O legendă populară cu caracter religios este pusă ""în scenă"" de cel puţin un secol, de Crăciun, în localitatea Sîncel, de pe Valea Tîrnavei Mici, sătenii fiind colindaţi de ""Crai"", care se remarcă prin originalitatea şi unicitatea vestimentaţiei. O legendă populară cu caracter religios este pusă ""în scenă"" de cel puţin un secol, de Crăciun, în localitatea Sîncel, de pe Valea Tîrnavei Mici, sătenii fiind colindaţi de ""Crai"", care se remarcă prin originalitatea şi unicitatea vestimentaţiei. O legendă populară cu caracter religios este pusă ""în scenă"" de cel puţin un secol, de Crăciun, în localitatea Sîncel, de pe Valea Tîrnavei Mici, sătenii fiind colindaţi de ""Crai"", care se remarcă prin originalitatea şi unicitatea vestimentaţiei.
Spre deosebire de ""irozii"", ""magii"" sau ""căluşarii"" din alte localităţi, care colindă îmbrăcaţi în costume populare, ""craii"" din Sîncel sunt îmbrăcaţi în uniforme care fac trimitere la tricolorul românesc. Cei trei ""magi""- Gaşpar, Melchior şi Baltazar- sunt îmbrăcaţi în roşu, galben, respectiv albastru, la fel ca şi ""regele Irod"". Celelalte personaje sunt preotul, soldatul, îmbrăcat în uniforma armatei române, păstorul, îmbrăcat cu cojoc, şi îngerul, acesta din urmă purtând ""aripi imense"". Irod şi craii sunt înarmaţi cu paloşe de metal, iar soldatul cu suliţă.
Cei opt ""crai"", tineri de 15-20 de ani, se pregătesc pentru acest moment timp de mai multe săptămâni, cu ajutorul preotului ortodox din sat. În ziua Naşterii Domnului, piesa este prezentată, după slujba religioasă, în biserică, iar apoi, până în 27 decembrie, sunt ""colindaţi"" sătenii, care-i răsplătesc pe tineri cu cozonac, prăjitură şi cu câte un pahar cu vin, dar şi cu bani. După ce joacă în piesă 2-3 ani la rând, tinerii cedează locul altora. Subiectul piesei, notează Agerpres, face referire la întâlnirea dintre Irod şi cei trei ""crai"" şi, cu deosebire, la drama uciderii celor 14.000 de prunci din ordinul lui Irod.