Cei care-şi pierd locurile de muncă în această perioadă întâmpină reale dificultăţi în a-şi găsi de lucru. Un sprijin financiar pentru toţi rămâne ajutorul de şomaj, dar pentru a-l obţine, trebuie făcute toate demersurile, în cel mai scurt timp.
Actele se strâng destul de greu la dosar, ITM-ul răspunde cererilor de eliberare a cărţilor de muncă în aproximativ două săptămâni, iar sfârşitul lunii înseamnă câteva milioane în minus pentru şomerul care are dreptul la indemnizaţie.
DOSAR STUFOS
Pentru depunerea dosarului sunt absolut necesare carnetul de muncă, în original şi copie, sau, în cazul în care nu s-a întocmit carnetul de muncă, se depune adeverinţa eliberată de angajatori şi vizată de inspectoratul teritorial de muncă, din care să rezulte perioadele de prestare a activităţii, data şi motivul încetării raporturilor de muncă sau de serviciu de la ultimul angajator. Mai este nevoie de copie a hotărârii definitive de reintegrare în muncă, atunci când reintegrarea nu mai este posibilă la unitatea la care persoana a fost încadrată anterior, din cauza încetării definitive a activităţii sau la unitatea care a preluat patrimoniul acesteia. Şi, după caz, de dovada din care să rezulte că reîncadrarea în muncă nu mai este posibilă din cauza încetării definitive a activităţii angajatorului, respectiv adeverinţa de la unitatea care a preluat patrimoniul unităţii în care persoana a fost încadrată anterior, din care să rezulte desfiinţarea postului.
Şomerul mai trebuie să ataşeze la dosar o declaraţie pe propria răspundere în cazul în care nu poate obţine dovada din care să rezulte că reîncadrarea în muncă nu mai este posibilă din cauza încetării definitive a activităţii angajatorului, urmând ca agenţia locală pentru ocuparea forţei de muncă să verifice la organele competente veridicitatea. Mai este nevoie de adeverinţa prevăzută la art. 18 din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 76/2002 privind sistemul asigurărilor pentru şomaj şi stimularea ocupării forţei de muncă, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 174/2002.
BANI DE PĂINE
Cu toate actele la dosar, şomerul aşteaptă să-şi primească indemnizaţia de câteva sute de lei, din care ar putea să-şi cumpere parizer şi pâine pentru toată luna, cât să nu moară de foame. Ajutorul se acordă începând cu data depunerii cererii şi este de 75% din salariul minim brut pe economie, la care se adaugă diverse procente din media anuală a salariului fostului angajat, în funcţie de vechimea acestuia.
DREPTURI
La cuantumul indemnizaţiei de şomaj, de 450 de lei pe lună, se adaugă o sumă calculată prin aplicarea unei cote de 3%, 5%, 7% sau 10% asupra mediei salariului de bază lunar brut pe ultimele 12 luni de stagiu de cotizare, respectiv 3% pentru o perioadă de cotizare de 3 ani, 5% pentru 5 ani, 7% pentru 10 ani şi 10% pentru 20 de ani de muncă. Şi absolvenţii de învăţământ mediu şi superior au dreptul la indemnizaţie de şomaj dacă nu-şi găsesc un loc de muncă în timp de 60 de zile după absolvire. Beneficiari ai prevederilor Legii 76/2002 privind sistemul asigurărilor pentru şomaj şi stimularea ocupării forţei de muncă, absolvenţii primesc 50% din salariul minim brut pe economie - adică 300 de lei pe lună - timp de 6 luni. Absolvenţii trebuie să depună cererea pentru acordarea indemnizaţiei de şomaj în termen de 12 luni de la terminarea şcolii, după această perioadă urmând decăderea lor din drepturi.
MĂSURI DE PROTECŢIE
Criza a mai adăugat trei luni la perioada de acordare a indemnizaţiei de şomaj în acest an, începând cu 25 martie 2009, iar angajatorii şi salariaţii sunt scutiţi de la contribuţiile de asigurări sociale în perioada şomajului tehnic.
Măsurile au fost adoptate de Guvern pentru a ajuta populaţia în criză. Altă măsură luată de Ministerul Muncii a fost aceea de a acorda ajutor de şomaj inclusiv celor care au părăsit locul de muncă prin demisie, dacă aceştia urmează cursurile de formare profesională ale Agenţiei Naţionale pentru Ocuparea Forţei de Muncă (ANOFM) după pierderea locului de muncă. Dar pentru a beneficia de toate aceste măsuri, cei rămaşi fără job trebuie să înceapă să-şi strângă actele pentru dosar încă din ziua primirii preavizului, pentru a nu pierde bani.
Dosarele se depun la Agenţiile pentru Ocuparea Forţei de Muncă (ANOFM, AJOFM, AMOFM şi agenţiile de sector, în cazul Bucureştiului).
Absolut necesare la înregistrarea pentru acordarea indemnizaţiei de şomaj sunt următoarele acte, în original şi copie: actul de identitate, actele de studii şi de calificare, certificatul de naştere şi certificatul de căsătorie. Mai este necesară o adeverinţă medicală din care să rezulte că persoana este aptă de muncă sau că are eventuale restricţii medicale, actele eliberate de organele financiare teritoriale, din care să rezulte că persoana nu realizează venituri sau că realizează din activităţi autorizate potrivit legii venituri mai mici decât indemnizaţia de şomaj.
Citește pe Antena3.ro