x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Timbrul de mediu ia locul taxei de primă înmatriculare

Timbrul de mediu ia locul taxei de primă înmatriculare

de Elena Stan    |    06 Ian 2013   •   19:59
Timbrul de mediu ia locul taxei de primă înmatriculare
Sursa foto: Bogdan Iurascu/Intact Images
Autorităţile române au introdus taxa auto încă din 2005, încasările ajungând la peste 1,5 miliarde de euro

Taxa de primă înmatriculare auto va fi înlocuită cu un “timbru de mediu”. Astfel, proprietarii de vehicule vechi şi poluante vor plăti mai mult, iar deţinătorii de vehicule noi vor plăti mai puţin sau chiar deloc în cazul maşinilor hibride electrice. “Nu se mai numeşte taxă de primă înmatriculare, se numeşte timbru de mediu. (...) În primul rând să ţinem cont de emisiile de noxe şi de capacitatea cilindrică, sigur consumă mai mult o maşină de 5.000 (centimetri cubi – n.a.) decât una de 1.500. Eu ştiu acest lucru din experienţe extraguvernamentale. În al doilea rând, maşini noi, nepoluante – taxă mai mică, maşini vechi, mai poluante – taxă mai mare. Timbrul, iertaţi-mă, trebuie să mă obişnuiesc cu noua denumire, care şi sună, şi este mai corectă”, a declarat, la începutul şedinţei de guvern, premierul Victor Ponta. Taxa de primă înmatriculare auto a rămas încă în vigoare, deoarece nu s-a realizat în şedinţa de vineri a Guvernului înlocuirea acesteia cu timbrul de mediu. Premierul a precizat că plata pentru acest timbru de mediu va fi calculată în funcţie de emisia de noxe şi de capacitatea cilindrică a vehiculului.

Taxa de primă vânzare

Suspendată de fostul Guvern doar până la începutul acestui an, taxa de primă vânzare auto este din nou obligatorie începând cu 1 ianuarie, Executivul urmând însă să analizeze această situaţie. Taxa de primă vânzare auto, introdusă de Guvernul Boc la sfârşitul anului 2011, trebuia percepută cu ocazia primei transcrieri a dreptului de proprietate în România asupra unui autovehicul rulat şi pentru care nu a fost achitată taxa de poluare.

În ianuarie 2012, pe fondul protestelor organizate atunci în Bucureşti şi alte oraşe ale ţării, în care una dintre revendicările formulate viza eliminarea taxei auto, coaliţia guvernamentală PDL-UDMR a decis să suspende pentru un an, până la 1 ianuarie 2013, taxa de primă vânzare, cu explicaţia că proprietarii de maşini vechi trebuie să beneficieze de timp suplimentar pentru a vinde autovehiculele.

Poluatorul plăteşte

Premierul Victor Ponta a asigurat, în luna decembrie, că Guvernul va reglementa situaţia taxei auto în prima şedinţă din 2013, precizând atunci că taxa de primă înmatriculare va fi înlocuită cu o taxă de mediu raportată mult mai strict la gradul de poluare al unui vehicul. El a precizat atunci că un grup de lucru format la nivelul ministerelor Finanţelor şi Mediului analizează în prezent variantele pentru noul sistem de taxare, care să încurajeze achiziţionarea maşinilor noi şi nepoluante, şi că va fi solicitat acordul Comisiei Europene. Săptămâna trecută, la audierile din Parlament pentru validarea în postul de ministru al Mediului, Rovana Plumb a spus că taxa auto este o problemă sensibilă, asupra căreia se vor aduce precizări noi după finalizarea bugetului, ea susţinând ca aceasta să fie o taxă de mediu, stabilită în funcţie de nivelul de poluare.

Timbru de mediu va fi calculat în funcţie de emisiile de noxe şi de capacitatea cilindrică a autoturismului

×