul investiţiilor de care este interesat statul său "o companie ce se ocupă cu extracţia aurului in Romănia", insă a completat sunt necesare şi alte colaborări decăt cele din sectorul energetic. Nazarbaiev a precizat că partea kazahă a achiziţionat un teren lăngă Bucureşti a cărui destinaţie va fi comunicată ulterior. El a mai spus că, in schimbul furnizării către Romănia şi Uniunea Europeană a resurselor sale energetice, statul kazah aşteaptă ca statele europene să răspundă trimiţănd investitori. "Romănia este cel mai mare partener comercial al nostru. (...) Kazahstanul vede in Romănia un partener stabil" a mai spus preşedintele kazah. El a mai spus că din cele 15 companii mixte din ţara sa, nouă sunt realizate in colaborare cu alte companii din Romănia.
IMPORTANŢÃ.... Romănia este foarte importantă pentru Kazahstan datorită celor două mari proiecte de transport a resurselor energetice dinspre Asia Centrală spre Europa. Constanţa este importantă pentru kazahi datorită oleoductului Constanţa - Trieste, care trebuie să transporte petrol din zona Asiei Centrale. Nazarbaiev a spus că există un proiect de realizare a unui canal intre Marea Neagră şi Marea Caspică, iar aceasta nu poate avea alt scop decăt mărirea tranzitului de petrol către Constanţa. De altfel şi Socar, compania azeră de stat in domeniul petrolului este interesată că proiectul Constanţa - Trieste să fie funcţional pentru a putea avea o piaţă de desfacere mare. Socar a achiziţionat in Georgia terminalul de la Kulevi, cu care are acum linii directe de căi ferate pentru transportul ţiţeiului pănă la Kulevi. Celălalt proiect important este Nabucco, ce ar trebui să ducă gazele Mării Caspice in Austria la Baumgarten. Nabucco e important pentru kazahi deoarece există un proiect complementar de transport a gazelor naturale din Kazahstan in Azerbaidjan pe sub Marea Caspică, iar din Azerbaidjan ar putea fi preluate prin conducta Nabucco.
CONCURENŢÃ.... Cele două proiecte au, insă, contracandidaţi puternici: oleoductul Burgas - Alexandropolis (prin Bulgaria şi Grecia) şi gazoductul South Stream. La ambele este implicat Gazprom. In vreme ce Nazarbaiev menţiona joi că vede Constanţa drept poartă a Kazahstanului către Europa, cu referire la conducta Constanţa - Trieste, gigantul rus Gazprom a semnat un acord cu grupul italian Eni prin care se parafa formarea unei companii mixte care să opereze noul gazoduct South Stream. Analiştii au interpretat planul de construcţie a South Stream drept o incercare de a submina proiectul concurent Nabucco. Şi Iulian Iancu, preşedintele Comisiei pentru industrii şi servicii a Camerei Deputaţilor, a criticat proiectele concurente Nabucco. "De şapte ani vorbim de proiectul Nabucco şi acum se constată că mai multe state ale Uniunii Europene au proiecte separate cu Rusia, şi in special cu Gazprom. E vorba de Germania, Italia, Grecia, Austria, Bulgaria. Unde este vocea comună a UE aici? Aceste proiecte au ca ţintă blocarea altor proiecte şi nu sunt fezabile" a precizat Iancu zilele trecute, la un forum energetic.
Proiectul Nabucco este considerat important pentru diversificarea furnizorilor de gaze ai Europei, este deţinut de un consorţiu format din compania austriacă OMV, grupul ungar MOL, operatorul Botas din Turcia, precum şi companiile Bulgargaz şi Transgaz, din Bulgaria şi Romănia. Foarte important in cazul Nabucco este că ocoleşte Rusia şi este susţinut in mod oficial de către Uniunea Europeană.