Prima fază a proiectului gazoductului BRUA (conducta Bulgaria-România-Ungaria-Austria) a fost încheiată, realizându-se o economie de 21% față de valoarea scoasă la licitație, a anunțat realizatorul proiectului, compania Transgaz. Gazoductul BRUA, faza 1, are în prezent întreaga capacitate de transport rezervată pe direcţia spre Ungaria, prin punctul de interconectare de la Csanadpalota (Ungaria) şi tranzitează gaze naturale care intră din Bulgaria în România, prin punctul de interconectare de la Kardam (BG)-Negru Vodă 1 (RO), se arată într-un comunicat al companiei transmis Bursei de Valori București.
Proiectul gazoductului BRUA, faza 1, s-a încheiat la valoarea de 377,4 milioane de euro, respectiv cu o economie de 21%, ceea ce înseamnă 101,1 milioane de euro mai puțin faţă de valoarea scoasă la licitaţie. Costul total pe kilometru al gazoductului BRUA faza 1, la cursul actual, incluzând şi staţiile de turbocompresoare (Podişor, Bibeşti, Jupa), este de 783.200 de euro, iar raportat la media perioadei de realizare a proiectului, costul total/km este de 804.800 de euro.
Ce a însemnat prima fază a proiectului
Proiectul BRUA, faza 1, a constat în realizarea mai multor obiective. Astfel, a fost construită conducta Podişor-Recaş în lungime de 481,92 km: LOT 1 executat de la km 0 (în zona localităţii Podişor din judeţul Giurgiu) la km 180,62 (în zona Localităţii Văleni, Comuna Zătreni, judeţul Vâlcea); LOT 2 executat de la km 180,62 (în zona Localităţii Văleni, Comuna Zătreni) la km 322,01 (în zona localităţii Pui, judeţul Hunedoara); LOT 3 executat de la km 322,01 (în zona localităţii Pui) la km 481,92 (în zona localităţii Recaş, judeţul Timiş). De asemenea, au fost realizate trei staţii de comprimare a gazelor (SC Podişor, SC Bibeşti şi SC Jupa), fiecare dintre ele fiind echipată cu două agregate de comprimare (unul în funcţiune şi unul în rezervă), cu posibilitatea de asigurare a fluxului bidirecţional de gaze.
Capacitatea transportată în prezent prin gazoductul BRUA - faza 1 este de 4,6 milioane mc pe zi, ceea ce înseamnă un volum anual de 1,68 de miliarde metri cubi, respectiv un grad de încărcare a conductei de transport de 96%.
România și-a respectat angajamentele europene
„Odată cu finalizarea fazei 1 a proiectului BRUA, au fost atinse următoarele obiective: îndeplinirea angajamentelor asumate faţă de Comisia Europeană, angajamente înscrise în Decizia C (2020) 1232 din 06.03.2020, respectiv de a asigura capacitatea maximă disponibilă utilizatorilor de reţea de export gaze naturale din România către Ungaria şi Bulgaria; asigurarea pe direcţia Bulgaria a unei capacităţi de transport de 1,5 miliarde m3/an gaze naturale; dezvoltarea unei capacităţi de transport pe direcţia Ungaria de 1,75 miliarde m3/an; asigurarea securităţii alimentării cu gaze a României prin acces la noi surse de gaze; diversificarea surselor de alimentare cu gaze naturale a ţărilor europene; transportul spre pieţele Central Europene a rezervelor de gaze naturale din regiunea Caspică”, se mai arată în comunicatul citat.
Odată cu punerea în funcţiune a gazoductului BRUA, România se conectează la culoarele regionale de transport şi va putea să-şi asigure aprovizionarea cu gaze naturale din noi surse. În acelaşi timp, BRUA, faza 1, înseamnă şi o cale de acces la pieţele europene pentru potenţiala producţie de gaze naturale extrase de România din Marea Neagră.