x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie START la plățile cu cardul de energie. Marcel Boloș: „Am virat sumele către Poșta Română. Beneficiarii pot utiliza ajutorul pentru facturile la utilități”

START la plățile cu cardul de energie. Marcel Boloș: „Am virat sumele către Poșta Română. Beneficiarii pot utiliza ajutorul pentru facturile la utilități”

de Redacția Jurnalul    |    20 Feb 2023   •   17:00
START la plățile cu cardul de energie. Marcel Boloș: „Am virat sumele către Poșta Română. Beneficiarii pot utiliza ajutorul pentru facturile la utilități”
Sursa foto: Lucian Alecu

Începând din 20 februarie 2023, se pot efectua plăți pentru facturile la utilități prin intermediul cardurilor de energie, anunță Marcel Boloș, ministrul fondurilor europene.

În primele trei ore s-au înregistrat deja 9.000 de plăți, în valoare de 3 milioane de lei, arată mfe.gov.ro.

Beneficiarii pot utiliza ajutorul pentru plata facturilor la energie prin următoarele modalități:

a) direct la poștaș;

b) la orice oficiu poștal din mediul urban sau în raza căruia își are domiciliul, în mediul rural;

c) online, prin aplicația https://www.posta-romana.ro/sprijin-pentru-romania.html.

„Iată că am ajuns și în acest punct, în care cardurile de energie devin operaționale. Mă bucur că am reușit să adaptăm mecanismul din mers și să oferim beneficiarilor libertate deplină atât în ceea ce privește tipul de facturi ce pot fi achitate, cât și în ceea ce privește modalitatea prin care se efectuează plata.

Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene a livrat banii în conturile Poștei Române, iar începând de astăzi toți cei care au cardul pot efectua plăți, prin cele trei metode deja cunoscute: direct la poștaș, la oficiu sau prin intermediul aplicației de pe site-ul Poștei.

Reamintesc faptul că pentru prima tranșă acest sprijin poate fi utilizat până la vară, așa că nu este nevoie să se grăbească nimeni, oamenii au tot timpul să își achite datoriile prin intermediul ajutorului oferit de Guvern din bani europeni. Cei care sunt într-o situație incertă și se verifică zilele acestea dacă sunt într-adevăr eligibili, să stea fără grijă pentru că nu există riscul să nu primească ajutorul dacă li se cuvine conform legii.

Listele se actualizează, se vor tipări și pentru ei carduri, vor avea, de asemenea, timp până la vară să epuizeze prima tranșă”, a explicat Marcel Boloș.

Documente necesare pentru efectuare plăților prin mandat poștal:

– cardul de energie valabil la data la care se efectuează plata prin servicii de mandat poştal, în original;

– actul de identitate al beneficiarului de sprijin, în original;

– documentul/documentele justificativ/justificative prin care face dovada datoriei curente şi/sau restante faţă de furnizorul de energie şi/sau, după caz, faţă de asociaţia de proprietari/locatari.

Certificatul de validare a datoriei trebuie prezentat în original, iar facturile la energie pot fi aduse în original sau pot fi prezentate, pe telefon, în format electronic.

În cazul reprezentantului legal/împuternicitului convențional se va prezenta și împuternicirea în original, actul de identitate al celui împuternicit în original, actul de identitate al beneficiarului de sprijin în original, certificatul de naștere al minorului (în cazul în care beneficiarul este minor).

Poșta Română a distribuit cardurile în 1,7 milioane de gospodării, unde nu a fost nevoie de niciun fel de clarificare privind eligibilitatea. Alte 700.000 de carduri urmează să ajungă în perioada următoare.

Circa 2,8 milioane de puncte de consum, unde locuiesc peste 4 milioane de beneficiari, vor fi sprijinite cu două tranșe de 700 lei pentru achitarea facturilor la utilități. Lista de puncte de consum eligibile va continua să crească pe măsură ce se clarifică situațiile neconcludente (se va stabili în mod clar câți oameni stau la același punct de consum și care este venitul mediu pe cap de locuitor).

De ce nu s-a oferit sprijin direct în numerar

A fost necesară crearea unui mecanism prin care energia să poată fi decondată, incluzând electricitatea, energia termică aferentă încălzirii în cazul blocurilor și locuințelor colective, dar și posibilitatea decontării din fonduri europene.

La 25 ianuarie a început procesul de printare și împlicuire a cardurilor, iar de la 1 februarie primele carduri au ajuns către beneficiari. Începând de la 20 februarie se vor efectua plățile pentru facturile curente și restante.

Potențialii beneficiari vor fi înștiințați dacă s-au descoperit situații care îi fac neeligibili. Ei pot suna la 0319966, unde vor primi informații suplimentare și vor fi îndrumați, dacă situația poate fi corectată.

În baza cardului se pot efectua plăți în următoarele perioade:

a) Pentru tranșa I – valoare de 700 lei, în perioada 20.02.2023 – 30.06.2023;

b) Pentru tranșa II – valoare de 700 lei, în perioada septembrie 2023 – 27.12.2023.

Cei care nu au fost eligibili pentru tranșa I, dar vor deveni la momentul întocmirii listelor pentru tranșa II, vor primi cardul de energie în cursul lunii septembrie.

Ghidul cardurilor de energie

  • Cum se acordă ajutorul?

Ajutorul are forma unui card emis pe suport de hârtie, cu care se pot plăti facturi de energie (total sau parțial). Ajutorul se acordă în două tranșe, a câte 700 lei fiecare.

Servicii/produse care se pot plăti: electricitate, gaz, energie termică în sistem centralizat de termoficare, butelie, lemn de foc, păcură, peleți și alte materiale de încălzire.

  • Cum se utilizează?

Se pot plăti facturi curente sau restante, doar pentru locul de consum de la domiciliul beneficiarului. Cu un card se pot face mai multe plăți, către mai mulți furnizori, până la epuizarea sumei.

Plățile se fac prin mandat poștal. Nu se pot efectua mai mult de 8 plăți gratuite/loc de consum pe durata programului de sprijin. Pentru următoarele plăți, beneficiarii cardurilor vor trebui să achite o taxă de 2,5 lei/ plată.

Ajutorul nu se consideră venit și nu afectează:

  • venitul minim garantat;
  • alocația pentru susținerea familiei;
  • statutul consumatorului vulnerabil de energie.

Sumele alocate celor două tranșe nu pot fi preschimbate în bani și nu pot fi folosite pentru plăți prin mandat poștal către alte destinații decât plata facturilor de energie.

  • Cine beneficiază de acest ajutor?

Categorii de beneficiar

Vârstă

Venit/lună

Pensionar

Peste 60 ani, inclusiv

Sub 2.000 lei, inclusiv

Pensionar de invaliditate

Nu contează

Sub 2.000 lei, inclusiv

Persoană cu handicap grav, accentuat sau mediu

Nu contează

Sub 2.000 lei, inclusiv

Familie cu alocație de susținere

Nu contează

Nu contează

Familie/persoană cu ajutor social

Nu contează

Sub 2.000 lei, inclusiv

Venitul net/coabitant, la nivelul unui loc de consum, nu trebuie sa depaseasca 2.000 lei.

  • Cum se stabilesc listele finale cu beneficiari

Procedura de stabilire a listelor cuprinde următoarele etape:

I. Se stabilește lista potențialilor beneficiari care se încadrează în categoriile stabilite în ordonanță.

II. Se verifică veniturile acestora.

III. Pentru fiecare punct de consum, se verifică numărul de locuitori.

IV. Se verifică media venitului pentru fiecare loc de consum, pentru a vedea dacă se depășește pragul de 2.000 de lei.

  • Condiții de acordare

Cardul se aduce de către Poșta Română, la domiciliul beneficiarului, cu confirmare de primire.

Persoanele care se încadrează în mai multe categorii vor beneficia de sprijin o singură dată.

Dacă la un loc de consum domiciliază mai mulți beneficiari, sprijinul se acordă o singură dată per loc de consum. Pe card vor fi scrise numele tuturor beneficiarilor care au aceeași adresă de domiciliu.

Factura poate să fie pe alt nume decât cel al beneficiarului care locuiește la adresă. Adresa locului de consum trebuie să coincidă cu domiciliul beneficiarului (sau domiciliul declarat al acestuia).

Sumele rămase neutilizate la expirarea cardului se anulează.

  • Când ajung cardurile la beneficiari

În periada 1-28 februarie 2023 beneficiarii eligibili vor primi cardul de energie. Se vor putea efectua plăți începând cu 1 martie.

Cei care își păstrează calitatea de beneficiari vor putea utiliza cardul și pentru tranșa a doua, începând cu luna septembrie.

În perioada 1-30 septembrie, cei care vin între timp eligibili vor primi cardul pentru a putea utiliza tranșa a II-a.

  • Când expiră ajutorul

1 ianuarie 2024: toate cardurile își încetează valabilitatea, indiferent de sumele rămase neutilizate. Cardurile alocate ambelor tranșe se pot folosi până la 31 decembrie 2023 inclusiv. Sprijinul nu poate fi utilizat în afara termenului de valabilitate prevăzut.

  • Ce este certificatul de validare a datoriei

Este un document emis de asociația de proprietari/locatari, pentru a certifica datoria curentă sau restantă a beneficiarului de sprijin față de asociația de proprietari/locatari, rezultată din furnizarea de energie termică în sistem centralizat.

Asociațiile de proprietari/locatari vor încheia protocoale de colaborare cu Poșta Română pentru a comunica conturile bancare și orice alte date necesare pentru virarea sumelor aferente mandatelor poștale emise prin utilizarea cardurilor de energie.

Beneficiarii de carduri care sunt racordați la alimentarea cu energie termică în regim centralizat, trebuie să solicite eliberarea acestui card de către Asociația de proprietari unde este înscris.

După ce îl primesc, pentru a achita factura la energie termică, trebuie să îl prezinte poștașului/oficiantului poștal împreună cu cartea de identitate și cardul de energie.

Certificatele de validare a datoriilor se emit în două exemplare, din care un exemplar se păstrează la asociația de proprietari/locatari emitentă, iar cel de-al doilea exemplar se păstrează la Poșta Română.

  • Cum se efectuează plata
  1. La orice subunitate a Poștei Române SAU la poștașul care a sosit la domiciliul beneficiarului.
  2. Se completează plata prin mandat poștal, către contul furnizorului de energie (ori al asociației de proprietari/locatari).
  3. Se primește dovada plății, pe care este scrisă suma rămasă după efectuarea plății, valoarea plății/plăților efectuate și furnizorul/furnizorii către care s-a efectuat plata.
  • Pot retrage numerar de pe carduri?

Nu există această posibilitate. Scopul exclusiv pentru care pot fi acordate cardurile este pentru achitarea facturilor la energie.

Cardul nu poate fi vândut ori donat. Orice încercare de vânzare anulează cardul și atrage o amendă contravențională între 42.000-60.000 lei.

Plata altor produse/servicii decât cele pentru care este destinat cardul se pedepsește cu amendă contravențională între 4.500-6.000 lei.

  • Ce este declarația pe proprie răspundere și în ce situație se utilizează

Este un document ce trebuie completat de potențialul beneficiar în situația în care nu se poate stabili câți oameni stau la același punct de consum.

Sunt situații în care beneficiarii nu au nomenclatorul stradal trecut în cartea de identitate (figurează mai mulți la aceeași adresă). Ei trebuie să completeze o declarație pe propria răspundere prin care spun câți locuiesc efectiv la punctul de consum.

Poșta distribuie declarațiile pentru toate acesti situații identificate la momentul întocmirii listelor cu beneficiari și să le preia în maxim 3 zile, pentru ca apoi să se recalculeze media veniturilor și să se actualizeze listele.

  • Ce este ancheta socială și în ce situație este necesară

Pot fi situații în care la un loc de consum sunt luate în calcul veniturile unei persoane care nu mai locuiește acolo (dar figurează așa în acte) şi nici nu se poate face radierea acestor colocatari de la adresa de domiciliu.

Potențialul beneficiar poate să solicite o anchetă socială la primărie, care să stabilească numărul și persoanele care locuiesc în fapt la locul de consum. Rezultatul se transmite la Poștă, iar ulterior se actualizează lista.

 

×
Subiecte în articol: plati card energie