x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Politica de administrare a preţului în transportul feroviar de călători, dificil de susţinut-analiză

Politica de administrare a preţului în transportul feroviar de călători, dificil de susţinut-analiză

14 Oct 2010   •   00:00

Continuarea politicii de administrare a preţului la transportul de călători pe calea ferată este dificil de susţinut, pentru că există concurenţă în acest sector, existând şi alte companii care folosesc liniile deţinute de CFR Infrastructură, potrivit unei analize a Consiliului Concurenţei.
"Utilitatea continuării politicii de administrare a preţului la transportul de călători pe calea ferată este dificil de susţinut. În primul rând, acesta descurajează disciplina financiară la nivel de companie, cu consecinţe negative asupra dezvoltării companiei. În al doilea rând, administrarea preţului nu se adresează unui monopol în domeniu, pentru că există concurenţă, fiind active şi alte companii care transportă călători pe liniile deţinute de compania CFR Infrastructură", se arată în analiză.
Totodată, în acest caz, administrarea preţului nu constituie o politică socială, deoarece impactul majorării preţului asupra anticipărilor inflaţioniste este mai dăunător decât protecţia obţinută pentru un număr limitat de utilizatori.
Raportul arată că în ceea ce priveşte pieţele reglementate sau administrate, cum ar fi serviciile de apă, canal şi salubritate, gazele naturale şi transportul de călători pe calea ferată, preţurile cresc mai repede decât cele de pe pieţele libere.
Potrivit autorităţii de concurenţă, asta demonstrează că autorităţile de reglementare nu au forţa necesară pentru a impune agenţilor economici criterii de eficienţă economică.
"Consiliul Concurenţei are dreptul să intervină pe aceste pieţe atunci când există indicii privind eventuale practici anticoncurenţiale. Totuşi, dacă practicile anticoncurenţiale sunt determinate de implicarea directă a statului în politica de preţuri, autoritatea de concurenţă poate întâmpina dificultăţi în a le proba", reiese din analiză.
Preţurile administrate pot afecta negativ creşterea economică, în opinia Consiliului Concurenţei, şi au influenţe nu numai asupra ratei inflaţiei, dar pot determina şi scăderea investiţiilor.
Analiza evidenţiază că gazele naturale şi transportul de călători pe calea ferată au un impact substanţial în formarea anticipaţiilor inflaţioniste, ceea ce înseamnă că impactul acestor sectoare este mult mai mare asupra modificării comportamentelor concurenţiale.
În ceea ce priveşte piaţa gazelor naturale, evoluţia preţurilor sugerează existenţa unor anumite presiuni extraeconomice, care au legătură probabil cu conştientizarea rolului important al sectorului în formarea anticipaţiilor inflaţioniste, se menţionează în analiză.
"Consiliul Concurenţei va urmări comportamentul operatorilor pe piaţa gazelor şi schimbările în structura acesteia, astfel încât să încurajeze intrarea de noi operatori pe piaţă. Pentru o mai bună funcţionare a pieţei, susţinem utilitatea organizării unei burse a gazelor naturale", se mai arată în documentul citat.
Consiliul Concurenţei menţionează că atât la nivelul producţiei, cât şi la cel al distribuţiei de gaze, există câţiva jucători mari şi un număr în creştere de jucători mici, atrăgând atenţia că existenţa companiilor mari poate conduce la apariţia unor înţelegeri anticoncurenţiale de împărţire a pieţei.

×
Subiecte în articol: economic