Ziua Internaţională a Muncii, este ziua 122 a anului, au mai rămas 244 de zile
Ziua Internaţională a Muncii, este ziua 122 a anului, au mai rămas 244 de zile
Soarele răsare la 6:06, apune la 20:20
Luna răsare la 3:49, apune la 15:30
Lună nouă 5 mai
Primul pătrar (Luna în creştere) 12 mai
Lună plină 20 mai
Ultimul pătrar (Luna în descreştere) 28 mai
Taur (21 aprilie – 21 mai)
Proverbul zilei: “Capul duce picioarele”
“Proverbele Românilor”, Iuliu A. Zanne/Ed. Scara
Sărbătoare creştină
Creştinii ortodocşi îl prăznuiesc astăzi pe Sfîntul Proroc Ieremia. Din pîntecele mamei sale era sfînt Domnului şi proroc. După ce a fost robit Ierusalimul de către Nabucodonosor, împăratul Babilonului, el s-a coborît la Dafne, în Egipt. Prorocind acolo, a fost ucis cu pietre de poporul lui Israel. A fost îngropat în locul de înmormîntare a lui Faraon pentru că egiptenii l-au mărit, văzînd folosul de la el. Prin rugăciunea lui fuseseră omorîte aspidele, care-i prăpădeau pe egipteni. De asemenea, fuseseră omorîte şi fiarele ce se aflau prin ape. De aceea creştinii din acele părţi, pînă astăzi, rugîndu-se, merg în locul unde este mormîntul prorocului, şi luînd ţărînă se tămăduiesc de muşcările aspidelor.
Calendar creştin-ortodox
Sfîntul Proroc Ieremia; Cuvioşii Mucenici Eftimie, Ignatie şi Acachie; Cuvioasa Isidora
Calendar romano-catolic
Înălţarea Domnului; Sf. Iosif Muncitorul
Calendar greco-catolic
Sfîntul Profet Ieremia; Ziua Internaţională a Muncii
Click istoric
În 1889, Congresul Internaţionalei Socialiste a decretat 1 Mai Ziua Internaţională a Muncii, în memoria victimelor grevei generale din Chicago. Cu timpul, 1 Mai a devenit sărbătoarea muncii în majoritatea ţărilor lumii, diversele manifestări căpătînd amploare pe măsură ce autorităţile au convenit cu sindicatele ca această zi să fie liberă. În România ziua de 1 mai a fost sărbătorită pentru prima dată de către mişcarea socialistă în 1890. În perioada regimului comunist, autorităţile organizau manifestaţii uriaşe pe marile bulevarde. După 1990, importanţa propagandistică a zilei a fost minimalizată, însă oamenii se bucură de acest eveniment sărbătorindu-l în aer liber.
S-a întîmplat azi
În România
1359 – Recunoaşterea Mitropoliei Ţării Româneşti, cu sediul la Curtea de Argeş, de către Patriarhia din Constantinopol;
1921 – A apărut, la Cluj şi Bucureşti, bilunar, apoi lunar, revista Gîndirea, publicaţie tradiţionalistă care tindea să orienteze creaţia spre valorile autohtone; în paginile revistei au semnat mari scriitori precum Tudor Arghezi, Tudor Vianu, Călinescu, Eliade (directori: Cezar Petrescu la Cluj şi Nichifor Crainic la Bucureşti)
În lume
305 – Împăraţii romani Diocleţian şi Maximian renunţă la demnitatea de auguşti, lucru ce consemnează sfîrşitul primei tetrarhii. Locul lor este luat de Galerius şi Constanţiu I;
1328 – Sfîrşitul Războiului de Independenţă al Scoţiei – Tratatul de la Edinburgh – Northampton – Anglia recunoaşte independenţa Scoţiei;
1961 – Primul Ministru al Cubei, Fidel Castro, proclamă Cuba naţiune socialistă;
1983 – Compozitorului grec Mikis Theodorakis îi este acordat Premiul Lenin pentru Pace.
Născuţi la 1 mai
1896 – Mihai Ralea, sociolog, psiholog, eseist, om politic,
membru al Academiei Române(m. 1964);
1916 – Glenn Ford, actor (m. 2006).
Credinţe populare, tradiţii, semne
Mai este luna a treia în calendarul roman cu început de an la 1 martie şi luna a cincea în calendarele iulian şi gregorian cu început de an la 1 ianuarie. Denumirile populare ale lunii indică fie timpul frumos al florilor (Florar, Florariu), fie exuberanţa vegetaţiei (Frunzar). Timpul suficient de călduros şi precipitaţiile abundente şi lipsite de grindină făgăduiau un an bogat în roade şi explică zicala populară “mai e Rai!”. Sărbătorile populare, puţine cu dată fixă şi mai numeroase cu data mobilă, cuprind obiceiuri şi practici sezoniere specifice primăverii. Uneltele de recoltat grîul purtate de Moarte în mînă sau pe umăr sînt secera şi coasa. Ciclul vegetal al grîului, deschis de sămînţa semănată şi închis de sămînţa recoltată, a fost asemuit cu lacunara formulă a vieţii omului: naşterea, căsătoria şi moartea. Conform gîndirii magice, spiritul grîului locuieşte în corpul plantei mamă. La înspicatul grîului spiritul acestuia se retrage în adăpostul impenetrabil al bobului. La bătrîneţe, cînd planta îngălbeneşte şi se usucă, aceasta este jertfită de seceră, fiara cu dinţi de piatră în neolitic şi din metal în epoca bronzului şi fierului, sau de coasă în evul mediu. Coasa şi secera, simboluri ale morţii vegetale, au devenit apoi unelte ale morţii antropomorfe. În imaginarul popular moartea cu coasa sau cu secera este femeia fioroasă care seceră vieţile oamenilor precum spicele de grîu.
(Profesor Ion Ghinoiu)