x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Curse aeriene - Batalia pentru zboruri ieftine

Curse aeriene - Batalia pentru zboruri ieftine

de Iohanna Onaca Purdea    |    16 Ian 2007   •   00:00
Curse aeriene - Batalia pentru zboruri ieftine

O data cu aderarea la Uniunea Europeana, companiile aeriene low-cost care opereaza in Romania isi inmultesc zborurile, in timp ce alti operatori se gandesc sa intre pe piata.

Din ianuarie 2007 piata romaneasca a serviciilor aeriene a fost deschisa total, astfel incat orice companie europeana poate circula fara restrictii in Romania. Aplicarea acordului Open Sky permite operatorilor straini sa initieze curse spre orice destinatie si sa isi faca baze aeriene intr-un oras din Romania. Deschiderea pietei starneste interesul operatorilor low-cost deja prezenti, care isi extind afacerile prin introducerea unor noi destinatii, dar si a altor companii aeriene care se gandesc sa intre pe piata zborurilor ieftine din Romania.

CONCURENTA. Compania Wizz Air a inceput sa opereze in Romania din luna iulie 2006, o data cu lansarea cursei Targu Mures-Budapesta, cu o frecventa de trei zboruri pe saptamana. De ieri operatorul a lansat sapte rute noi, cu plecare din Bucuresti si Targu Mures catre Roma, Barcelona, Budapesta, Londra si Dortmund. Compania intentioneaza sa deschida, in luna mai, si o baza operationala pe Aeroportul Baneasa, aceasta devenind ce-a de-a sasea pe care o detine in Europa. "Printre multe alte beneficii, integrarea va elibera Romania si de reglementarile care protejau monopolul companiilor aeriene care practica tarife mari. Ne propunem sa transportam pana la 500.000 de pasageri pe rutele din Romania intr-un an, iar pana in vara anului 2008 vrem sa devenim cea mai importanta companie aeriana low-cost din Romania", a declarat Jozsef Varadi, Chief Executive Officer al Wizz Air. Compania a transportat anul trecut 3 milioane de pasageri, dintre care 20.000 pe ruta din Romania.

Si slovacii de la Sky Europe isi diversifica gama de servicii pe care le ofera pasagerilor din Romania. Prezenta pe piata din decembrie 2005, Sky Europe a operat pe relatia Bucuresti-Bratislava, pasagerii putand opta pentru continuarea calatoriei pana la Viena, cu autocarul. Din 12 ianuarie compania a lansat si prima cursa pe ruta Bucuresti-Roma Fiumicino, urmand ca, la 25 martie, operatorul sa introduca si zborul spre Budapesta. Potrivit reprezentantilor Sky Europe, incepand cu 25 martie operatorul va transforma cursa Bucuresti-Viena via Bratislava intr-un zbor direct spre capitala Austriei, aeronavele urmand sa aterizeze pe aeroportul central din Viena. "Estimam ca o data cu lansarea celor doua noi destinatii sa ajungem la un nivel de 150-160.000 pasageri pe zborurile din si spre Romania", estima recent Karim Makhlouf, directorul comercial al Sky Europe.

DEZVOLTARE. Din toamna trecuta pasagerii au la dispozitie zboruri cu tarife mici si pe relatia Bucuresti-Atena. Din octombrie 2006 a intrat pe piata romaneasca operatorul low-cost din Grecia, Aegean Airlines. In Romania mai opereaza si compania low-cost MyAir, care leaga Bucurestiul de aeroporturile italiene din Milano, Napoli, Roma si Venetia. Aceasta intentioneaza sa opereze, din luna martie, si curse interne in Romania, insa pana acum nu a anuntat orasele pe care le va lega.

Toate aceste companii vor sa profite de deschiderea pietei serviciilor aeriene si au in plan achizitionarea de noi aeronave si lansarea de noi destinatii. Nici operatorul roman low-cost Blue Air nu se lasa mai prejos. In prezent compania opereaza 17 destinatii din Spania, Italia, Franta, Germania, Belgia, Turcia si Romania, cu patru aeronave Boeing, dintre care una achizitionata la sfarsitul anului trecut. Pentru 2007 conducerea Blue Air intentioneaza sa mai cumpere alte doua aeronave Boeing B737 si are in plan introducerea unor noi zboruri spre Stuttgart, Lisabona, Londra, Zurrich, larnaca, Atena si Salonic.

Dezvoltarea pietei aeriene romanesti i-ar putea tenta in viitorul apropiat si pe marii jucatori low-cost, precum Ryanair sau Easy Jet, care au prospectat deja piata, dar si pe alte companii mai mici, ca Air Berlin sau German Wings.

PRETURI MICI
Prin sistemul low-cost pasagerii pot achizitiona bilete incepand de la cativa euro sau chiar gratuit, achitand numai taxele de aeroport. Cu cat biletul este cumparat mai din timp, cu atat pretul este mai mic. De exemplu, pe relatia Bucuresti-Bratislava, o calatorie dus-intors prin compania Sky Europe costa 43 de euro, din care costul propriu zis al biletului este de 0,08 euro, restul reprezentand taxele de aeroport. Pentru toate destinatiile lansate ieri, Wizz Air practica preturi de 69 de lei (20 de euro) pentru un bilet, tarif ce include si taxele aferente. O comparatie realizata pe baza informatiilor de pe site-urile companiilor aeriene arata ca pentru sfarsitul lunii ianuarie, un bilet dus pe destinatia Roma, cu tot cu taxe costa 45 de euro la Blue Air, 43 de euro la Sky Europe si circa 492 de euro (1.675 de lei) la TAROM. Operatorul national are si oferte speciale pentru aceasta destinatie, de 119 euro, respectiv 149 de euro.

×