BUSINESS
Un e-mail care pare a veni din partea bancii te poate lasa fara bani pe card.
ADRIAN MIHAI
|
PAGUBE. Companii de renume in domeniul tranzactiilor electronice, victime ale escrocilor |
Dintr-o data am aflat ca sunt client al catorva banci straine. Cum? Prin e-mail. Subiectul unui astfel de mesaj primit ma anunta ca este vorba despre o verificare a adresei de e-mail. Deschid scrisoarea respectuoasa, dar ferma: "Serviciul tehnic al bancii desfasoara un plan de imbunatatire a programelor informatice. Va rugam sa vizitati urmatoarea adresa Internet pentru a incepe procedura de confirmare a datelor clientilor". Urmeaza un link ce in adresa te face sa crezi ca este chiar pe site-ul bancii respective. Daca esti putin nelinistit, urmatoarea fraza s-ar putea sa-ti stearga indoielile aparute. "Acest mesaj a fost trimis tuturor clientilor bancii si urmarea lui este obligatorie", continua textul. Dupa multumirea pentru cooperare, mesajul se incheie cu semnatura serviciului de asistenta a clientilor.
PROBA. Daca ai curiozitatea si in loc sa faci click pe link-ul buclucas, te uiti la adresa la care te afli, vei observa ca respectiva pagina nu este gasita pe serverul real al bancii. Daca insa dai click pe acel link se va afisa o pagina tip "pop-up" ce poarta insemnele bancii, dar din care nu se poate vedea adresa www. Timpul de incarcare este unul mai lung, asemenea unei conexiuni codate. Formularul se numeste "Confirmarea datelor bancare" si nu cere "decat" informatii precum numele cartii de credit, data de expirare, PIN-ul, numele de utilizator, parola, Numele si prenumele si adresa de mail. Intr-o asemenea "afacere", atentia la detaliu este foarte importanta. Semnul de copywright si mentiunea "Toate drepturile rezervate" vin sa sporeasca increderea victimelor. La capitolul "Intimitate" de pe site-ul real al bancii gasim cateva sfaturi pentru protejarea identitatii. "Nu oferiti niciodata informatii online sau prin telefon daca nu ati initiat dumneavoastra contactul. Banca nu va cere niciodata sa oferiti informatii printr-o legatura nesecurizata ca e-mail-ul sau prin convorbiri telefonice initiate de noi."
IN ASTEPTARE. Cele mai mari banci din Romania nu s-au confruntat deocamdata cu asemenea fraude. Piata romaneasca nu a fost asa de atractiva pentru specialistii fraudelor electronice de acest gen. Internetul are o utilizare relativ restransa, iar numarul de posesori de carduri si utilizatori se servicii de online banking nu sunt asa de numerosi. Totusi, o reorientare a lor spre piata romaneasca este posibila oricand.
PLAN
"Serviciul tehnic al bancii desfasoara un plan de imbunatatire a programelor informatice. Va rugam sa vizitati urmatoarea adresa de Internet pentru a incepe procedura de confirmare a datelor clientilor" -
mesajul de pe e-mail
162.000
|
Fenomenul fraudarii electronice, beneficiind de naivitatea celor ce raspund cu naturalete oricarui e-mail ce pare oficial, este in crestere la nivel mondial, cu precadere peste Ocean. Un raport american arata ca aproape 57 milioane de americani au primit astfel de mesaje. Conform Comisiei Federale de Comert, in 2002 au existat 162.000 de cazuri de furt al informatiilor financiare, in crestere cu 88% fata de anul precedent.
|