“Am început mai mult în joacă”
Astăzi e ziua ta, Dumitru Carabăţ: “Am început să compar cărţile mele cu ale altora şi aşa s-a născut o alta”
Poţi compara un spectacol de teatru de numai două ore şi jumătate, ori un film de numai 90 de minute cu complexitatea unei opere literare vaste, desfăşurată pe cinci-şase sute ori o mie de pagini? Nu. Dacă autorul ecranizării sau dramatizării nu urmăreşte decât rezultatul muncii lui pe ecran sau pe scenă, acesta va intra în conflict cu marele public şi cu gustului lui, căci călătoria pe aripile gândului este de cele mai multe ori mult mai interesantă şi infinit mai complexă. A fi scenarist înseamnă exact acest lucru. Să le descoperi celor care vin să vadă un film minunea născută între coperţile unei cărţi. Şi doar un scenarist poate prinde în palmele lui doar cuvintele care contează, cuvintele-cheie care pot deschide uşi compatibile cu sufletul celor care vin să vadă filmul. Născut la 24 noiembrie 1932, Dumitru Carabăţ este scenarist, teoretician de film şi autor de literatură de specialitate. Fondator al şcolii româneşti de scenaristică, Dumitru Carabăţ a depăşit cei 50 de ani de experienţă la catedra din cadrul UNATC “I.L. Caragiale” din Bucureşti, fiind o figură marcantă a istoriei cinematografului românesc. Dumitru Carabăţ şi-a sărbătorit ziua de naştere, iar Jurnalul Naţional îi urează La mulţi ani!
Volumele sale au stat la baza pregătirii teoretice a zeci de generaţii de scenarişti români. “Spre o poetică a scenariului cinematografic” singurul manual autohton de scenaristică şi “Studii de tipologie filmică”, sunt două dintre cele mai cunoscute şi mai folosite cărţi de teorie scenaristică publicate din ţara noastră. Dumitru Carabăţ a fost distins în 2010 cu Premiul Gopo pentru Întreaga Activitate, ca o recunoaştere a carierei sale din spatele marelui ecran şi la catedră. A debutat în filmul de lung metraj la 27 de ani, semnând scenariul filmului “Secretul cifrului” în regia lui Lucian Bratu în 1959. De-a lungul carierei de scenarist, a fost răsplătit cu Premiul pentru Cel mai bun Scenariu la Festivalul de la Cannes în 1963 pentru scenariul filmului “Codin”, printre filmele la care a mai lucrat numărându-se “Zidul”, “Vulcanul stins”, “Cântec în zori”. Dumitru Carabăţ a predat şi a supervizat scenariile de şcoală ale mai tuturor regizorilor şi scenariştilor care reprezintă astăzi nume importante în cinematografia românească.
Cum a luat “viaţă” “O aventură minoră – scrierea unui scenariu cinematografic”, a profesorului Dumitru Carabăţ, vă puteţi întreba desigur. Răspunsul a venit de la cunoscutul scenarist. “Am scris odată, la calculator, un text. Nici nu aveam prea multe idei. Am început, mai mult în joacă, să compar cărţile mele despre ecranizarea literaturii, scenariul cinematografic şi tipologia filmică, cu cele ale lui Syd Field şi Robert McKee. Mai întâi în sinea mea şi apoi m-am trezit scriind. Mai târziu, un student mi-a spus că vrea să-mi publice cărţulia”, povesteşte pe scurt autorul.