x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Patru ani şi nouă luni de întârzieri

Patru ani şi nouă luni de întârzieri

de Elena Stan    |    27 Ian 2010   •   00:00
Patru ani şi nouă luni de întârzieri
Sursa foto: Karina Knapek/Jurnalul Naţional

Vara se dilată şinele, iar iarna îngheaţă macazurile. Forţa majoră, starea proastă a infrastructurii feroviare şi problemele tehnice sunt principalii factori pentru care trenurile de călători au totalizat în 2009 întârzieri cumulate de patru ani şi nouă luni.



Trenurile ajung la destinaţie cu întârzieri de sute de minute din cauza condiţiilor meteo nefavorabile. Astfel, zilele acestea, din cauza temperaturilor foarte scăzute, CFR a anulat 22 de trenuri şi a impus nenumărate restricţii de viteză. "Compania Naţională de Căi Ferate CFR SA informează că trenurile circulă cu restricţii de viteză şi ajung, în general, la destinaţie cu întârzieri cuprinse între 40 de minute şi 110 minute din cauza temperaturilor foarte scăzute înregistrate la nivel naţional.

Întârzierea cea mai mare, de 250 de minute, s-a înregistrat la trenul IC 473, care a venit de la Budapesta şi a intrat întârziat la graniţă. În prezent, viteza trenurilor care circulă pe raza judeţelor afectate de avertizarea cu cod galben de ger a fost adaptată la temperaturile foarte scăzute care se înregistrează la nivelul şinei (aproximativ minus 20 de grade Celsius)", potrivit Ministerului Transporturilor.

ÎNTÂRZIERI DIN 2009
Zicala "iarna nu-i ca vara" nu se aplică şi în cazul trenurilor, deoarece acestea întârzie indiferent de anotimp. Pe tot parcursul anului trecut trenurile au întârziat aproape cinci ani. "În 2009, CFR a pus în circulaţie 567.000 de trenuri, respectiv 1.553 de trenuri pe zi, care au parcus 64,6 milioane de kilometri. Timpul mediu de întârziere înregistrat de un tren pe zi este de 4,6 minute", potrivit CFR Călători. Astfel, potrivit datelor transmise de CFR, trenurile au întârziat în fiecare zi câte 7.144 de minute. Dacă facem un calcul simplu, vom observa că pe parcursul celor 365 de zile trenurile au întârziat 2,6 milioane de minute, adică 43.458 de ore sau 1.810 zile, adică patru ani şi nouă luni. Potrivit celor de la CFR Infrastructură, trenurile au înregistrat întârzieri de 2,17 minute la suta de kilometri parcursă.

CINE E VINOVAT
În circa 66,76% dintre cazuri, cauzele întârzierii trenurilor sunt restricţiile de viteză, aproximativ 24,82% au cauze externe sistemului feroviar şi aproximativ 8,42% dintre întârzieri sunt provocate de defecţiunea locomotivelor şi vagoanelor. Cele mai mari întârzieri au fost înregistrate în luna decembrie a anului trecut, când trenurile ce veneau din Constanţa şi trebuiau să ajungă în Gara de Nord din Capitală au înregistrat întârzieri de peste 900 de minute.

Alte întârzieri-"record" au fost provocate de evenimente deosebite, cum ar fi deraierea sau accidentele. Infrastructura feroviară a determinat întârzieri la îndrumare în raport de 52,11%, problemele tehnice ale materialului rulant care aparţine operatorului de transport în raport de 23,12%, iar forţă majoră (calamităţi naturale, evenimente de cale ferată, furturi de echipamente de siguranţa circulaţiei, căi ferate vecine, greve şi restricţii de viteză necesare pentru derularea lucrărilor de reabilitare pe coridoarele paneuropene) în 24,75% dintre cazuri.

Culmea întârzierii, potrivit informaţiilor furnizate de MTI, este că unele trenuri au plecat cu întârziere chiar din gara de unde se formau.

×
Subiecte în articol: economic