x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Paştele, o afacere de 200 de milioane €

Paştele, o afacere de 200 de milioane €

de Elena Stan    |    29 Apr 2008   •   00:00
Paştele, o afacere de 200 de milioane €

Comercianţii, agenţiile de turism şi benzinarii sînt marii cîştigători ai afacerilor de Paşte. Românii au cheltui în săptămîna mare peste 200 de milioane de euro pe produse tradiţionale pentru masa de Paşte, dar şi pe pachete turistice şi benzină.

Comercianţii, agenţiile de turism şi benzinarii sînt marii cîştigători ai afacerilor de Paşte. Românii au cheltui în săptămîna mare peste 200 de milioane de euro pe produse tradiţionale pentru masa de Paşte, dar şi pe pachete turistice şi benzină.

 

 

Marile lanţuri de magazine, dar şi tarabagii au obţinut profituri-record în săptămîna Paştelui. “Vînzările au crescut faţă de o săptămînă normală cu 30%-50%, în funcţie de magazin şi de localitate”, spune Andreea Mihai, director de marketing Carrefour România. Şi micii comercianţi au avut cîştiguri bune. “Am avut vînzări duble faţă de o perioadă normală”, ne-a declarat Ileana Mărgineanu, comerciant legume-fructe din zona 13 Septembrie, Bucureşti.

 

 

Carne. Pentru Paştele din acest an au fost sacrificaţi 3,5 milioane de miei şi iezi, conform statisticilor oferite de Ministerul Agriculturii. Preţul cărnii de miel în carcasă en-detail a oscilat între 18 şi 21 lei/kg, în creştere cu pînă la 30% faţă de anul trecut, cînd preţurile au fost de 15 lei/kilogram. Creşterile se explică prin majorarea preţului cărnii de miel viu la ciobani cu pînă la 20%, de la 7,5 lei în 2007 la 8-9 lei/kilogram anul acesta. Asta înseamnă că afacerile cu miei s-au ridicat la peste 16 milioane de euro, dacă luăm în calcul un miel cu o greutate medie de 9 kilograme şi un preţ de vînzare de 20 lei/kilogram. Plus că în săptămîna de dinaintea Paştelui sînt scoase la vînzare circa 3.500 de tone de carne de pasăre, după cum spune Ilie Van. Dacă considerăm că preţul unui kilogram de pui este de 8 lei, rezultă că au fost cumpărate păsări în valoare totală de circa 7 milioane de euro. Deci, numai pe carnea de miel şi de pasăre s-au cheltuit mai mult de 21 de milioane de euro.

 

 

 

Ouă. Pentru respectarea tradiţiilor cu încondeierea ouălor au fost vîndute circa 50 de milioane de ouă, consideră Ilie Van, preşedintele Uniunii Naţionale a Crescătorilor de Păsări din România. Cum un ou costă 3,5 lei bucata înseamnă că românii au cheltuit circa 4,8 milioane de euro pe ouă. În plus, mulţi ţărani au venit la piaţă să vîndă ouă, însă acest mic comerţ nu poate fi contabilizat, pentru că nimeni nu ştie cîte astfel de ouă au fost comercializate în pieţele din micile oraşe.

 

 

 

Cozonaci. Brutarii au copt 7,5 milioane de cozonaci cu ocazia Paştelui, de zece ori mai mulţi decît într-o perioadă obişnuită, spune Aurel Popescu, preşedintele patronatului

 

 

 

ROMPAN. Oferta a fost foarte bogată, pentru toate gusturile şi buzunarele, preţurile fiind cuprinse între 4 şi 17 lei pentru un cozonac. Şi pasca s-a vîndut bine, producătorii spun că au aruncat pe piaţă 1,5 milioane de bucăţi de pască în acest an. Preţul este mai mare, fiind cuprins între 3 şi 5 lei/bucată pentru 250 de grame. Una peste alta, afacerile cu pască şi cozonaci s-au ridicat la 20 milioane de euro.

 

 

Băuturi alcoolice. În luna cu Paştele, în România se consumă ceva mai mult de 10 milioane de sticle de vin de 75 de mililitri. Dacă considerăm un preţ mediu de 100.000 de lei vechi sticla rezultă că producătorii şi comercianţii de vinuri au încasat 28 de milioane de euro. Şi consumul de bere estimativ în cele trei zile de sărbători s-a ridicat la 200.000 de hectolitri, apreciază Vifor Verşescu, directorul general al Patronatului Societăţilor Independente Producătoare de Bere din România. El spune că jumătate din acest consum este la PET, pentru că în perioada sărbătorilor oamenii stau acasă şi din acest motiv cumpără bere la cantitate mai mare, care este mai ieftină. Calculele arată că afacerile cu bere se cifrează la 12,5 milioane de euro.

 

 

Răcoritoare nealcoolice. Românii cumpără de obicei pentru Sărbătorile de Paşte mai multă apă minerală carbogazoasă, pentru şpriţ. Dacă în luna martie oamenii au cumpărat 70 de milioane de litri de apă minerală, conform lui Mihai Ianoş, director executiv al Patronatului Apelor Minerale, estimările pentru aprilie sînt de 80 de milioane de litri. El a precizat că preţul mediu pentru un PET de 1,5 litri este de 2,5 lei, deci calculele arată că românii au băut apă minerală de 3 milioane de euro. În plus, românii au cumpărat circa 20 de milioane de litri de sucuri de diverse mărci, astfel încît au cheltuit circa 20 de milioane de euro pe sucuri. “Faţă de vînzările din luna martie ale acestui an, în perioada Sărbătorilor Pascale – luna aprilie – estimăm o creştere de 20%-30% a vînzărilor pentru produsele din portofoliul”, a declarat Krzysztof Grabowski, preşedintele Tymbark Maspex România.

daniela.ivan@jurnalul.ro

 

 

Benzină

 

 

Românii au cheltuit de Paşte circa 11,72 milioane de lei (3,28 milioane de euro) cu benzina pentru transportul către şi dinspre diferitele locaţii unde au petrecut sărbătoarea. Dacă socotim o medie de 200 de kilometri dus-întors pentru cei 90.000 de turişti care au ales pensiunile, staţiunile de munte sau cele de pe litoralul românesc, cu un consum mediu de 7 litri la suta de kilometri şi patru lei costul pe litrul de carburant, avem 5,04 milioane de lei, circa 1,4 milioane de euro. În plus, 10.000 de români au ales Bulgaria. Considerînd 600 de kilometri dus-întors, la acelaşi preţ al combustibilului şi la acelaşi consum mediu, avem alţi 1,68 milioane de lei, circa jumătate de milion de euro, cheltuiţi numai pe deplasare. De asemenea, cei 15.000 de români care au ales să petreacă sărbătorile pascale în Grecia au mai făcut peste 4.000 de kilometri, ceea ce înseamnă aproape 5 milioane de euro. (Daniel Ionaşcu)

 

 

 

 

Grecia este în topul destinaţilor turistice externe

 

 

A devenit un obicei pentru unii români să petreacă Sfintele Sărbători de Paşte în altă parte decît acasă. Astfel, numărul celor care petrec în străinătate a înregistrat o creştere de 30% faţă de perioada similară de anul trecut, ajungînd la 35.000 de turişti. De asemenea, pe turismul intern a fost înregistrată o creştere de 15% faţă de perioada similară a anului trecut, ajungând la 90.000. Dacă românii au plătit un preţ mediu de 300 de euro pentru un pachet turistic pentru destinaţiile din ţară şi 500 de euro pentru cele externe înseamnă că agenţiile de turism au încasat în jur de 45 de milioane de euro pentru vacanţele de Paşte. În topul preferinţelor românilor au rămas, ca şi în anii trecuţi, destinaţiile exotice şi capitalele europene pentru extern şi pensiunile rurale şi staţiunile montane şi balneoclimaterice pentru intern. Anul acesta au petrecut Paştele în străinătate 35.000 de români, iar alţi 90.000 vor pleca în diferite zone ale ţării. Cea mai solicitată destinaţie de românii care au ales să plece din ţară pentru petrecerea minivacanţei de Paşte, cumulat cu 1 Mai, este Grecia, unde vor merge circa 13.000-15.000 de persoane. În topul preferinţelor, pe locul doi este Bulgaria, unde vor merge circa 10.000 de români, iar pe locurile următoare găsim Turcia, Tunisia, Israel şi capitalele europene. De asemenea, pentru Paşte, pentru zonele interne cele mai mari solicitări le-au înregistrat pensiunile rurale, staţiunile montane şi cele balneoclimaterice, iar pentru 1 Mai, bineînţeles, litoralul, ne-a explicat Traian Bădulescu, purtătorul de cuvînt  al Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor de Turism.
×
Subiecte în articol: economic milioane romănii circa paste