x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Lupta pentru un brand de țară

0
Autor: Adrian Stoica 29 Iul 2021 - 07:50
Lupta pentru un brand de țară
Vezi galeria foto


Salata cu icre de știucă de Tulcea este ultima specialitate tradițională românească introdusă pe lista produselor cu Indicație Geografică Protejată. Ea a devenit astfel recunoscută și  protejată de Uniunea Europeană, înscriindu-se pe selecta listă a brandurilor de țară.  Pe ea se mai află înscrise Magiunul de prune de Topoloveni, Salamul de Sibiu, Brânza de Ibănești, Novacul afumat din Țara Bârsei, Scrumbia de Dunăre afumată, Cârnații de Pleșcoi, Telemeaua de Sibiu și  Cașcavalul de Săveni. Vorbim totuși de puține produse înregistrate, comparativ cu potențialul pe care îl au producătorii români care fac produse agroalimentare tradiționale. Deși certificarea europeană este o garanție a calității care apără numele și rețeta produsului, ai noștri nu se înghesuie să-și certifice produsele, deși acest lucru le-ar aduce profituri mai mari. De cele mai mult ori vorbim despre producători mici care, din cauza dimensiunii reduse a afacerii lor, nu sunt interesați să facă acest pas.

 

 

 

Produsele agroalimentare şi băuturile protejate de Uniunea Europeană ca „indicaţii geografice” (IG) reprezintă o valoare a vânzărilor de 74,76 miliarde de euro, potrivit unui studiu prezentat anul trecut de Comisia Europeană. Documentul preciza că valoarea vânzărilor unui produs cu denumire protejată este, în medie, de două ori mai mare decât în cazul produselor similare fără niciun fel de certificare. Conform studiului, există un avantaj economic clar pentru producători în ceea ce priveşte comercializarea şi creşterea vânzărilor, datorită calităţii deosebite şi reputaţiei acestor produse şi faptului că, pentru a obţine produse autentice, consumatorii sunt dispuşi să cheltuie mai mulți bani. „Produsele alimentare europene au reputaţia de a fi sigure, hrănitoare şi de înaltă calitate. Metodele tradiţionale de producţie contribuie la obiectivul UE de a deveni etalonul global pentru durabilitate în producţia de alimente”, se mai preciza în documentul citat.

 

 

 

Printre dificultățile identificate de Ministerul Agriculturii în obținerea statutului de produse protejate în UE se numără și reticența producătorilor autohtoni de a se asocia pentru respectarea unor reguli comune.

 

Putem apăra produsul, dar și denumirea


În 2008, a fost înființat Oficiul Național al Produselor Tradiționale și Ecologice Românești, cu atribuții în sprijinirea producătorilor pentru promovarea și protejarea alimentelor tradiționale și ecologice. De altfel, acesta a fost anul în care a început și procesul de protejare a denumirii produselor tradiționale românești la nivelul Uniunii Europene. Trebuie spus că există însă o diferență între noțiunea de produs tradițional atestat și protecția produsului asigurată la nivel european. Produsul tradițional atestat se referă la produs, în timp ce produsele protejate de Uniunea Europeană ca „indicaţii geografice” se adresează denumirii.

 

Avantajele înregistrării produselor

  • Împiedică utilizarea comercială a unei denumiri înregistrate care ar permite exploatarea reputației acesteia (ex. Salam de Sibiu);
  • Împiedică utilizarea abuzivă, imitarea sau evocarea originii;
  • Previne indicațiile false sau înșelătoare referitoare la proveniența, originea, natura sau calitățile esențiale ale produsului;
  • Previne alte practici susceptibile să inducă consumatorul în eroare cu privire la originea veritabilă a produsului.

 

Cum se produc brandurile de țară

 

-Magiunul de prune Topoloveni  a fost primul produs care a deținut certificarea de Indicaţie Geografică Protejată (IGP),  el primind-o pe 7 aprilie 2011. Magiunul natural de prune Topoloveni este produs după o reţetă păstrată din anul 1914.

 

-Novacul afumat din Țara Bârsei este un file de pește afumat la cald, obținut din specia crap novac, care este crescut timp de trei ani în ferme piscicole situate în comunele din zona de centru-vest a României: Dumbrăvița, Feldioara, Halchiu, Bod și Hărman. Pentru crearea produsului, este necesară aplicarea unei tehnici de sărare și afumare la cald.


-Telemeaua de Ibănești se produce în aria care corespunde în parte cu Valea Râului Gurghiu. Ea poate fi comercializată sub această denumire în Uniunea Europeană doar dacă a fost produsă pe teritoriul administrativ a trei comune din România: Gurghiu, Hodac și Ibănești, aflate în județul Mureș.


-Salamul de Sibiu este un salam crud-uscat, realizat din carne de porc provenită de la porci ajunşi la maturitate şi din slănină tare. Amestecul este umplut în membrane naturale şi/sau colagenice şi supus afumării cu lemn de esenţă tare, maturării şi uscării la rece. România are o tradiţie de peste 100 de ani în producerea Salamului de Sibiu.


-Salata cu icre de știucă de Tulcea - este o cremă pe bază de ulei de floarea-soarelui, de culoare alb-gălbuie, la prepararea căreia se folosesc minimum 29% icre, din care minimum 15% icre de știucă sărate cu bobul întreg și maximum 14% icre sărate de pește din Deltă, în amestec cu apă carbogazificată și zeamă de lămâie.

 

-Scrumbia de Dunăre afumată - este un produs regional, pregătit după o rețetă tradițională, veche de peste 100 de ani, din Delta Dunarii, aria Frecăței. După obținerea acestui certificat, scrumbia de Dunăre afumată se produce doar în arealul Deltei de către cei care s-au asociat într-o cooperativă.

 

-Cârnaţii de Pleşcoi - sunt un soi de cârnaţi afumaţi produşi dintr-un amestec de carne de oaie şi vită, uneori şi carne de capră, condimentaţi cu ardei roşu, usturoi şi cimbru. Ei sunt cunoscuți pe teritoriul României începând din secolul al XIII- lea.


-Cașcavalul de Săveni - este o brânză maturată produsă în regiunea Botoșani. Se caracterizează printr-o perioadă lungă de maturare (60 de zile), în urma căreia consistența sa devine onctuoasă și omogenă, iar culoarea, mai pronunțată. Gustul său, ușor amărui, se caracterizează prin nuanțe de nucă.

 


 

Ştiri din .ro















PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Ce ar trebui să știi dacă vrei să îți construiești un business în industria de retail

Ce ar trebui să știi dacă vrei să îți construiești un business în industria de retail
Industria de retail este într-o continuă schimbare, dat fiind faptul că obiceiurile de consum ale cumpărătorilor se modifică în permanență, iar tehnologia joacă un rol important în dezvoltarea unui astfel de...

Victor Negrescu cere Comisiei Europene să oprească explozia prețurilor la energie

Victor Negrescu cere Comisiei Europene să oprească explozia prețurilor la energie
Europarlamentarul PSD Victor Negrescu a cerut Comisiei Europene să intervină rapid pentru a stopa creșterea prețurilor la energie. „Am solicitat Comisiei Europene să intervină rapid pentru a stopa creșterea...

Culmea ironiei. După scumpirea gazelor, se ieftinesc lemnele de foc

Culmea ironiei. După scumpirea gazelor, se ieftinesc lemnele de foc
În timp ce piața energiei a explodat după scumpirea gazelor și electricității, acum va scăde TVA-ul la lemnele de foc. Reducerea va fi de la 19%, în prezent, la 5%, potrivit senatorului PSD, Radu...

Mitul sistemul de muncă hibrid se dărâmă. Mai puțin atractiv decât se crede

Mitul sistemul de muncă hibrid se dărâmă. Mai puțin atractiv decât se crede
Sistemul  de muncă hibrid capătă tot mai mult teren odată cu pandemia de COVID-19. Dincolo de avantaje însă, acesta ar putea genera mai multă frustrare decât flexibilitate. Sistemele hibride au fost...

”CREȘTEREA CAPACITĂȚII DE GESTIONARE A CRIZEI CAUZATĂ DE VIRUSUL COVID-19 PRIN DOTAREA CU APARATURĂ MEDICALĂ A INSTITUTULUI NAȚIONAL DE NEUROLOGIE ȘI BOLI NEUROVASCULARE, BUCUREȘTI”   

”CREȘTEREA CAPACITĂȚII DE GESTIONARE A CRIZEI CAUZATĂ DE VIRUSUL COVID-19 PRIN DOTAREA CU APARATURĂ MEDICALĂ A INSTITUTULUI NAȚIONAL DE NEUROLOGIE ȘI BOLI NEUROVASCULARE, BUCUREȘTI”   
Axa Prioritară 9 - Protejarea sănătăţii populaţiei în contextul pandemiei cauzate de COVID-19 Operaţiunea - Consolidarea capacităţii de gestionare a crizei sanitare...

Ce bonusuri oferă casinourile de pe internet?

Ce bonusuri oferă casinourile de pe internet?
Când vine vorba de oferte și bonusuri, casinourile online se prezintă excelent. Aproape toți operatorii de casino de pe internet oferă diferite promoții atât clienților noi, cât și celor existenți. De altfel,...

Cum te ajută tehnologia să ai un business de succes – Idei pentru antreprenorii la început de drum

Cum te ajută tehnologia să ai un business de succes – Idei pentru antreprenorii la început de drum
Potrivit celor mai recente studii, sunt din ce în ce mai mulți tineri care vor să scape din “lanțurile” companiilor și să își creeze propriile lor firme. Dorința de a realiza venituri pe cont propriu și de...

Un român devine şef al gigantului bancar american Citi în Rusia

Un român devine şef al gigantului bancar american Citi în Rusia
Marius Dorner a fost numit director divizie companii multinaţionale pentru gigantul bancar american Citi în Rusia şi regiunea Rusia, Ucraina şi Kazahstan, informează Ziarul Financiar. El devine director diviziei...

Termenul de depunere a ofertelor pentru Secțiunea 2 a Autostrăzii Sibiu-Pitești a fost prelungit

Termenul de depunere a ofertelor pentru Secțiunea 2 a Autostrăzii Sibiu-Pitești a fost prelungit
Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a anunțat că a prelungit până la sfârșitul lunii septembrie termenul de depunere a ofertelor pentru contractul de proiectare și...

Scăderi la BVB. Declin puternic la companiile din energie

Scăderi la BVB. Declin puternic la companiile din energie
Scăderi abrupte luni după-amiază la bursa de la Bucureşti: Petrom, minus 5%, Nuclearelectrica şi ONE, minus 1%. Indicele BET scade cu 1%. Declin puternic pe companiile din energie. 18 acţiuni din cele 19 ale...

Peste un milion de firme au fost radiate în ultimii 30 de ani

Peste un milion de firme au fost radiate în ultimii 30 de ani
Peste un milion de firme (1.056.574) au fost radiate în România în ultimii 30 de ani, cele mai multe dispărând de pe piaţă în 2002, 2006 şi 2019, arată o analiză a platformei Termene.ro. Principalul motiv...

Găselnița „Uber”: cum poți deveni propriul tău șef și sclavul altuia în același timp

Găselnița „Uber”: cum poți deveni propriul tău șef și sclavul altuia în același timp
Galerie Foto Era o noapte geroasă de ianuarie, în 2008, și doi americani se aflau la Paris, pe Champs-Élysée, încercând să cheme un taxi. Ningea în rafale, iar traficul era infernal. Aveau mai puțin de o oră să prindă...

Cine poate bloca PNLD 3 „Anghel Saligny”

Cine poate bloca PNLD 3 „Anghel Saligny”
PNDL 3, care a devenit mărul discordiei în coaliția de guvernare, a fost votat de Guvern pe repede-înainte, dar cu niște omisiuni procedurale. Nerespectarea procedurilor pentru Ordonanța de Urgență prin care se...

UNSAR: Impactul falimentului City Insurance este semnificativ, dar clienţii sunt protejaţi

UNSAR: Impactul falimentului City Insurance este semnificativ, dar clienţii sunt protejaţi
UNSAR, reprezentant al companiilor de asigurări din România, vede falimentul City Insurance ca având un impact semnificativ în piaţa localtă de asigurări, dar consideră că piaţa va continua să funcţioneze, ia...

ASF retrage autorizația de funcționare pentru City Insurance. Compania intră în insolvență

ASF retrage autorizația de funcționare pentru City Insurance. Compania intră în insolvență
Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF)  a anunțat, vineri, că retrage autorizația de funcționare pentru City Insurance. ASF a constatat incapacitatea de plată a companiei de asigurări, a...
Serviciul de email marketing furnizat de